Remote cutoff via Cubase naar CV VCF (Model D, Mother-32 etc)

Eclectic

Virtueel Analoog
Lid sinds
8 november 2020
Berichten
1.649
Locatie
Flevoland
Ik heb een specifiek probleem en heb een specifieke oplossing nodig
ik heb zowel een Moog Mother-32, als een Behringer Model D, welke géén cutoff via midi ondersteunen, maar dit wel via een CV vcf in jack zouden moeten kunnen.
Nu heb ik inmiddels genoeg CV kabels en een Toriaz Squid en een KORG SQ-64

Wat ik dus graag wil is één van deze als midi -cv converter te gebruiken, zodat een cntroller lane in Cubase naar de Squid of SQ gaat en deze hem dan doorstuurt naar de Moog en D
Kan dit? Beide units hebben CV en gate out. Maar hoe krijg ik dit werkend? Simpel een kabel van de CV out naar de D VCF in werkt niet, kan dan aan een knop draaien, maar het filter tracked dan voor geen meter.
dus wat wil ik?
- Kabel uit een “kastje“ met een toe te wijzen midi cc draaiknop via cv patch kabel in VCF in
- wanneer ik dan aan de toegewezen knop draai, tracked deze exact hetzelfde als de cut-off op de synth
- dit “kastje” moet ook midi in hebben om via Cubase aangestuurd te mogen worden

kan dit met de Squid of de SQ?
zo niet, wát heb ik dan nodig? volgens mij iets simpels wat een controller waarde van 0-127 vertaald naar een CV spanning waar de D en Mother iets mee kunnen. Maar wat?
 
lees de manual van de bv Korg sequencer.
Kijk dan hoe je CC naar CV mapped.
 
Ik heb geen van die toestellen hier, maar enkel uit de handleiding van die moog lees ik :
MIDI CONTROL CHANGE (CC) MESSAGES
The following MIDI CC messages are received by Mother-32:
CC 1,2,4,7: Used to generate CVs at the ASSIGNABLE OUTPUT
Dus denk ik gewoon CC 1,2,4 of 7 als midi out naar midi in van moog.
Moog Assignable Output CV naar VCF in, en klaar.

En ja, lees de manuals van...
 
Ik heb geen van die toestellen hier, maar enkel uit de handleiding van die moog lees ik :

Dus denk ik gewoon CC 1,2,4 of 7 als midi out naar midi in van moog.
Moog Assignable Output CV naar VCF in, en klaar.

En ja, lees de manuals van...
Ok, dus cc1 gebruiken en een patch op de 32 van AO1 naar VCF zou moeten werken?
Ik moet echt op cursus "modulair denken" :D
 
Yes! ThnX @audiocollege op de Mother-32 werkt het, hij heeft maar 1 assign, moet hiervoor de clock functie opofferen, dus kan de Subharmonicon en DFAM dan niet meer laten syncen maar dat kan ook nog wel weer op een anderen manier via de SQ-64 of Squid
Maar nu de BOOG nog.
 
De Boog werkt nu ook via de assignable output van de Mother-32, dus het principe van CV -5 +5 werkt ook op de Boog, nu alleen nog via een andere controller
 
We zijn weer wat verder
De assignable outbput van de Mother-32 werkt op de Mother zelf, de Crave en de Model D. Ik kan die via een mult alle 3 aansturen, maar ze reageren dan natuurlijk allemaal op dezelfde cc

Nu heb ik de Crave aangesloten op CV out 1 van de Squid en de Crave reageert nu op alleen op toetsaanslagen (pitch) meest linker toets is dan filter compleet dicht en meest rechter filter compleet open.
Maar hoe krijg ik dit nu onder een controller knop? het principe werkt dus midi erin proppen en er komt CV -5 / +5 uit en dat moduleert de cut-off, maar nu nog gewoon een cc van 0-127 ipv keyboard pitch

De squid heeft GEEN mogelijkheid om een cc te kiezen welke dan de -5 <> +5v zou moeten aansturen. Ik zie waarschijnlijk ergens nog iets over het hoofd, maar waar?
Suggesties?
 
Een note nr is heel andere informatie dan een CC. Je hebt wel appjes voor in een DAW die een notenr in CC omzetten geloof ik maar andersom ben ik ze nog niet tegengekomen. Met note nr heb je ook altijd een note / off commando als je dit bekijkt in een app als midi-ox.

Als het wat mag kosten zou ik voor een apart kastje gaan.. helemaal omdat je dan meerdere zaken kunt automaten..
Die kentons zijn kant en klaar maar je hebt voor Eurorack veel uitgebreidere oplossingen .. helaas moet je dan weer een externe voeding gebruiken..
 
Laatst gewijzigd:
lees de manual van de bv Korg sequencer.
Kijk dan hoe je CC naar CV mapped.
kan me niet voorstellen dat je de sq64 niet als midi cv kan gebruiken.

sq64 heeft ook een editor. dus de manual lezen is de moeite waard. of vraag het korg support.
 
De editor is nog uit niet :D, de manual er ERG kort en heeft het verder niet over de controller functies. KORG support reageert niet.
Dit is geen RTFM dingetje.
Ik heb het nu via de Squid werkend, maar alleen via Note nbrs, Ik ga nu even met de Cubase input transformer aan de slag om te kijken of ik CC realtime kan omzetten naar Note nbrs, dan ben ik er ook.
een 5 oktaafs resolutie is overheen te komen.
 
Back
Top