Smack my pitch up (pitch wheel heeft kuren)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.646
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Vergeef me de titel, ik kon het niet laten.

Ik heb een Novation midi-keyboard en het pitch wheel is opeens een eigen leven gaan leiden. Ook als ik er niet aan draai pitch hij regelmatig naar beneden, waardoor geluiden vals klinken. Nu programmeer ik maar steeds een pitch-waarde van 0, maar dat is niet ideaal. Heeft iemand nog andere suggesties?

Groet,

Rutger
 
Hoi Rutger. Ik weet niet welk midi keyboard je hebt, maar bij Novation komt dit vaker voor. Wellicht is het de potmeter. Ga anders eens naar de website van Novation en vraag ondersteuning. Voor zover ik weet zijn ze daar heus niet te beroerd om problemen te beantwoorden. Succes ermee 👍🏻
 
vaak stof / viezigheid, even wat perslucht of blower erop, losmaken kan altijd nog.
 
vaak stof / viezigheid, even wat perslucht of blower erop, losmaken kan altijd nog.
Helaas lukt dat niet met perslucht of een blower. Een potmeter zul je echt open moeten maken om te kunnen verschonen. Ze zijn goedkoop, dus wellicht is het dan beter om deze meteen te vervangen als je er een beetje handigheid in hebt.
 
Als het niet meer onder de garantie valt wil ik je wel helpen die potmeter te vervangen. Zal niet heel moeilijk zijn.
 
Ik heb gisteren een ticket aangemaakt, maar nog geen reactie gehad.
Waarom maak je geen gebruik van de livechat, ik heb daar hele goede ervaringen mee met ze en als er dan weer een nieuwe vraag na een suggestie opkomt kan je meteen weer door met je vragen.
Een van de medewerkers heeft mij na het chatgesprek later op de dag nog wel 'ns een clipje gestuurd die hij had gemaakt over bepaalde instellingen, dat vond ik wel een hele goede service en duidelijk.
Het werkt lekker snel in ieder geval.
 
Zou inderdaad eerst even Novation afwachten voordat je ermee aan de slag gaat. Vervuilde potmeters komen wel vaker aan mij voorbij. Daarnaast slijten ze ook na verloop van tijd, dus voor het geld en de moeite kun je ze beter vervangen. Vervuiling treedt ook vaak op bij de toetscontacten. Om dit enigszins te voorkomen raad ik aan om je toetsenbord te beschermen met een hoes of kleed. Je wil niet weten hoeveel stof en viezigheid er al na een paar dagen op kan liggen. Dat trekt ook in de “vrijwel dichte” delen. Zeker de delen die een beetje vettig zijn, trekken dan viezigheid aan als een magneet!
 
Goede tips allemaal, dank! Ik wacht de reactie van Novation eerst even af en dan doe ik wat.

Het stomme is trouwens dat hij alleen pitcht als ik een keer aan het pitchwiel zit. Kom ik er niet aan, dan gaat het meestal goed. Alsof ik hem eerst op het idee moet brengen 🤔
Zie het maar als een versnellingsbak: in neutraal gebeurt er niets, maar als je versnellingsbak aan gort is kun je hem niet goed in een versnelling zetten of schakelt deze niet naar behoren. Waarschijnlijk breng je dan iets in beweging waardoor die ongewenst contact blijft maken...
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top