Pioneer Toraiz SP16 vragen

Nou eerste indruk is zeker positief, alles werkt heel intuitief. Echt een verademing in vergelijking met de Octatrack.

Wel ontzettend jammer dat alleen 44k1 samples ingeladen kan worden, helemaal omdat ik altijd op 48k heb gewerkt zijn al mijn eigen samples dus 48k.
Daarnaast merkte ik wel een behoorlijke midi-clock delay, gelukkig was de audio output naar mn DAW wat ik zo snel even hebben kunnen testen wel jitter vrij. Dus dan zou ik wel de usb midi sync kunnen gebruiken, hierbij kan ik dan een midi offset gebruiken om het te compenseren.

Nu begint de routing puzzel ;)
- Of alle 4 - 8 outputs naar mn mixer, maar dan moet ik mn DAW outputs voor opofferen
- Of alle 8 outputs via een ada8000 mn daw in, voordeel is gelijk alle tracks apart en kan ik intern soort pseudo fx sends kan maken
- Leukste is natuurlijk via een aparte mixer met 3 of 4 aux maar dat heb ik echt geen ruimte meer voor.
- Overigens werkt het renderen ook wel goed dus dat is altijd ook nog een optie.
 
de fx send voor reverb en monitoring werken niet als je 8 outs gebruikt.
ik ga wel een mixer halen denk ik. eentje met 4 bands, low cut, en 6 auxen.
 
Groot gedeelte van het weekend besteed aan het testen van de midi sync en helaas zijn er wel degelijk issues (firmware 1.6).

Allereerst de midi sync uit met clock op intern, hier is de jitter ca. 3,5%. Niet dramatisch, maar ook niet goed. Voor mij niet genoeg om hem als midi (drum)sequencer te gebruiken.

Als ik de SP-16 slave aan mijn Usamo (100% jitter vrije input) is er een behoorlijke latency. Aangezien de usamo ook al mijn andere gear van clock voorziet kan ik dat niet individueel compenseren. Dat zou met een erm multiclock wel kunnen. Echter, bij het opnemen zijn sommige steps alsnog van de beat af.

Dat kan ik ook waarnemen als ik de midi out (als thru) met de midigal meet. Dit zou 1 op 1 het signaal van de usamo moeten zijn en de jitter is inderdaad bijna niet aanwezig, wel fluctueert het tempo af en toe (ca 1 op 16 steps). De sp-16 doet dus iets raars met de midiclock, ook in leeg project.

Dan de usb sync, ook het is een grote latency aanwezig. En ook 3,5% jitter. De jitter is te verwachten, dat heb je nu eenmaal met midi over usb (op mijn systeem iig). De latency kan ik gelukkig in m’n daw wel compenseren (8,5 ms) zodat het geluidswijs strak klinkt en werkbaar is. De jitter is dan wel vervelend natuurlijk maar ik beschouw het voor nu maar even als gratis swing.
Daarnaast blijft er altijd nog de optie om het intern te renderen wat in een vol project wel strak schijnt te zijn.

Gelukkig kun je audio als op basis van input signaal trigger opnemen, dus als ik de sp-16 super strakke audio als input geef, dan zou ik dit ongeacht instabiele interne midi clock ook strak zonder edit gedoe kunnen samplen.

En aangezien ik hem nu dan toch via usb heb draaien gelijk maar even met de midi output. Dat is wel heel handig om even snel met vsts te spelen zonder piano scrollbar gezeik. Doordat je niet direct polyfone midi out out hebt kreeg ik hier al best snel verassende sequences mee :)

Samenvattend hoop ik dat de midi sync issues nog opgelost kunnen worden in een toekomstige fw update maar ik ga er niet vanuit dat die nog gaat komen. Hoe dan ook is het bruikbaar maar niet perfect. Iets beter had voor een dergelijke sequencer wel gekund lijkt me.
 
tja, "de ERM Multiclock voor perfecte midi timing" ni verder zoeken,,
Maar de SP-16 vind ik wel raar klinken bij het inspelen,
vooral door de Latency vd DAW, da's nog altijd 512 hoog bij mij,, maar het klopt wel, perfect in sync,, of ik vind het goed klinken,,

DE CDJ Sync vind ik ook cool,,
 
Kleine update, ik heb de midi sync voor nu maar even opgegeven. Ook via USB krijg ik toch te veel jitter, de ene step voor en dan de andere step na de beat. Het gaat om hele kleine tijdseenheden maar elke keer een paar ms voor en na ligt mij wat rommelig in het gehoor. Overigens heb ik het vermoeden dat dit ook (gedeeltelijk) aan mijn PC ligt, midi timing met mijn usb poorten is slechter dan het zou moeten zijn.

Maar ik heb wel een oplossing, gewoon de midi sync uitschakelen, juiste BPM instellen en de jitter is weg! alles blijft dan strak via de interne sequencer lopen. Alleen wel structureel 4 ms te laat. En dat is net werkbaar. Wat heel jammer is van bitwig is dat er geen delay compensation per track is. Anders zou ik, zoals in Live wel kan, gewoon die track met 4 ms kunnen compenseren. Maargoed, ik kan nu dus wel simpel opnemen en dan even 4ms wegsnijden en klaar :)

Ben ook al aardig aan het samplen geslagen, signalen kunnen best heet erin gepropt worden en ik vermoed dat er nog wel wat overhead is voordat hij echt gaat clippen. Voor nu merk ik weinig verschil met de soft limiter aan of uit overigens.
 
@Harry Turtle inmiddels nog wat gehoord van Pioneer over een mogelijke update?

Zelf merk ik dat ik steeds meer de sp16 als eerste aanzet (alles gaat via 1 schakelaar maar kijk er als eerste naar ;)). Alles is gevuld met top samples. Het is wel wisselend, een beetje leuk pattern maken lijkt soms wel te makkelijk, en beetje zielig voor mn andere gear hehe. Op andere momenten denk ik ook wel dat ik hetzelfde zou kunnen met een Push icm bitwig. Maargoed juist zonder daw even de creativiteit een impuls geven is ook een ding.

Wel blijf ik nog wat te veel in single patterns hangen, uiteindelijk moet het toch een daw in. Nu geven de filters toch de sound imo dus tracken via de individuele outs valt af. Of anders toch maar de basis uitwerken via een arrangement en dat dan live tweaken?
 
@Harry Turtle inmiddels nog wat gehoord van Pioneer over een mogelijke update?

Zelf merk ik dat ik steeds meer de sp16 als eerste aanzet (alles gaat via 1 schakelaar maar kijk er als eerste naar ;)). Alles is gevuld met top samples. Het is wel wisselend, een beetje leuk pattern maken lijkt soms wel te makkelijk, en beetje zielig voor mn andere gear hehe. Op andere momenten denk ik ook wel dat ik hetzelfde zou kunnen met een Push icm bitwig. Maargoed juist zonder daw even de creativiteit een impuls geven is ook een ding.

Wel blijf ik nog wat te veel in single patterns hangen, uiteindelijk moet het toch een daw in. Nu geven de filters toch de sound imo dus tracken via de individuele outs valt af. Of anders toch maar de basis uitwerken via een arrangement en dat dan live tweaken?
ja klopt ik blijf ook veel in sketchy toffe loops hangen. op de rytm krijg ik doorgaans meer beweging in de dingen. ik ben inmiddels zo ver dat ik gewoon de dingen los door het filter opneem.. het bouncen van de tracks kan ook. ik zie het vaak zo. als ik 20% van de sketches uitwerk of afmaak dan is het een aardige hit rate... maar klopt wat je zegt. dingen blijven ietwat statisch.. daarom heb ik niet de ambitie om ooit tracks op hele samplers te maken... ik moet wel zeggen wat ik het leukste vind. loops in dezelfde tempo's om en om switchen en slicen. of een geslicede loop replacen met een andere loop in ander tempo. die copy paste ik vaak weer naar andere pads. dat lever mij toffe dingen op. een andere toffe feature van deze bak is dat et loopen van samples, je kunt start en end points met die lfo laten zwabberen. best gaaf als je er over nadenkt dat je dit met verschillende pads kan. copy pasten en een dikke galm er op en wat spelen met die lfo settings. dit was mijn experimentele idee voor deze week met de sp16. het blijft een fijne interface en het werkt rete snel. ik denk dat je op zo'n isla geen betere levendigere resultaten krijgt... ik kan nog niet veel zeggen over de sp. ik heb wel wat gear te leen van ze. binnenkort meer!
 
@Harry Turtle inmiddels nog wat gehoord van Pioneer over een mogelijke update?

Zelf merk ik dat ik steeds meer de sp16 als eerste aanzet (alles gaat via 1 schakelaar maar kijk er als eerste naar ;)). Alles is gevuld met top samples. Het is wel wisselend, een beetje leuk pattern maken lijkt soms wel te makkelijk, en beetje zielig voor mn andere gear hehe. Op andere momenten denk ik ook wel dat ik hetzelfde zou kunnen met een Push icm bitwig. Maargoed juist zonder daw even de creativiteit een impuls geven is ook een ding.

Wel blijf ik nog wat te veel in single patterns hangen, uiteindelijk moet het toch een daw in. Nu geven de filters toch de sound imo dus tracken via de individuele outs valt af. Of anders toch maar de basis uitwerken via een arrangement en dat dan live tweaken?
plus ik vind het gewoon een fijn idee dat ik muziek kan maken in een vakantiehuis zonder studio mee te nemen en toch muzikale ideeetjes kan uitwerken. mijn iloud mobiele speaker mee. de sp16 er aan, eigen drum kits er in en lekker freaken. effecten bakje er op.
 
plus ik vind het gewoon een fijn idee dat ik muziek kan maken in een vakantiehuis zonder studio mee te nemen en toch muzikale ideeetjes kan uitwerken. mijn iloud mobiele speaker mee. de sp16 er aan, eigen drum kits er in en lekker freaken. effecten bakje er op.
Maar als je de scenes en patterns benut kun je toch wel een track uitwerken?
Is wel jammer dat je weining polyfoon kan doen.
Mijn muziek komt vaak voort uit een akkoorden progressie.
Samples slicen is leuk en daar kun je progressies mee maken maar das weer niet intuietief.
Ik zie de SP16 daarom als een hele goede drumsampler.
Waarmee je idd wel een basis opzet kan maken meer geen hele tracks.
Ik ga overigen proberen om met een boss rc500 looper die aan de sp16 synced om zo wel polyfoon matariaal te kunnen opnemen.
Want als dat lukt kun je wel hele tracks openemen.
Dan is er natuurlijk ook nog 4 voice midi out.
Heel verhaal maar denk als je er moeite en tijd in stopt dat je met de SP16 toch wel ver kan komen.

Heb een soundcraft K1 mixer gekocht, 8 kanalen, highpass, 6 auxen en 4 band eq.
 
ah die van mij hing ff aan een boss bx8.. jee wat een sound echt tof als je los gaat uitsturen
Bij mij is het precies andersom, ik heb wat andere spul via een bx-80 lopen wat via een mixer (en limiter) dan weer de sp-16 in (kan) gaan. Sterker nog, de primaire reden dat ik de sp-16 heb gekocht was voor het samplen van (langere) loops uit de octatrack.

Punt met die bx mixertjes is dat de sweet spot best precisiewerk is en dan wil je niet te veel aan de faders komen. In mijn geval zijn de wat heldere sonische kwaliteiten vd sp16 juist ook een aanvulling op de rest .
 
Bij mij is het precies andersom, ik heb wat andere spul via een bx-80 lopen wat via een mixer (en limiter) dan weer de sp-16 in (kan) gaan. Sterker nog, de primaire reden dat ik de sp-16 heb gekocht was voor het samplen van (langere) loops uit de octatrack.

Punt met die bx mixertjes is dat de sweet spot best precisiewerk is en dan wil je niet te veel aan de faders komen. In mijn geval zijn de wat heldere sonische kwaliteiten vd sp16 juist ook een aanvulling op de rest .
ja het is idioot hoe subtiel je moet zijn.... het kan helemaal kapot gaan. maar een subtiele drive sweetspot vinden is wel lastig. maar als je die hebt is het idioot punchy. soort tape drive haast... maar is idd waar. alles gaat snel in het rood. ook die main faders... man. lijkt wel alsof dat ding helemaal niet is gemaakt om in het groen te hangen.....
 
Kleine update hier, ik heb een Spirit Protracker als submixer gekocht. Het leuke van deze 8ch rackmixer is dat hij gemaakt is om te tracken naar tape, maar dit kan natuurlijk ook direct naar DAW (en terug). Het enige nadeel is dat hij geen EQ zelf heeft maar dat kan natuurlijk prima op de SP16 zelf. Ook heeft hij insert/aux switchable of van het input of van het 'tape' pad wat het heel flexibel maakt. Het idee is dat ik de inserts ga gebruiken voor allehande fx die ik heb liggen. Theoretisch kan dit volledig 'analoog' allemaal, 8 tracks naar tape, en mix naar reel2reel. Het leuke ervan is dat je ook na het recorden toch nog wat kunt spelen met de levels, zeker als je meer een 'live' aanpak heb van pads aan en uitzetten kan de timing nog wel eens 'off' zijn wat je dan kunt corrigeren. Vandaag komen de kabels dus hopelijk later meer :)
 
Heb gisteren voor het eerst een hele track gemaakt op de sp16 icm, OP1 en AS1 wat pedalen en een mixert.

Dacht dat je maar 16 pattern had maar kom erachter dat iedere 'scene' 16 pattern heeft.
Nu heb ik twee dingen geleerd die me erg helpen.

1. als je in de 'arrange' een aantal patterns achter elkaar programmeerd dan kun je je song afspelen en daarover je samples inspelen.
Op die manier kan je wat om de 4 bar limitatie heen werken.

Wellicht kun je 5 min lang alleen maar unike pattern achter elkaar hangen als een template. dan heb je practische linear recording en kun je een hele track in 1 keer inspelen met een hoop variatie.

2. eigenlijk heeft de SP16 wel audio tracks. of een soort van. In de vorm van 8 bar loops of langer maar dan moet je zelf loopen.

Als je je pattern of song afspeelt en je zet live recording/sampling aan met een 'threshold' dat de opname automatisch start kun je een lang stuk inspelen bv 16 bars aan audio.
 
Goede tips! Mn het aantal patterns klaarzetten en dan live inspelen. Dat werkt toch iets dynamischer dan pattern kopiëren en aanpassen.

Zelf zat ik toch nog wat te puzzelen met de output setup. Of alles apart of toch de m+6 in combinatie met een aparte mixer. Met het laatste en dan kanalen routen naar fx heb ik toch iets van fx sends en dan ook nog het filter via het mix kanaal, werkt top!
 
ik had hem gister in de standaard waarbij ik de drums uit 3-4 liet komen.
de rest uit 1-2 master en daar dan het filter op.
ik moet eerlijk zeggen dat die reverb toch niet super is. wel bruikbaar maar op de grote mixer mis ik hem niet.

akkoorden sequencen gaat ook tof en je kan dan je synths weer opnemen en in je arrangement meppen.
De sound van het ding is echt goed en vind ook de distortion en lofi erg goed.
jammer dat de quantize zo gelimiteerd is. die staat hier het meest uit of op 1/32.
Dat doet de nieuwe sp404 dan weer beter.
 
effecten zijn echt bout... ze maken de sound van die bak ook gewoon cheap... die delay op single channels is gewoon altijd aan het phasen... alsof ze dat algoritme niet goed hebben ingesteld ofzo.. gewoon ruk. reverb is echt te simplistisch en plat. ik vind zowaar die overdrive en bit reducer ook goed. mits je het subtiel gebruikt. vind dit toch het grootste gemis tov de rytm.. die effecten zijn gewoon echt wel high end.. zonder die delay is de rytm ook heel saai.
overigens waar ik vaak bij bakken de snap en transients wat mis, vind ik de sp16 bij nader inzien vaak toch agressiever.. het kan ook al snel piercing zijn zeg maar.. ik denk dat het subtiel dichtzetten van je lpf wel wat edge kan weghalen. quantise is wel echt te limited.. geeft m toch bij vlagen wel een soort duplo gevoel tov van technisch lego... ach ja. doorgaans bak ik er toch alleen maar electro en breaks op. kun je die pads nu eigenlijk extern spelen via een klavier?? en kan dat dan poly als midi op synths als je ze als midi track instelt? tot nu toe kreeg ik alleen single notes
 
ik vond die sp trouwens nog dikker worden toen ik die individuele outputs gentle door een bx8 haalde.. gewoon echt, jezuuuusss de snap en de saturatie. ik zou meer met dat ding moeten doen. ik heb overigens ook een soort granular trick ontdekt. je kunt gewoon de lfo door je sample laten skippen. zet die op loop. pak een random wave stuur die naar je start point van je sample. beetje reverb er op. best gaaf op samples die veel verschillende harmonische content bevatten. met wat creativiteit kun je eigenlijk ook hele niet statische dingen ut de sp16 halen.
 
Back
Top