MIDI Manager: Hulp gezocht!

Gaaf project! Ik was aan iets vergelijkbaars begonnen, een online patch-librarian/editor voor een aantal Waldorf synths, maar bij mij komen dit soort projecten nooit veel verder dan een prototype voordat ik de aandacht verlies en met een ander project verder ga. Ik ben helaas geen frontend developer dus ik kan je denk ik niet veel verder helpen.

Ik kan een aantal manieren bedenken om hier geld mee te verdienen. Een freemium model, gratis voor bijvoorbeeld 3 synths, betaald voor meer. Of gratis editors en betalen voor online opslag of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat goed kan werken voor zoiets.
Je kan ook proberen vrijwillige bijdragen van je gebruikers te krijgen via bijvoorbeeld Patreon, maar volgens mij werkt dat alleen als je erg betrokken gebruikers hebt. En dat kost flink wat werk om voor elkaar te krijgen.
Of je kan proberen samen te werken met mensen die betaalde patches maken. Je zou distributie voor ze kunnen doen waarbij je een percentage van de verkoopprijs opstrijkt.

Een van de dingen waar ik voorzichtig mee zou zijn is intellectueel eigendom van de patches die jouw gebruikers op jouw website beschikbaar stellen. Hoe weet je dat die ook echt van hun zijn en niet illegaal uit een patch library gekopieerd zijn?

Ik ben geen jurist dus neem deze bijdrage met een schep zout, maar ik vraag me af hoe dat auteursrechtelijk zit met synthesizerpatches. Het gaat namelijk om een configuratie van een systeem, en niet 'eigen werk' in de zin van bijvoorbeeld een muziekstuk. Een extreme analogie: als ik mijn favoriete stand van de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel van een BMW 7-serie te gelde zou willen maken, zou ik daar dan ook auteursrecht op kunnen claimen? Een synthesizer heeft natuurlijk meer parameters, maar is het niet in essentie hetzelfde?
Bovendien wordt de SysEx data niet 'geschreven' door de 'auteur' maar door het systeem... hoe je hier tegenaan moet kijken? Ik kom er niet uit :engel:

Als het MIDI Manager-platform toch iets zou willen doen tegen het plagiëren van Patch Collections, dan zouden ze een afgeschermde patch repository kunnen toevoegen dat de patch ontwerpers dan zelf kunnen vullen. Als er een nieuwe patch wordt geüpload door een gebruiker, kan het systeem eerst checken of de patchnaam al bekend is en zo ja, kunnen checken of de SysEx stream identiek is. Zo ja, dan... tja, dan wat eigenlijk? Username doorgeven aan patch creator? En gaat die dan in zijn salesarchief zoeken of deze user wel voor zijn patches betaald heeft?

Lijkt me sowieso best een hachelijke zaak voor patch ontwerpers dat als hun patches eenmaal zijn verkocht, dat doosje van Pandora dus gewoon open is...
 
@Phontaq Ik heb een account aangemaakt en even rondgeklikt- wat een fantastisch idee is dit! Jammer genoeg kan ik er nog niets mee omdat mijn synthesizer nog niet wordt ondersteund (Studiologic Sledge). Ik heb even gekeken naar het configuratiebestand maar met alleen de redelijk summiere documentatie die je nu aanbiedt, kom ik er niet uit.
De Slack link werkt ook niet (meer).
Nu wil het geval dat de Sledge ook geen officiële SysEx-specificatie heeft, maar er wel een gereversed engineerde spec online rondzwerft. Ik zou op basis daarvan wel willen proberen de Sledge als synthesizer toe te voegen. Zou je het een idee vinden om daar eens samen aan te zitten? Dan kunnen we elkaar helpen: jij kunt mijn vragen beantwoorden, en ik kan op basis van mijn ervaring voor jullie een uitgebreidere handleiding schrijven voor het toevoegen van een nieuwe synthesizer die te volgen is voor mensen met minder technische kennis.

Ik heb de SysEx spec van de Sledge alvast bijgevoegd (hij schijnt sterk te lijken op die van de Blofeld)
 

Attachments

  • Studiologic Sledge MIDI Sysex patch structure v1.0.pdf
    400,8 KB · Bekeken: 202
semi modular variant, mogelijk ook Nederlandse oorsprong zie ik op GitHub
 
"Ge gaat wel problemen hebben met de echte proff commercele preset banks,, en anders heb je DIY hobby presets"

Presets maken is 'big' business

soit, sorry dat ik het feestje verpest, maar ik ben er al eens over begonnen,

't is hééééél simpel,,
al de sysex presets in verschillende directories op de hd/ssd en
een prog (zoals ik zelf heb gemaakt maar tja, ga de wereld niet leren hoe amiga os werkt),,, dat sysex dumpt en scrollt tussen de presets met cursor Up/down


en ja, ik haat video edit, dus effe een snelle harepende winuae screen capture



Jullie mogen m'n eigen JX-03 presets hebben, daar is al een draad over,
maar kga ni beginnen om ze één voor één in de online syx library te importeren, of in de tientallen JX-03 editors


dus, tja,
k vind het al zoveel jaren erg dat er geen simpel win/osx sysex drump prog bestaat
dat eenvoudig syx presets kan scrollen met de cursor toetsen,,, en dumpt
de sysex moet altijd via het gui asl filerequester één voor één geselecteerd worden,,, ?? tja,,


alé, school kids,,
ik kan alleen maar in amiga os amos pro programmeren,
maar een sysex scroill preset program is toch niet zo moeilijk te schrijven ??

bij muziek maken gaat het op dat moment ook over het gebruiks gemak en snelheid,,

okey, da was't,,
 
Laatst gewijzigd:
k vind het al zoveel jaren erg dat er geen simpel win/osx sysex drump prog bestaat
dat eenvoudig syx presets kan scrollen met de cursor toetsen,,, en dumpt
de sysex moet altijd via het gui asl filerequester één voor één geselecteerd worden,,, ?? tja,,
Dat het net niet simpel is StephenM dat zou jij toch moeten weten.
Systeem Excluisief wil zeggen eigen aan elk systeem. En dus bijna voor elke synthesizer anders.
D.w.z. je kunt geen simpel ding proggen dat voor elke synth werkt.
 
Hey Audiocollage, nee, de temp user ram preset is voor elk systeem hetzelfde,,
da's zoals met sendsx of midi-ox iets dumpen,

en ja, https://stephenm.be/index.htm,, kheb de link veranderd omdat bots altijd gans mijn site scannen, omdat sf onlangs gehackt is geweest

alé mannen,, gewoon simpel scrollen door syx presest, heel gemakkelijk,,
maar ik ga geen nieuwe hedendaagse prog taal aanleren, om jullie te plezieren,,, want ik kan al jaren scrollen
en veel meer, zoals bepaalde bytes veranderen, zoals de exp curve vd pitchbend voor de virus,, en midi receive channel van de JP80x0

De checksum herberekenen is het moeilijkste dat ik heb proberen te schrijven, maar als de checksum niet klopt, dan werkt de preset meestal toch nog

alé, mannen,, ge weet ni wat gemist, of 't is zoals bij goeie vst plugins, scrollen door presets met de cursor toetsen,,

okey, grtn,,
 
Hey Audiocollage, nee, de temp user ram preset is voor elk systeem hetzelfde,,
da's zoals met sendsx of midi-ox iets dumpen,
...
alé, mannen,, ge weet ni wat gemist, of 't is zoals bij goeie vst plugins, scrollen door presets met de cursor toetsen,,

okey, grtn,,
Stephen, ik denk dat je hier toch iets misverstaat.
Een user ram preset voor één Yamaha VL klank bvb. moet minimaal 4 kB zijn anders kan je er gewoon geen klank in dumpen.
Ik denk niet dat ieder andere synth daarom ook een 4 kB temp user ram nodig heeft.
Met mijn MCC tool kan je ook sysex laden, tonen, saven en dumpen. Ik weet dus hoe dat werkt.
Bovendien kunnen de meeste (/waarschijnlijk alle) systemen niet overweg met een gedeeltelijke sysexdump, bvb.: enkel de naam.
Dus wat jij dan echt wil moet je toch maar eens duidelijker uitleggen, graag.
Mss begin ik er dan wel aan...
 
ja, idd,
je moet de sysex data dump wel splitten, anders wordt de syx message te lang, ik denk dat dat bij mij 85 bytes lang is

Er moet een beetje programeer technology in het verzenden vd syx data zitten,, mss ook een kleine delay, en variable totale lengte vd syx message
maar da's allemaal nog te doen,, de checksum hoeft niet herberekend te worden,

en ja, cool,,
eigenlk hoopte ik al enkele jaren geleden dat je toehapte,,
om syx preset files eenvoudig te kunnen scrollen ipv één voor één altijd via het gui asl req window,

Ik weet dat je een midi tool hebt,

hehehe, okey cool !!


en om praktisch te zijn heb je 16 channels met verschillende sysex listview windows nodig,, (kunnen switchen tussen 16 syx synths)
anders moet je constant switchen tussen de syx directories van verschillende synths,,
tja,

en ja, sorry van de topic haijack mannen,,
 
Laatst gewijzigd:
Stephen, ik hap niet toe omdat het volgens mij ook echt niet mogelijk is.
Ik ken geen enkele synth die met een gesplitste sysex bulk dump overweg kan.

Als je mij de sysexstrings kunt tonen die gedumpt moeten worden en universeel zouden werken,
wel dan kan ik makkelijk verder. Maar ik vrees dat je die niet zult vinden...

En het is geen topic haijack hé. Hier gaat het in de praktijk juist om.
 
ja, da's waar, maar ik splits de syx wel op 85 bytes, mss om niet vast te lopen,
maar de meeste syx strings tussen F7 en 7F zijn niet zo lang,,
kweet ni van buiten hoe ik't geprogrammerd heb,
't is in vele kleine exec dumps via de sendmidi command van de nsm med soundstudio plugin

of mss een betere uitleg,
je moet stuk voor stuk dumpen tussen F7 en 7F,, da's erg simpel, en dat zijn niet zo'n lange syx messages, en bij mij Max 85 bytes, mss omdat dat het max is van de sendmidi command


sendsx doet juist hetzelfde als mijn eigen synthctrl,, maar ik hoef niet preset per preset te selecteren, ik kan scrollen, en ja, nog veel meer,


jou mcc laat max 17 bytes breedt zien, maar leest toch ook de F7 en 7F, de start en end sysex message byte

norton geeft wel een trojan message bij je site, en norton probeerd de mcc versie te blokkeren van downloaden

ja, een beetje zelf denken, maar 't is idd sysex splitsen tussen F7 en 7F,,
en andere messages een voor een dumpen,,

sendsx doet dat perfect,,

k heb juist 500 technox temp ram presets ingelezen met sendsx,
en mijn synthctrl dumpt ze met cursor up/down

ipv één voor één te moeten selecteren ,, met dus de gui asl req.. want ik begin me te herhalen,,
 
maar de meeste syx strings tussen F7 en 7F zijn niet zo lang,,
kweet ni van buiten hoe ik't geprogrammerd heb,
't is in vele kleine exec dumps via de sendmidi command van de nsm med soundstudio plugin
Jou programma werkt op een Amiga o.i.d. dat is niet vergelijkbaar met het windows systeem.
Sysex strings hebben altijd een welbepaalde opzet en niet enkel F7 en 7F. Ook het id van de fabrikant,
het type synth, etc. In windows is het : ofwel verzend je een (korte) string F7 t.e.m. 7F, ofwel een compleet geheugen blok (bulk dump).
jou mcc laat max 17 bytes breedt zien, maar leest toch ook de F7 en 7F, de start en end sysex message byte
Dat staat compleet los van het verzenden of ontvangen. Het is gewoon een grafische limiet die ik gebruikt heb
om een beetje overeenstemming te behouden met het klavier erboven en de rest van de gegevens.
norton geeft wel een trojan message bij je site, en norton probeerd de mcc versie te blokkeren van downloaden
Zet norton even uit.

Tja, zonder een juiste sysexstring (als voorbeeld dan toch) gaan we hier niet uitgeraken.
 
bwa, amiga os heeft er ni veel mee te maken,, ik kan alleen daar met die Amos Pro Basic mee programmeren


een technox temp preset


een virus temp preset


alé komaan, verry simpel,

voor de technox heb ik elke 500 presets manuaal moeten send temp dump doen,
maar de patch naam kan ik copy pasten van sounddiver naar een txt editor

voor de virus kan ik banken extracten naar user temp preset dumps,, en de category vooraan aan de syx filename toevoegen, zoals 'PAD-"

en ja, je moet zelf de F7 7F herkennen en in stukken dumpen,
 
aan ja, typisch mijn artistieke kant,

't is ni F7 ... 7F maar F0 .. F7, voor de duidelijkheid, als je alles letterlk leest, start stop message sysex

ja, k heb geen analytisch google brain hé,,
 
Stephen, je toont zelf aan, met die twee totaal verschillende sysex dumps, dat het niet zo simpel is.
Elke sysex dump is uniek en dus verschillend. Waar ga je nu juist die naam uit halen, die je nodig hebt ?
Je dient voor elke type sysex dump de juiste positie te weten om die eruit te kunnen halen en dan ook nog
de grootte om hem als een complete dump; voor die klank te kunnen gebruiken.
Wel, hoe simpel ga je dat doen ?

Op mijn website kun je ook de An1x Matrix Control vinden. Die haalt alle namen uit de sysex bulk dump van een Yamaha An1X en kan verder alle 16 'remote' controllers instellen. Maar, om enkel die namen terug te vinden, moet je de hele bulk analyseren en die posities terug vinden. Dat zul je voor 'MIDI Manager' bij elke type synth moeten gaan doen.
Simpel ???
Wel, misschien niet zo moeilijk maar ... begin er maar aan voor de tienduidenden types synths die er wel zijn.
 
Top idee. Echter zit je met nog een 'probleem': Wat met betalende libraries die verschijnen ? Ik koop iets van LFO, verander de naam en zet die patches op jouw platform... :D

Dus kan je idd ook een commercieel luik aanbieden aan hen die graag patches willen verkopen. Je vangt dan X% van hun vraagprijs.
Mss ook een idee om dan patch per patch aan te bieden. Dan kan het ook iets duurder, zeg maar 0,50€ per patch.
127 patches kopen ok, maar de ervaring leert me dat ik daar doorgaans maar 20% van gebruik of leuk vind.

Wie is verantwoordelijk voor schade bij gebruik van MIDI Manager ?
Het idee vind ik echter niet slecht, maar ik zelf gebruik liever geen internet in combinatie met sysex dumpen.

Dat is héél simpel op te lossen. Je vraagt gebruikers om een account aan te maken waarbij ze zich akkoord verklaren met de gebruiksvoorwaarden. Daarin staat meestal dat gebruik op eigen risico is. En dat het platform in geen geval verantwoordelijk is voor geposte patches. Voila. Opgelost.
 
Waar ga je nu juist die naam uit halen, die je nodig hebt ?

k zal effe via prive mail verder gaan als je dat okey vind, want ik wil het echte topic niet blijven haijakken,

en ja de patch naam moet je zelf invullen, maar met sounddiver is dat copy/paste, okey, effe eerst verder wakker worden,
 
Misschien moet je dat '2020' weghalen, schijnt niet zo'n goed jaar te zijn ;)
Zo denkt niet iedereen er zo over want de supermarkten draaide namelijk een record omzet
en pakketjes bezorgers en web winkels zal vast wel meer sectoren zijn die ik nu niet heb opgenoemd.
Maar ja dat is vrij logisch ook dat komt natuurlijk puur door de corona maatregelen van regering(OMT/RIVM)!
Maar het alle ergste vindt ik dat er bedrijven zijn puur door corona geld verdienen aan medische middelen(afhankelijkheid) je zou bijna haast zeggen dat het crimineel is!
En vaccins bouwers(biontech/pfizer) doen bewust hun prijzen verhogen terwijl er bijna geen alternatief is schandalig vindt ik dat!

Nu weer ontopic ik steun dit project meteen als ik ergers een bijdragen aan kan leveren aan kennis doe ik dat graag!
Ik heb basis kennis html en css(website bouwen) maar verwacht er niet teveel van omdat ik tijdje niks meer mee gedaan heb ik zou eigenlijk de draad weer is willen oppakken.
En ik heb klein beetje programmeer kennis en natuurlijk muziek maken wat beetje van zelf sprekend is.
Ik beschik zelf over Ableton suite 11(daw) synths korg Minilogue XD en Novation bass station 2 en Modal Electronics Cobalt 8(desktop rack).
Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag!
 
leuk idee, ik verbaas me er ook al vele jaren over dat edntors, bankmanagers en patch banken allemaal zon rommeltje en zo verspreid is, met veel meuk die half werkt of niet meer ondersteund wordt waardoor een hele synth ineens minder interessant wordt. 1 tip wel: hou het zeker in het begin unlimited en gratis, en zorg ervoor dat patches logisch worden ingedeeld en snel laden. ik heb een tijdsje geleden een hele partij banken voor mijn sy99 uit zitten zoeken en wat een teringzooi was dat zeg. een site als patchstorage.com voor oa de organelle is wel erg makkelijk en overzichtelijk.
in het begin gaat het vooral om een community bouwen, en dat er genoeg spannends gebeurt dat mensen terugkomen. als je eenmaal gevestigd bent, kun je eens gaan denken aan dingen voor geld doen. zo zou ik het aanpakken, maar dan moet je wel kapitaal hebben natuurlijk. misschien iets voor een kockstarter-achtig iets waar mensen geld kunnen geven/doneren?
 
leuk idee, ik verbaas me er ook al vele jaren over dat edntors, bankmanagers en patch banken allemaal zon rommeltje en zo verspreid is, met veel meuk die half werkt of niet meer ondersteund wordt waardoor een hele synth ineens minder interessant wordt. 1 tip wel: hou het zeker in het begin unlimited en gratis, en zorg ervoor dat patches logisch worden ingedeeld en snel laden. ik heb een tijdsje geleden een hele partij banken voor mijn sy99 uit zitten zoeken en wat een teringzooi was dat zeg. een site als patchstorage.com voor oa de organelle is wel erg makkelijk en overzichtelijk.
 
Back
Top