Pioneer Toraiz SP16 vragen

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.095
Locatie
HybriDe L!Fe
Ik zit al een tijd te azen op de Pioneer Toraiz SP16.
De Polyend tracker, Digitakt en MPC one zijn het voor mij niet.
De Deluge is nog steeds een optie maar toch lijkt mij de SP16 intuietiever en daarom een fijner instrument.
De Toraiz lijkt mij in intuietieve groovedoos en een leuke partner met mijn OP1.
De 32 sec sampling limit vind ik geen issue.
Maar goed heb toch wat vragen.


1. Kun je de looper ook triggeren met midi?
Ik wil namelijk ook instrumenten, drums en synths live inspelen en loopen.

2. Kan hij sample start en end modulatie?

3. hoe zijn de effecten?

4. word hij nog verder ontwikkelt?

5. Zijn er mensen die geen house / dance maken met de SP16?
De sequencer is 4x 16 steps wat beperkt is maar geloof dat je ook patterns kunt chainen.
Ik begrijk oop dat je extern moet sequencen als je uit de 4/4 will breken.
 
1. via een ext midi keyboard noten inspelen heb ik nog niet gevonden, en dat gaat niet vrees ik, alles moet je met de pads inspelen of de 16 horizontale key's , of denk 'k toch want ik zoek ook midi in trigger
da's mss het enigste tekort

3. De SP-16 is erg eenvoudig gemaakt kwa user interface, 't is heel krachtig, 2 effecten per pad, dus 16x2 effecten, 8 indiv outputs,, en ik was er al direct creatief muziek mee aan't maken,

4. ik denk dat er geen updates meer voor gaan uitkomen, of de laatste update is al enkele jaren oud dacht 'k,
 
Ik zou heel erg informeren ivm support... Pioneer is echt n draak... heb de as-1 of hoe heet ie en je leest enkel ontgoochelde bezitters omdat pio de wet vd abandonware heeft toegepast. Proceed with caution.
 
Bwa, pioneer vind ik echt wel kwaliteit,

De AS-1 heb ik nog niet, omdat het weer een VST midi controller editor is met een hardware synth,, of er staan te weinig knoppen op en te moeiike setup

De SP-16 heeft een feature voor de AS-1

Ik heb de rytm bijna nog niet gebruikt, omdat de SP-16 bijna alles doet,, Je moet wel een workflow met de SP-16 creatief uitdocteren, en 8 audio ingangen vrij hebben op je audiocard
 
Bwa, pioneer vind ik echt wel kwaliteit,
Dat zegt helaas niks over hun support. Of in ieder geval niks over hun firmware. Toen ik lang geleden een beetje research deed naar de quid kwam ik heeeeeel veel reacties tegen van sp16 bezitters die pioneer vroegen eerst dat apparaat eens af te maken. Maargoed, als het ding NU kan wat je wilt schijnt het een fijn apparaat te zijn.
 
okey, en ja idd, de SP-16 was nog niet helemaal af bij de release, er waren zelfs geen effecten, of mss één effect, als ik dat allemaal lees

Ik heb de SP-16 iets langer dan een half jaar,, dus nog niet zo lang, de SP-16 stak al maanden m'n ogen uit, maar ik heb eerst een rytm gekocht,, voor de kick, maar die is veel minder no brain - plezant als de SP-16

't is m'n beste ritme sample thing for the moment, maar je moet de creatieve ideeën er zien in zitten, je moet het nog steeds zelf doen,

De standard preset library heb ik nog nooit geladen, k heb ineens m'n MC-909 samples geladen op een 128GB usb stick

en ik vind de prijs van 1500 best de echte waarde,, ook al is dat veel teveel,, maar zo ziet ie eruit, als iets van 1500 euro,,

't was mss goed dat er zoveel negatieve commentaar kwam, en ze met over stock zaten, en dus zo voor '800' euro kwam te staan,

de squid vind ik niet zo intressant om te kopen,, omdat ik daar ableton en de winuae amiga tracker en de cubase op Atari voor gebuik,,
 
De SP-16 is fantastisch, super hands-on
Dat hele abandonware is ook een beetje onzin, als een product klaar is, is het klaar. De vraag is meer om features dan bug fixes (zelfde voor Squid)
Pioneer DJ heeft net wel een survey gedaan onder Toriaz gebruikers, lijkt dus weer development tijd beschikbaar te worden gemaakt. Maar al dat abandonware drama is zwaar overdreven. Het is nu eenmaal geen VST waar iedere 6mnd een update komt.
 
Vandaar ook mijn laatste zin: als het NU kan wat je wilt schijnt het goed te zijn (zelf geen ervaring met de sp16). Voor mij was toentertijd de feature set van de squid EN het feit dat pioneer niet bekend staat om zijn updates de reden om hem niet te kopen. Vandaag weet ik weer meer van mijn workflow en is de squid met zijn feature set wel weer interessant :). Anywayssss ik ben het er mee eens dat je niet moet zeuren over updates als je een apparaat gekocht heb, maar het is wel goed om te weten hoe een bedrijf daar in het verleden in heeft gestaan.
 
Eens, Pioneer doet 1 of 2 updates in het eerste jaar en daarna is het vaak over en uit.
wel zie ik dat ze braaf mac drivers blijven updaten voor Big Sur en zo. Dus de producten hebben wél een roadmap.
 
Laatst gewijzigd:
ja dat maakt juist de Deluge zo interessant. maar goed die heeft een overkill aan features.
dat gaat dan veel meer tijd kosten voor dat je in dat apparaat raakt.
de beperking van de sp16 lijken me juist heel erg intuietief.

heb wel begrepen dat je extern kan sequencen. maar iedere sample is natuurlijk monophone.

dat loop record via midi is wel belangrijk anders gaat het hele idee met live instrumenten niet op.
of ik moet zelf trigger inputs voor de pads maken.

heb verder weinig met pioneer.
vond de mixers in de club wel fijn kwa eq en een redelijke crossfader waarmee je kon scratchen en super gare fx :-)
maar goed met akai heb ik nog minder. de one heeft toffe features maar ik zoek niet een daw vervanging. als ik complexe dingen moet doen heb ik daar een daw voor.

ik ga eens de manual lezen.
 
Vroeg of laat ben ik alles beu van synth gear, zo ook de huidige SP-16 (Setup) ,dan begin ik tracks te herhalen
Maar bij een Sampler a la SP-16 en MC-909's, sample en laad ik overdag nieuwe presets in en zet ze klaar, en dan is't weer een nieuwigheid beleving voor me.

Soit er teveel over babbelen, zoals hier op SF, is ook weer destructief voor de creativiteit en track-maken-fun,,,

Maar ik kan het niet laten: De SP-16 is een erg goede aanwinst,
'k heb geen idee ter vergelijking met een Standalone MPC of Maschine, maar bij de VST plugin versies van deze had ik zware start timing fouten in ableton tov hardware
 
Heeft iemand de live loop sampling optie al gebruikt?
Als ik in het midden van de pattern op loop drum begint de looping/sampling dan aan het begin van de pattern?
Enig ideee waar ik de midi implementation kan vinden?
 
Zie dat je de mixer met midi cc7 kan besturen per midi kanaal.
Zie ook dat er 2 band EQ is.
Er werd eerder gezecht dat je niet extern kan sequencen....aub maak niet zulke statement. dat kan wel namelijk.
 
Zie dat je de mixer met midi cc7 kan besturen per midi kanaal.
Zie ook dat er 2 band EQ is.
Er werd eerder gezecht dat je niet extern kan sequencen....aub maak niet zulke statement. dat kan wel namelijk.

Je hebt Note On/Off midi Out, ik wil wel eens weten hoe pads te recorden via een ext keyboard,??

en tja, De SP-16 heeft heel veel features,, alleen was de software in 't begin vd release nog niet af,
 
Nou ik kon het niet laten en heb toch gezondigt en een SP16 bestelt.
Voor zover ik zie een hele simpele intuietieve machine.
Looking forward.

Mijn motievatie:
- een dooje waarmee ik toffe beats kan maken die ik later in mijn muziek kan gebruiken. Heb geen zin meer in beats met de muis te programeren.
- live spelen met de SP-16 icm met een OP1 en een gitaar
- basically de SP16 is een tracker in hardware formaat met alles wat je nodig hebt om een track te sketchen met samples.
- eenvoud over features, dus geen MC707, Deluge of MPC voor mij.

Maar goed we zullen zien.

Cheers

 
bwa, niet teveel over filosoferen,, 't is nog een kunst ook, zoals hoe ze met samples werkte in de jaren 90,

Dus ja,nu mss een 2TB SSD Sample Library aanmaken, en een usb stick van 128GB voor de SP-16

okey, congrats dat je er één hebt,,
 
8 Indiv uitgangen, Zelf Samplen, CDJ Sync, 2 effecten per pad, die Dave Smith filter,, '128GB' USB Stick, Alleen er ook creatief mee werken, en na een tijdje weer van een hele andere invalshoek bekijken,

en ja, ergens wil ik ook een MPC Live II, maar da's dan om daar van te leren, idem voor een W-30
 
de SP-16 is de meest intuitieve machine waar ik ooit mee gewerkt hebt, zonder manual werkt alles zoals bedacht. Echt een meesterwerk qua workflow
 
Ja dat geloof ik ook. Het brengt me terug naar een flow hoe ik ben begonnen in de 90's met tracker software.
Later maakte ik ideeen op een tracker onder Linux waarmee ik er in Logic 5 onder windows verder ging.
Hoop dat de SP16 me weer daarna terug bent. Grote collectie iedeeen maken en daarna die als collectie in mijn daw verder uitwerken met synths etc.
 
Back
Top