Blue Jeans & Moonbeams

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Zojuist heb ik tot mijn verrassing toch nog een gratis gitaar emulatie plugin gevonden die ik nog niet kende:

http://blue_jeans_and_moonbeams_malaclypse_the_younger.vstplugins.com/

De plugin werkt in ieder geval in Carla op mijn Linux Mint computer. Maar hoe je alle mogelijkheden regelt is mij nog niet duidelijk. Veel gaat met MIDI...
 
midi.png


Hoe doe ik het met de rode pijl aangewezene? Ik heb een Alesis Q25 keyboard. Of moet dat in Carla zelf gedaan worden?
 
Een eerste testje gaf naast het nodige gekraak (wegens Xruns) het volgende resultaat:



En dat was met deze opzet in Carla:

testBJAM.png


Ik heb er daarom vertrouwen in dat er met deze plugin heel veel mogelijk is, als ik tenminste die Xruns weg kan krijgen...
 
Dat klinkt niet gek, ik hoop dat je het goed kan instellen en die Xruns kunt oplossen.
 
Ja - als ik die Xruns kan oplossen en ook de MIDI-aansturing onder de knie krijg dan heb ik de aanschaf van een betaald programma zoals bijvoorbeeld Ministry of Rock waarschijnlijk niet eens meer nodig.
 
Ik ga proberen of ik die Van Halen solo met de plugin helemaal naar wens kan krijgen, en zo ja dan beschouw ik die plugin als voor mij goed genoeg.

Daarnaast blijft het dan nog de vraag of een touchscreen (of iPad) voor mij handig zou zijn. Daarmee kun je vanzelf een veel natuurlijker geluid krijgen, maar aan de andere kant moet je daar dan ook wel de vingervlugheid en virtuositeit voor hebben. Ik heb zo mijn twijfels of mij dat (zelfs met een aanzienlijk hoeveelheid training) wel zou lukken. Mijn elektrische gitaarspel is ook nooit iets geworden. Vraag is dus hoeveel gemakkelijker gitaarspelen op een touchscreen nu eigenlijk is. - Wie heeft daar ervaring mee?
 
De plugin opent niet in LMMS, en ook niet wanneer ik Carla (als plugin) in LMMS open en dan in Carla weer de plugin BJAM probeer te openen. Dat is een tegenvaller, want LMMS is mijn DAW...
 
Historische doorbraak! Na wat testen van andere plugins in LMMS om te zien waaraan het zou kunnen liggen bedacht ik ineens dat al die andere plugins die het in LMMS wel doen van het Win-32 type zijn. De plugin BJAM is van het Win-64 type. Gelukkig heb ik nog een Win-32 versie van de plugin BJAM gevonden, en die opent wel in LMMS! Dat opent perpectieven. :)
 
Helaas! Ik kan BJAM (twee stuks zelfs) nu in LMMS draaien, maar daarnaast heb ik ook nog Guitarix o.i.d. nodig als versterker emulatie/vervorming en dan krijg ik Xruns. Ik vrees dat het nu wat te veel voor mijn systeem wordt...
 
Dat is jammer. Kun je het ook in twee keer doen, iets spelen met de ene en dan het opgenomen stukje door de emulatie/vervormingseffect halen? Niet helemaal live in één keer, maar kun je uiteindelijk wel hetzelfde resultaat behalen?
 
In twee keer zou moeten kunnen, ik heb het Van Halen stukje al in MIDI van internet geplukt, maar dat is nog net iets te mechanisch. Dat zou ik eerst in LMMS met automation tracks in orde moeten maken, en dan als audiotrack opnemen. Die audio kan daarna via Guitarix afgespeeld worden. Zo kan ik in elk geval voorlopig verder. Ik ben vooral benieuwd of die BJAM plugin goed genoeg is om er in de toekomt prog-metal nummers mee te maken.
 
Ik heb er vandaag de hele dag mee zitten pielen en het is nog verre van perfect maar ik geloof er inmiddels wel in dat deze plugin (voor mij) goed genoeg is. Daarom laat ik het hier nu bij. Dit was mijn opzetje in LMMS:

V-H.png





De volgende stap is om mijn computer te optimaliseren voor audiogebruik. Wellicht is daar nog wat voordeel te halen. En zo niet dan zal ik een snellere op de kop moeten tikken, want ik loop bij het gelijktijdig gebruik van meerdere progjes nu duidelijk tegen de grenzen van mijn systeem aan.
 
Back
Top