Ableton voor backing tracks

matje123

Ingeburgerd
Lid sinds
24 september 2019
Berichten
51
Ik speel in een coverband waar we af en toe gebruik maken van backing tracks. Deze worden nu verzorgd door een Akai MPC Live. We willen overstappen naar Ableton.

Er zijn 2 synths (Nord Stage 3 en Motif XS) gekoppeld aan een ipad of PC via een midi interface. In Ableton worden multitrack midi files geimporteerd. Iedere track speelt via een eigen midi kanaal richting een synth. Nu ben je dus altijd afhankelijk van midi wat nogal CPU belastend kan zijn.

In Ableton is het ook mogelijk van een midi track een audio track te maken. Hiervan zijn meerdere Youtube filmpjes beschikbaar. Maar werkt dit ook met een externe synth?
 
Last edited by a moderator:
In Ableton maak je met 1 druk op de knop een audio track van een softsynth ja, hij rendert dan een audiofile van wat de softsynth speelt. Dat gaat bij een externe synth niet.

Bij een externe synth moet je realtime alles als audio file openemen..
 
Ik denk dat Ableton goed geschikt is voor live spelen.. Kost je tijd om alles uit te dokteren en in te stellen..
Hier is een goede video die een pro setup laten zien:

 
als je specifieker bent kunnen we beter advies geven.
Met de info die je nu geeft lijkt het me beter dat je gewoon je backing tracks naar een stereo track bounced en als backing gebruikt.
 
als je specifieker bent kunnen we beter advies geven.
Met de info die je nu geeft lijkt het me beter dat je gewoon je backing tracks naar een stereo track bounced en als backing gebruikt.
Een voorbeeld is "Ik leef niet meer voor jou" van Marco Borsato.

Zelf spelen we drum, piano, gitaar, bas en zang. Voor dit nummer worden de blazers en strijkers door een backing track verzorgd. Hiervoor gebruik ik een standaard gratis midi file. De blazers en strijkers gebruiken in totaal ongeveer 5 tracks. De midi file wordt (voor nu) in de MPC geimporteerd en tracks welke niet van belang zijn worden gemuted. In de Motif XS (workstation) worden 5 parts (kanalen) aangemaakt met de gewenste sound. In de MPC definieerd is voor de 5 tracks midikanelen 1 t/m 5. De MPC "speelt" de midi file via de Motif XS.

Nu wil ik ook Nexus gebruiken als sample bibliotheek. Ik wil echter niet en een PC en de MPC meenemen op het podium (teveel sleep- en aansluitwerk). Wat de MPC kan, kan Ableton ook, behalve integratie van Nexus. Daarom dat ik de backingtracks in Ableton wil gaan maken. Echter, wegen CPU gebruik, wil ik Abelton niet de midi file via de Motif laten spelen, maar de midi tracks converteren naar audio tracks waardoor je als het ware gewoon een geluidsband afspeelt (excl. clicktrack). De verschillende tracks wil ik wel handhaven en niet 1 grote stereo track maken, om in ieder geval nog wat vrijheid te hebben om eventueel tracks te muten.

Hoe krijg ik dit het beste voor elkaar? Heb veel Youtube gekeken. Je kunt je complete setlist maken in 1 project, dus niet voor ieder nummer een apart project hoeven openen.
 
gewoon stereo track bouncen.
je de parts los met de mpc triggeren.
onder iedere pad een ander deel.
of gewoon de hele stereo track afspelen.

ableton ondersteund verschillende bpm's per scene dus dan kun je in 1 project je hele setlist kwijt. per nummer verander je van scene.
dan kan een clip weer het hele stereo spoor zijn van de backing track.

drummer moet wel op een clicktrack drummen om de boel bij elkaar te houden.
 
Zowiezo in session view werken. Is in het begin misschien wat moeilijk/opzet tijd nodig. Maar ga je achteraf veel plezier aan hebben.
De midi clips kan je best ook verknippen in verse/chorus/bridge/...
Wil je live dan een extra lange synth solo doen is dat geen probleem.

gebruik in je project per instrument ook 2 sporen: 1 met de midi en 1 met audio wav (die je thuis hebt gemaakt)
zo kan je live altijd kiezen wat je gaat gebruiken.

werk zoveel mogelijk met een controller ( akai/novation)
 
Back
Top