Ervaringen met Noise Canceling headphones en tinnitus (??)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.006
Locatie
-
Ooit zo'n Bose Quiet Comfort op mijn hoofd gehad.. weet niet meer welke met best een indrukwekkende ervaring. Betrekkelijk simpele techniek maar zeker bruikbaar voor sommige situaties.
Nu heb ik eindelijk toch maar eens de knoop doorgehakt en de oudere wired versie aangeschaft. De laatste tijd blijf ik toch wat meer op de begane grond hangen en ondanks een redelijk goed dempend gesloten systeem is er afleiding door van alles.

Nu las ik tijdens het zoeken op deze techniek wisselende berichten over Tinnitus. Sommige mensen gebruiken het zelfs omdat de klachten van geluid moeten horen dragelijker worden.. maar las ook een bericht van iemand die het als een soort demper gebruikte (tegen laag frequent verkeersgeluid) met tinnitus als resultaat. Ik kan me ook wel voorstellen dat dit mechanisme, de tegenfase die al deze herrie moet dempen misschien niet helemaal optimaal werkt.

Zijn er hier mensen die de QC lijn gebruiken? Of een ander merk, non-bluetooth versie, die wellicht nog geschikter zijn om te musiceren (beter klinkend) en hun positieve/negatieve ervaring willen delen? Het lijkt mij juist dat je het te monitoren geluid veel zachter kunt zetten omdat omgeving geluid minder aanwezig is en je makkelijker kunt focussen op je speledingetje of de muziek die je luistert. :)

Ik kom ook vrijwel geen nieuwere wired versies meer tegen. Het wemelt echt van de 'pro' Bluetooth versies, maar die zijn door vertraging onbruikbaar voor het monitoren van bv toetsen of voor fingerdrumming. En daarbij is er degradatie van de audio door compressie natuurlijk..

Thanx alvast :okdan:
 
Zou het wellicht kunnen zijn dat ze zowel bluetooth als een draadje hebben?

2 mensen uit m'n omgeving, beide weliswaar Sony, hebben een bluetooth waar ook altijd een draadje bij wordt geleverd.
Ja die Sony's zag ik ook.. die hebben qua klankbeeld een betere reputatie maar ik kon niets vinden over het via het direct via een kabel luisteren waarmee je het BT circuit omzeilt.
De Bose QC35 heeft die optie wel maar ik las negatieve ervaringen daarover via de kabel.. een tip die daar werd gegeven was de QC25 aangezien daar het BT gebeuren ontbreekt.
 
Ik heb van mijn werkgever een QC35ii gekregen; wij zitten (of zaten eigenlijk, nu niet meer vanwege Covid) met 6 tot 10 personen op 1 kantoor waardoor het nogal eens rumoerig werd. Ben er best tevreden over. Deze versie kan ook bedraad, maar ik moet zeggen dat ik 'm nog nooit heb gebruikt om muziek mee te maken. Ik zal 'm binnenkort eens even mee naar mijn studiootje nemen om te kijken wat het verschil is met bv mijn DT990 en DT150.
Ik had en heb al last van tinnitus, maar ik geloof niet dat het daardoor erger geworden is, het lijkt me eerlijk gezegd ook vreemd dat dat zou gebeuren. Tenzij je uiteraard hard muziek e.d. gaat draaien. Noise cancelling an sich lijkt me geen oorzaak voor tinnitus, maar ik ben uiteraard geen arts.
 
Het lijkt erop dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat noise cancelling een oorzaak is van tinnitus, maar er kan wel een verband zijn. Genoeg verhalen te vinden van mensen die dan tinnitus ervaren, kennelijk verdwijnt het ook weer als ze stoppen met het gebruik van noise cancelling. Kan zijn dat je door het ervaren van stilte veel meer bewust gaat worden van alle bijgeluiden die je eigen gehoorsysteem maakt, met een beetje ruis en andere geluiden uit de omgeving valt dat minder op. De tinnitus was er dan al in een lichte mate, door noise cancelling valt het pas echt op.
 
Ik had hier iets gelezen: Tinnitus genezen: met een toon-generator? - AARTJAN.NL
Verder nog ergens anders maar dat waren mensen met Tinitus die geen geluid meer konden verdragen. Dan schijn je enorm gevoelig te zijn voor geluid en word je helemaal gek.

Mijn vermoeden is dat de luidspreker in de hoofdtelefoon naar gelang er meer omgevingsgeluid is, harder moet werken.. Dat voorbeeld van heeeel lage frequenties door verkeersgeluid.. als de QC techniek van Bose dit door tegenphase te produceren weg cancelt ontstaat er toch een soort druk in de oorschelp en als je zo'n ding tijdens het slapen opzet.. dat is wat ik vermoed in het verhaal hierboven.

Ik zit hier nu met mijn hoofdtelefoontje op achter de PC in de living.. TV staat aan.. afentoe muziek.. dat soort dingen wil ik dempen. Sommige dingen ga ik toch kijken ook als ik muziek luister of maak of een tutorial luister/kijk.. maar ik ga het gewoon gedoseerd gebruiken.
 
Ik heb zelf de sony wh-1000xm3 en die heeft ook gewoon een analoge input.

fantastisch ding en neutraal genoeg om ook muziek mee te maken.

helaas heb ik flinke gehoorbeschadiging en ook tinnitus en het ironische is dus dat je daardoor dan wel gevoeliger bent voor bepaalde geluiden. De noise cancellation maakt het in het ov zitten weer dragelijk.
 
@nomore balen man. :( Deze vorm van Tinnitus heb ik dus ook over gelezen en heb met iemand in 'n band gezeten die bij zijn laatste optreden (gepland afscheid) een tinnitus heeft opgelopen.. kan ook slecht geluid verdragen en zijn hele leven is echt compleet veranderd.

Zelf heb ik een lichte zoemtoon aan rechts.. maar heel afentoe. 't is nu al een tijd geleden dat ik em voor het laatst hoorde. Ik maak ook minder muziek, misschien dat dat ook scheelt.. maar ik denk er dus ook veel meer om en het was juist mijn doel met deze hoofdtelefoon om de muziek iets minder hard te hoeven zetten.

Zelf zit ik nu met de QC25 op met zachte muziek.. TV staat aan en hoor het hoog daarvan wel een beetje nog.. net of er een High Pass op het geluid zit ofzo. Heel apart. :D

Ik heb die Sony ook gecheckt maar die demping is daar ook voornamelijk in het laag. Maar thanx voor de info over de analoge input. ;) Ik vind de Noisecanceling techniek bruikbaar genoeg om in de toekomst nogeens een betere versie te kopen.. :)
 
Back
Top