Peak of dal :)

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Zo, lang verwacht en vandaag gekomen.
Na 3 maanden wachten op Bax (eigen schuld, ik was te gierig en wilde niet meer betalen) heb ik zojuist de eerste 63 factory presets bespeeld en beoordeeld.
Ik heb op meerdere plekken begrepen dat de presets niet 'het beste' laten zien van de Peak, maar ik vond het wel een goed startpunt om de eerste 2x 128 presets door te akkeren en zo de Peak beter te leren kennen.
Eerste oordeel : Flexibel en divers. Polyfoon is toch wel heel lekker! Voor een digitale (oscillator dan) synth, echt heel vet geluid. Filter, distortion en de effecten zijn echt erg erg erg lekker.
Ik ben nog wel even zoet om een lijstje van favorieten te maken van de presets en daarna nog via hun Components software kijken wat anderen hebben veroorzaakt aan patches.
Inspiratie genoeg en elke keer weer een laagje dieper.
Tijd om zo af te nokken, maar dat gaat met tegenzin :)

170043096_3812087288905588_9178342933566293570_n.jpg
 
Gefeliciteerd man, das een fijn nieuw gezinslid! Probeer zeker ook eens die filter drive en diversion eens zit ergens in het menu. Krijgt het allemaal een mooi randje van😎

het leuke van deze bak is dat je er heerlijk in kunt verdwalen. Een modulator op een fx parameter, of een envelope op de 3e osc pitch die de filtermod doet. Van die lekkere sounddesign dingetjes. Er kan natuurlijk nog veel meer mee...
 
Gefeliciteerd man, das een fijn nieuw gezinslid! Probeer zeker ook eens die filter drive en diversion eens zit ergens in het menu. Krijgt het allemaal een mooi randje van😎

het leuke van deze bak is dat je er heerlijk in kunt verdwalen. Een modulator op een fx parameter, of een envelope op de 3e osc pitch die de filtermod doet. Van die lekkere sounddesign dingetjes. Er kan natuurlijk nog veel meer mee...
Thnx.
Ik ga langzaam afpellen. Eerst de factory presets beluisteren en daar wat aan tweaken.
Dan de Components presets (ik kreeg al een aantal tips via het Novation forum op FB), waar ik gisteren 'even' door ben gaan scrollen.
Dat was weer 30 minuten hahahahahaha.
Ondertussen maak ik een lijst met patches die weg mogen en mijn favorieten en wil ik hem gaan gebruiken in eigen werk.
Daarna komt het 'echte' sound design.
Ik wil nog wel op zoek naar een goede editor. Ik ben al even aan het zoeken geweest en er zijn er een paar. Dat komt later wel, maar hij komt er zeker.
Voor het werken met een daw is dat wel zo prettig.
 
Nice, deze zie ik hier ook nog wel eens komen, maar dan zou bijvoorbeeld de prophet rev2 eruit mogen en daar ben ik nog niet aan toe :).Vergeet het plasticje er niet af te halen, doet het mooie apparaat geen eer aan ;)
 
Nice, deze zie ik hier ook nog wel eens komen, maar dan zou bijvoorbeeld de prophet rev2 eruit mogen en daar ben ik nog niet aan toe :).Vergeet het plasticje er niet af te halen, doet het mooie apparaat geen eer aan ;)
Nice is hij zeker!
Ja, snap ik.
Ik denk dat ik hier voorlopig nog wel even mee zoet ben.
Ja zeker, die gaat er af zodra de roze bril ook af is en ik zeker weet dat dit een blijvertje is.
(wat ik wel verwacht overigens)
 
Nou heb je 'm dan toch binnen na lang wachten.
Wat mij betreft wel een van de mooist klinkende polyfone synths van de afgelopen jaren door die Oxford oscillators.
Sommigen vinden 'm te clean misschien maar ik hou ervan; digitale precisie met analoge warmte.
 
Nou heb je 'm dan toch binnen na lang wachten.
Wat mij betreft wel een van de mooist klinkende polyfone synths van de afgelopen jaren door die Oxford oscillators.
Sommigen vinden 'm te clean misschien maar ik hou ervan; digitale precisie met analoge warmte.
Het wachten is beloond :)
Ja, wat ik er tot dusver van heb gehoord past hij goed bij mijn manier van muziek maken.
Niet te complex, maar wel voldoende diepgang om heel flexibel geluid te kunnen maken.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede VST. Ik zag er zo 2 staan, maar één was heel duur (€ 60,-) en 1 kreeg volgens mij de knopposities niet door van de Peak.
En (voor zover ik heb begrepen) heeft Novation het FM stuk niet netjes geïmplementeerd om van buiten te kunnen benaderen.

Maar eerst lekker jammen met de Peak zelf. Ik verwacht dat de belangrijkste parameters gewoon via de DAW te benaderen zijn.
 
Ik heb een afwijking. Ik vind weinig aan synths die geen wit zwarte keys hebben. Dus ik had de summit gekocht. Maar ik kan geen hol keys spelen dus dat slaat nergens op :)
ik hoop heel erg dat je m over een half jaar nog zo goddelijk vindt als vandaag
 
En (voor zover ik heb begrepen) heeft Novation het FM stuk niet netjes geïmplementeerd om van buiten te kunnen benaderen.
Meestal maakt Novation goede producten met een lange looptijd door steeds met nieuwe updates te komen.
Komt het misschien juist door die updates van de Peak dat die editor dat niet goed doet?
Want ik moet zeggen dat m'n Ultranova echt een hele goede editor heeft dus ze kunnen het wel.
 
Ik heb een afwijking. Ik vind weinig aan synths die geen wit zwarte keys hebben. Dus ik had de summit gekocht. Maar ik kan geen hol keys spelen dus dat slaat nergens op :)
ik hoop heel erg dat je m over een half jaar nog zo goddelijk vindt als vandaag
Hahahahahahahaha.
Ik ben geen top pianist, maar kan mijn bescheiden partijtjes wel inspelen.
En dan meestal via DAW of 707, dus de grove fouten kan ik dan achteraf nog corrigeren.
De Summit zat zeker op m'n netvlies en was wel een grote stap verder, maarrrr...
Ruimte is beperkt en budget helemaal.
En ik moet zeggen dat ik na de Minitaur anders aan ben gaan kijken tegen desktop synths.
De 707 is dan de midi hub en ik hang m'n midi keyboard er aan om lekker te spelen.
Of stuur ze aan via de DAW.
Het is niet helemaal dezelfde ervaring als ik met de Subsequent37 heb, maar ik moet kiezen.

Nu passen de drie instrumenten nog net op de plank die op de stand ligt (minitaur, 707, Peak).
Ik moet alleen nog uitvinden of het spelen dan ook lekker gaat, als de Peak verder weg staat.
Dus misschien komt er nog wel een andere opstelling na verloop van tijd.
De studio is nooit echt af denk ik :)
Eerst de grote verbouwing maar afmaken. Dat gaat nog wel wat weken duren, omdat het alleen op de zaterdag 'kan' ivm werk en gezin enzo.

Ja, dat weet je natuurlijk nooit (of je hem na x tijd nog zo lekker vind).
Ik verwacht geen perfectie, volgens mij zijn weinig instrumenten echt perfect.
Maar mijn doel is om een breed inzetbare poly synth te hebben die ik aan de 707 kan hangen voor wat extra geluid zonder de zen core te veel te belasten.
Of aan de DAW kan hangen voor een extra geluids- en inspiratie bron.
En natuurlijk gewoon om lekker mee te jammen!
 
Meestal maakt Novation goede producten met een lange looptijd door steeds met nieuwe updates te komen.
Komt het misschien juist door die updates van de Peak dat die editor dat niet goed doet?
Want ik moet zeggen dat m'n Ultranova echt een hele goede editor heeft dus ze kunnen het wel.
Voor de Peak is er nog geen editor van Novation. Ik las van de programmeur van één van de editors dat de midi implementatie (ben de tweede afkorting even kwijt, maar dat is de standaard die ze gebruiken voor de custom midi messages) van de Peak en de Summit een bug bevat waardoor aanpassingen in FM niet goed meekomen.
We zullen het wel zien.
Voor mij is het geen halszaak hoor, eerst gewoon lekker spelen met de Peak.
 
Ik ga misschien een tabletopsynth kopen. Peak is goed. Hydrasynth is ook leuk. Ik zie op youtube echter gigantisch veel hydrasynth vids.
Heb ergens in een review gelezen of een comment dat de peak meer diepgang heeft dan de hydrasynth. Ik vind bij heel veel videos van de hydrasynth dat de resonantie te nadrukkelijk aanwezig is. Nu ben ik geneigd dus eerder een peak te kopen dan de hydrasynth. Echter is de hydrasynth iets goedkoper....graag een opinie :p
 
Ik ga misschien een tabletopsynth kopen. Peak is goed. Hydrasynth is ook leuk. Ik zie op youtube echter gigantisch veel hydrasynth vids.
Heb ergens in een review gelezen of een comment dat de peak meer diepgang heeft dan de hydrasynth. Ik vind bij heel veel videos van de hydrasynth dat de resonantie te nadrukkelijk aanwezig is. Nu ben ik geneigd dus eerder een peak te kopen dan de hydrasynth. Echter is de hydrasynth iets goedkoper....graag een opinie :p
Ik heb gekozen voor de Peak, maar zonder de hydrasynth zelf geprobeerd te hebben.
Ik heb beide uitgebreid bestudeerd via youtube filmpjes en mijn conclusie is dat de Peak net wat 'simpeler' is dan de hydrasynth en qua geluid beter bij mij past (iets meer tegen analoog aan, maar wel met de lekkere FM rauwheid als je dat wilt).
Je kunt, wat ik heb begrepen, uit de hydrasynth nog veel meer verschillende geluiden halen, maar ik ben meer een patch tweaker dan echt een sound designer. En voor mijn gevoel past dan de Peak beter.
Dat baseer ik dan op meningen van anderen overigens.
Maar beide zijn dikke vette poly synths waar je volgens mij niet verkeerd kunt kiezen.

Overigens is de Peak bij Bax nog wel redelijk geprijsd, zeker met de 5% korting die er nu is.
Niet zo goedkoop als de Hydrasynth, maar het verschil is niet dag en nacht.
Als je een beetje netjes bent op je spullen, heb je bij Bax 120 dagen om te proberen, dus als er één niet bevalt, kun je altijd nog ruilen.
 
De Peak is veel traditioneler dan de Hydra. Ik heb zelf toen gekozen voor de Argon8. De Hydra stond ook op de lijst. De Peak had ik al. Ik kan echt heerlijk verzuipen in de Peak met al z'n modulatie mogelijkheden. De Peak klinkt ook sneller dik, warm en vol. Dat is bij de Argon8 echt een stuk harder werken. Maar de Kobalt8 is daar een goeie opvolger van. En de Hydra lijkt wel dieper te gaan, maar de Peak heeft ook 4 x LFO, 4 x envelope, en 16 modulatie slots. Daar kan je echt wel mee vooruit. Ik heb uit de Peak echt net zo'n vage shit gekregen als de O-Coast, maar ook de Modal aangetikt. En als je dan denkt een dik geluid te hebben, draai je de reverb open en droom je helemaal weg.

Afijn, Peak is top dus :)
 
Ik heb o.a. al een prophet rev2 (helaas in de reparatie). Die heb ik 2 jaar geleden gekozen om 2 clavieren te hebben. Anders had ik misschien de peak gekocht. Maar wil nu achter m'n buro zitten wat muziek maken met een akai mpc ernaast.
Montfrooy/vcovca:over de hydra heb ik gelezen dat die wat trucjes kent die de peak niet heeft...waar misschien of waarschijnlijk de peak iets meer onder de motorkap heeft .
De Argon is een leuke synth voor iemand die net begint (o.a. fijne fatar keybed). Maar persoonlijk zou ik eerder naar een korg wavestate kijken dan.
 
Ik heb o.a. al een prophet rev2 (helaas in de reparatie). Die heb ik 2 jaar geleden gekozen om 2 clavieren te hebben. Anders had ik misschien de peak gekocht. Maar wil nu achter m'n buro zitten wat muziek maken met een akai mpc ernaast.
Montfrooy/vcovca:over de hydra heb ik gelezen dat die wat trucjes kent die de peak niet heeft...waar misschien of waarschijnlijk de peak iets meer onder de motorkap heeft .
De Argon is een leuke synth voor iemand die net begint (o.a. fijne fatar keybed). Maar persoonlijk zou ik eerder naar een korg wavestate kijken dan.
Het is nog maar dag drie van mijn Peak ervaring en dat houdt voor mij in dat ik vooral de bestaande presets bekijk / bespeel en hier en daar wat tweak.
Ik houd een lijst bij van alles wat me bevalt (en wat niet) en ben nu bij de custom preset banks aangekomen (die diverse sound designers hebben gemaakt).
Doel van dit alles is om te kijken wat hij kan en even 'vooruit' te kunnen qua geluiden.
Het echte sound designen komt voor mij later pas.
Eerst kijken hoe de geluiden gemaakt zijn die ik vet vind en vanaf daar langzaam dieper zakken in de vele mogelijkheden.

Zoals gezegd, de Hydrasynth kan inderdaad (voor zover ik heb gelezen) 'meer' dan de Peak. Maar daar moet je wel het type voor zijn.
Wat ik heb gezien, gehoord en gemerkt, is de Peak gewoon heel snel al inspirerend en kun je vanaf daar verder draaien en schuiven om nog wat meer afwisseling te krijgen.
Ik ga m'n definitieve oordeel pas veel later vellen, maar voorlopig is het een heel fijne synth (de Peak) en één waar ik verwacht nog jaren mee voort te kunnen.
 
Ik ken de hydra niet uit eerste hand, maar als het met de Peak niet lukt, ben je op zoek naar iets zeer specifieks... zoals moog ofzo. Of een specifieke Roland, of vul maar in. De peak is een alleskunner, van clean tot vies. En met die reverb glijd je al snel van je krukje. Heel veel beter wordt het niet...!
 
Ik heb voor een hydrasynth gekozen, boven een summit, vanwege polyfone aftertouch, ribbon controller maar ook de diepe synth engine. De hydrasynth kan echt heel veel maar wat men zegt klopt: je moet erin duiken. Als je alleen doet wat je op een typische analoge synth gewend bent: waveform, envelope, filter + effecten dan bereik je niet veel. Je moet een hydrasynth echt tot leven wekken met modulatie (en die gaat heeeeel diep bij de hydrasynth, 5 envelopes, 5 lfo's en 8 macro's waarmee je modulatie kunt bundelen, die ook weer te moduleren is, bijna alles is een modulatie target, 32 modulatie slots (waarbij een macro moduleren 1 slot inneemt waarmee je tot 8 parameters tegelijk kunt moduleren). Dus ja, het is een andere manier van werken maar wat je ermee kunt bereiken is echt fenomenaal. Het is een complex systeem, niet qua bediening maar qua engine. Voor mij is de hydrasynth degene die "nooit meer weggaat" of "mee gaat in het graf". Er is veel kritiek op de reverb van de hydrasynth maar ook die kun je heel mooi laten klinken... maar ook weer met een beetje modulatie.

Dus ja, ieder zijn meug. Heel veel plezier met je Peak want links om of rechtsom: peaks & summits zijn natuurlijk gewoon geweldige synths en staan garant voor bakken plezier!
 
Back
Top