Pioneer Toraiz SP16 vragen

hahaha komt mijn voorspelling dat de sp16 duurder en populairder nu al uit?

Als je er een voor 650 - 700 euro kan vinden. Gaaan!
 
Ik ben overigens nog niet helemaal overtuigd van die SP16 (helaas ?)
Ik vraag me nog steeds af waarom ik er betere beats mee zou kunnen maken dan met bijvoorbeeld gewoon euh, software?
De workflow intrigeert wel, maar met een beetje geduld kan je met samples in een daw toch precies het zelfde bereiken?
Ik ben niet echt geinterreseerd in de arrangeer mogelijkheden, daar heb ik mijn daw voor, is de SP16 dan gewoon niet voor mij?
 
Ik ben overigens nog niet helemaal overtuigd van die SP16 (helaas ?)
Ik vraag me nog steeds af waarom ik er betere beats mee zou kunnen maken dan met bijvoorbeeld gewoon euh, software?
De workflow intrigeert wel, maar met een beetje geduld kan je met samples in een daw toch precies het zelfde bereiken?
Ik ben niet echt geinterreseerd in de arrangeer mogelijkheden, daar heb ik mijn daw voor, is de SP16 dan gewoon niet voor mij?
geen muisklikken, het is een soort drumrack in hardware vorm zonder al die struggles van in een computer te moeten browsen. gaat me toch 3x sneller op die sp. plus de sound is toch gewoon echt heel lekker.. eerder te snappy dan te geknepen. filter drive ergens op 40%, wat een onwijze presence krijgt de sound dan mee.. plus je kunt direct mega hands on aan je samples tweaken..
mijn enige minpunt is de effecten keuze. vooral de delay vind ik echt heel onboeiend. lijkt wel alsof die delay ook onwijs phase issues maakt op je samples. stereo width was fijn geweest
 
Ja natuurlijk kun je met een DAW goed beats maken.
En dat is voor mij niet de motivatie voor de SP16.
En als je fijn met je DAW werkt en daarmee goede dingen maakt dan heb je de juiste tool.

Het is juist een erg ge-limiteerde feature set die voor mij heel snel werkt.
Dat komt van pas in een live situatie.
En goede idee-en kan ik dan later juist in mijn DAW helemaal uitwerken.

De SP16 brengt mijn een omgeving waarin er focus is op met drums, samples en slices toffe dingen te maken.
Geen visuele afleiding, beperkte mogelijkheden verwelkom ik daarbij.
Eigelijk de klassieke hiphop flow met een SP1200 in een modern jasje. Goede sound etc.

Dat kun je allemaal in een DAW ja.. maar ik maak betere muziek als ik niets zie en alleen hoor.

Naast electro, en electronica verwacht ik ook met basis ideeen voor hiphop/soul dingen te komen. Al dan niet icm met gitaar
En hoop dat als ik genoeg tijd op de SP16 heb gespendeerd dat dan live te kunnen doen.
....maar goed ben pas net met de SP16 begonnen.
 
ik loop tegen iets geks aan met die sp16.. hij kan mijn snelheid met triggers niet aan op de pads...
hij houd het 1 a 2 bars vol maar als ik bv hihats achter elkaar ga machinegunnen krijgt de cpu last van hickups ofzo...
alsof hij ineens offbeat m'n notes plaatst... zijn er meer mensen die dit ervaren??

tevens probeer ik een feedback update lijst naar ze te sturen met verbeteringen. ik heb ze aan de lijn gekregen.
ze staan er wel voor open.. geen idee of er mensen zijn die simpele specifieke firmware veranderingen willen zien..

ik neem ze graag mee in m'n concrete mail..
Hi,

Heb je nog iets vernomen van Pioneer of er nog updates gaan komen? Na de geweldige update van de Digitakt, kan Pioneer natuurlijk niet achterblijven.

Gr
 
hey sp16 people. ik loop weer tegen een raar euvel aan...
ik wil m'n sp16 door m'n recent gekochte boss bx8 rammen, ik zet de sp16 op 8 individual outs maar ik verlies de preview sample modus...
is dit gewoon een domme beperking?
in de andere output modus loop ik ook tegen een issue aan waar geluiden dubbel via de master komen en de individual outs..

hoe hebben andere dit gefixed? zonder preview modus is het helemaal bout
 
ja, kan in de mixer switchen tussen 'stereo mix' of zo en 'individuele outputs'

ik hoor de preview altijd, anders daar ergens in een menu, waar je het preview vol insteld of zo ??

en ja, "da's stom naar een analoge mixer" de sp16 heeft al een mixer, en 2 efx,, of ik vind indiv intressant naar 8 ingangen vd audiocard,, en daar verder in de daw mee werken,,,

of heb je een goeie ervaring ?? met een analoog mixer ,?
 
ik wil de hardheid van die hoge tonen wat temperen. de sp klinkt zeer dynamisch maar die effecten vind ik kut. heel plastic. zelfs de delay... dus ik gebruik op die mixer op de losse geluiden uit de sp16 externe send effects...
aangezien je de sp16 send niet individueel kan uitsturen naar een kanaal.. als ze die optie er in hadden gedaan... kon je een externe effecten bak gebruiken
 
okey,

ja, die hoge tonen, of hoge freqs had ik ook, ,

ik master al de samples nu allemaal eerst door de powercore filtroid, en export ze als 22.050 hz samples, voor de MC909 samplers,
en terug exporten naar 44.100 voor de SP-16, want die kan enkel 44.1 sample rate samples inlezen,,

ik vind de effecten van de SP-16 goed, of bruikbaar voor een nieuwe track, maar nu ni om te vergelijken met echte en oude efx units
maar de effecten lopen perfect mee in midi sync,,, da's ook al iets,,
 
tja, die effecten,, 't is wel cool dat je twee effecten per pad hebt,, k heb zo op enkele de phaser met sneller delay/echo

k wil m'n sp-16 samples wel weggeven,, of mail maar,,

de preview kan je via de stereo out en headphone of headphone alleen instellen,,
 
ja volgens mij klopt het dat je in de 8 ch mode geen preview en geen send fx meer hebt.
maar in de normale modus heb je de M + 6ch, dan heb je wel de preview op de headphone en master.
kun je daar niet mee uit de voeten?
 
in die m_6 channel doet hij iets geks.. de kanalen die ik naar andere outputs stuur blijven op de main zitten.... en ze gaan naar de toegewezen output.
er zit toch iets gaars in die split modus hoor.. of je kunt t main filter en drive niet meer gebruiken of ergens is die preview modus gewoon weg.
ik heb een workaround waarbij ik de preview door een los kanaal weg stuur maar die blijft over de main gaan.
 
Aangezien ik even gek wordt van de muis op het moment. Hoe bevalt de arranger, gebruiken jullie de sp-16 ook echt voor complete songs?

Een ander vraagje, is het mogelijk om per pattern een andere sample te gebruiken voor dezelfde pad/track? Of desnoods een andere selectie binnen een (lange) sample? Of kan dat dan met scenes?
 
Aangezien ik even gek wordt van de muis op het moment. Hoe bevalt de arranger, gebruiken jullie de sp-16 ook echt voor complete songs?

Een ander vraagje, is het mogelijk om per pattern een andere sample te gebruiken voor dezelfde pad/track? Of desnoods een andere selectie binnen een (lange) sample? Of kan dat dan met scenes?
ja dat laatste doe je met scene's..
je kan alles visueel copy pasten aan patterns, scenes.. super overzichtelijk. niet zo snel als de hands on approach op de elektrons maar je hebt een goed overzicht.
 
ik ben zelf nog niet verder dan drie hiphop patterns. Is wel de bedoeling om het arrangement al op de sp16 te maken.

vind het wel raar dat een pattern de sequences bevat en een scene de samples.
Samples in een scene zitten in het ram geheugen dus je moet wel 256mb delen.

ik had het handiger gevonden als je gewoon patterns kon kopieeeeeeren incl samples.
maar goed ik snap hem nog niet. heb er pas twee uur mee gespeelt.
 
Ik ben overtuigd hehe. Heb er een in de buurt kunnen scoren en ga 'em morgen ophalen.

Uiteraard nog naar de mpc's en mc-707 e.d. nog even gekeken. De 707 sprak me ook nog wel aan maar 8 tracks (waarvan wel 1 drumtrack) vind ik echt te weinig mbt simpelheid, dan blijf je tijdens het creatief proces nog in je daw spelen om het aan te vullen (later daw werk is prima natuurlijk).

Wat me de hele tijd tegenhield is dat mn Octatrack in principe ook wel hetzelfde zou moeten kunnen, maar in de praktijk gebruik ik 5 tracks voor input/fx/master wat dus maar 3 tracks voor audio over laat. De midi seq van de OT is echt prima en die stuurt mn drums aan maar uiteindelijk neem ik daar dan loops van op die ik Bitwig verder bewerk. Voor sequences is dat prima, maar ik heb het wel even gehad met snijden in drumloops in een daw ;)
 
ik ben nog niet overtuigt maar dat komt vooral door de tijd die er tot nu inzit.
Mij Op1 heb ik 1.5 jaar gehaat en nu kan ik niet meer zonder.
veel plezier ermee!
 
Back
Top