De eerste stap naar financiële onafhankelijk als synthesist: jezelf voorstellen op dit forum

Myonam

Nieuwkomer
Lid sinds
4 Maart 2021
Berichten
3
Locatie
Den Haag
It’s funny cos it’s true...

zoals misschien wel meer mensen dromen hebben om gewaardeerd te worden voor hun muzikale creaties, heb ik nooit het lef gehad om verder te dromen of daar ook echt werk van te maken. Totdat ik van mijn eerste grote loon met wat synths begon. Ik speel voornamelijk met moog mother’s (3j, minilogue en wat drum computers (boutiques, dr-600, rx-7j en ik heb een Roland D-50. Ondanks dat mijn filosofie was om zonder Een scherm te werken, merk ik dat ik nog wel een integrator nodig heb. Ik hoop op het forum meer te weten te komen hoe anderen dit doen en welke workflows hierbij horen. Ook zou ik graag willen leren welke samplers veel functionaliteiten Onboard hebben. Al met al, veel vragen,

groet

M
 
Welkom! Het ligt er een beetje aan wat je doel is, de meeste samplers / sequencers hebben maximaal 64 stappen (4x16) en dan rijg je ce patterns meestal aaneen in een song mode, voor live jams werkt dit goed, maar hele tracks erop uitwerken is best een monnikenwerk.
Dan is een DAW misschien minder sexy, maar vaak wel noodzaak om van jam tot gepolijst eindproduct te komen.
ik vind zelf de Toriaz SP-16 een super sampler, als sequencers heb ik een Squid en een SQ-64.
 
Welkom!

Zonder scherm: misschien is met loopers werken iets voor je, kijk/luister bijvoorbeeld eens naar BINKBEATS, Dorian Concept en Reggie Watts (heb je zelfs geen keys meer nodig...) Of doe toch een scherm en combineer voorgeprogrammeerde program changes en automation met heel veel parate muziektheorie (en nog meer uren spelen, check ANOMALIE). Of doe als LOOK MUM NO COMPUTER en ontwerp en bouw gewoon alles dat je nodig hebt :kimono:

Voor bij de koffie:





 
Zelf heb ik een octatrack gekocht met de intentie om schermloos te gaan werken, dat werkt op zich goed alleen vind ik zelf het gebrek aan visuele feedback bij het arrangeren een hobbel. De MC-707 doet dat denk ik veel beter, een Roland Verselab MV-1 is ook een optie. Als je daarbij een stand-alone sequencer zoals de Korg SQ-64 gebruikt heb je alles om niet in loops te blijven hangen.
 
Welkom!
Ik heb onlangs de overstap gemaakt naar een beetje 'dawless' (dat is een heuse hype).
Ik gebruik zelf de MC-707 hiervoor naar grote tevredenheid.
3 synths (2x mono, 1x stereo) midi en audio aangesloten op de 707

Wat ook al eerder aangegeven is, is het maken van een gestructureerd geheel niet heel bevredigend op deze manier.
(voor mij niet iig)
Dat lukt me beter met een scherm (en dus een DAW).
Bij mij hangt het tussen 'live' en 'voorgeprogrammeerd' in.
Dus ik maak vooraf de patterns (die speel ik in) en dan sla ik combinaties van patterns op (scenes noemt de 707 dat).
En dan ga ik 'live' jammen en draaien aan de knoppen, terwijl die scenes er voor zorgen dat er opbouw en structuur in zit.
Maar ik bepaal wanneer welke scene start.

Hier kun je zien wat ik er zoal mee maak.


Dus het hangt er een beetje tussenin (tussen met de DAW en live werken).

Als je echt zonder PC wilt, is een AKAI MPC X (of Live) volgens mij het gene wat het dichtst bij een DAW komt. Maar die is qua workflow niet mijn ding.
Want eigenlijk ben je dan alsnog veel op het scherm aan het kijken ipv aan knoppen en faders te draaien.
Maar heel veel mensen zweren erbij, dus het kan zeker een optie zijn.

De Synström Deluge is ook echt 1 om te bekijken. Daar hoor je ook heel goede dingen over.
Je kunt hem voor ongeveer € 1.000,- bestellen uit Nieuw Zeeland (ik heb contact met ze gehad, dat is dan inclusief verzenden en invoerrechten etc.)
Moet je wel eerst goed in duiken of de workflow bij je past, want het is waarschijnlijk totaal anders dan wat je gewend bent.

Verder zijn er ook rasechte sequencers te vinden, die zelf geen geluid maken.
Maar ik had ook een 'drum' iets nodig en de 707 kan dat perfect invullen.
 
Een nog andere manier van werken is om zo veel mogelijk de onboard sequencers te gebruiken van de synths die ze hebben en dan bijv een beatstep pro voor degene die ze niet hebben, een clock houdt dan alles in het gareel. Maar dit is wel heavy lifting qua muscle memory. Heel veel kleine details onder nog meer kleine knopjes onthouden.
Voordeel van een DAW is dan dat je iedere stap kan vastleggen, maar tevens ook maar een workflow hoeft te beheersen. Het is maar wat je wil. En een tijdslijn van links naar rechts is misschien niet sexy, maar wel essentieel wanneer je een release waardige track wilt uitbrengen. De lat ligt hoog. Voor gewoon lekker jammen, is daw less veel leuker.
 
welkom! Zonder scherm werken is heerlijk en kan -zoals al te lezen is hierboven- op heel wat verschillende manieren. Ik heb het zelf met verschillende sequencers als 'hart van de studio' geprobeerd, waarbij de Synthstrom Deluge een erg leuke optie was. Wat visueler dan bijvoorbeeld een octatrack en veelzijdiger ook nog. Uiteindelijk is ook die bij mij weer de deur uit gegaan omdat arrangeren op de computer voor mij toch het fijnste werkt. Ik heb nu Ableton waarmee ik alle synths van clock en/of noten voorzie. Ik gebruik daarbij de Push controller waardoor ik tijdens het jammen (meeste plezier) eigenlijk vrij weinig mijn scherm nodig heb. Uiteindelijk dingen opnemen gaat dan supersimpel en als ik een nummer echt af wil gaan maken kan dat in Ableton ipv lopen klooien met knoppen combo's en het verschuiven/kopieren van patterns etc zonder dat je echt ziet wat je nu precies doet. Lang verhaal kort: er bestaat ook een soort van tussenweg ;-)
 
Welkom!
Belangrijk lijkt me in ieder geval met een centraal brein te werken zodat alles met de clock gelijk loopt.
Er is bijv een Tascam 12 mixer die naast analoge sporen ook midi regelt en op die manier wel handig kan zijn.
De laatste tijd kijk ik zo nu en dan graag naar een Japanner die een dawloze liveset heeft met oa een minilogue, 2 Electribes, twee Kaossilators,SP 404 en een circuit die hij met elkaar in een mixer stopt.
Hij speelt een soort mix van techno/house/funky disco, heel leuk om te zien en misschien dat dit je wat inspiratie geeft?
Hier is z'n channel;

 
Laatst gewijzigd:
Welkom! Ik maak zelf gebruik van een hybride setup. De DAW (Logic Pro X) is eigenlijk het centrum van mijn setup. Ik werk overigens wel graag zonder scherm om patches te maken op een synth, door gewoon aan de knoppen te draaien, maar hoe helemaal zonder scherm te werken daar kan ik je niet mee helpen, maar zoals je al gemerkt heb zijn er veel SFers die je daar prima mee kunnen helpen.
 
welkom! Zonder scherm werken is heerlijk en kan -zoals al te lezen is hierboven- op heel wat verschillende manieren. Ik heb het zelf met verschillende sequencers als 'hart van de studio' geprobeerd, waarbij de Synthstrom Deluge een erg leuke optie was. Wat visueler dan bijvoorbeeld een octatrack en veelzijdiger ook nog. Uiteindelijk is ook die bij mij weer de deur uit gegaan omdat arrangeren op de computer voor mij toch het fijnste werkt. Ik heb nu Ableton waarmee ik alle synths van clock en/of noten voorzie. Ik gebruik daarbij de Push controller waardoor ik tijdens het jammen (meeste plezier) eigenlijk vrij weinig mijn scherm nodig heb. Uiteindelijk dingen opnemen gaat dan supersimpel en als ik een nummer echt af wil gaan maken kan dat in Ableton ipv lopen klooien met knoppen combo's en het verschuiven/kopieren van patterns etc zonder dat je echt ziet wat je nu precies doet. Lang verhaal kort: er bestaat ook een soort van tussenweg ;-)
Ik ben idd ‘aware’ dat ik niet daw-less Will om het daw-less, vooral omdat ik gewoon voor lekker therapeutisch jammen geen scherm wil gebruiken... zo had ik de Push dus al wel ge-exclude van de mogelijkheden. Maar hoe je het hier omschrijft klinkt het idd als een goede tussenweg
 
Welcome!! And have fun!! :)

Ik probeer zelf ook van alles.. Computers samen met synths maar ook veel hardware sequencers..
Akai maakt ook mooie sampler/sequencers met een touchscherm. Tevens ondersteunen ze ook USB midi devices en zelfs via een hub.. eigenlijk een soort PC vermomd in groovebox zonder PC te zijn..
De ONE is al heel bruikbaar maar check ook de Force. Die heeft ook een arranger mode tegenwoordig en is een soort Push ook..

Nadeel vind ik de beperkte geheugenruimte. Maar alleen omdat ik vaak langere tracks opneem. Als je met clips werkt die je veelal kopieert en meerdere lange sporen is het ruimshoots genoeg. En wie weet komt er ook discstream in een future OS.

Deluge is ook een echte alleskunner.. maar moet je t0ch vaker mee werken om em eigen te maken.. kan gewoon teveel en wordt dan verwarrend waar nu precies ook alweer wat zat.. :D


 
oh.. de Novation SL MK3 schoot me ook nog te binnen. Geen sampler maar zeker een interessante sequencer. Nadeel vind ik is 8 tracks maximaal.. maar het principetoetsenbord met leds waarop je per steps de noten kan inproggen/checken vind ik heel fijn werken. Ik heb ook een RS7000 waarop dat ook zo werkt. Nadeel daarvan is de beperkte hoeveelheid toetjes. De SL MK3 is er zelfs in 61 keys.

Patterns hebben max 16 steps maar je kunt patterns heel snel chainen.. en zo ook flexibel 2 verschillende combineren. Ik werk vaak met meer dan 16 steps en als je na het spelen de editfase ingaat is het wachten op een rondje van 4 maten toch behoorlijk lang.. :D met dit principe kun je willekeurig steps checken dus, en aanpassen door toetsen in een step aan of uit te zetten.. de ultieme edit ervaring vind ik. ;)



Hieronder nog een videootje van een heel rare sequencer / sampler die er qua werkwijze wel op lijkt. Dit ding was een half jaartje terug te koop voor de probeerprijs van 89 euro en is zelfs sampler. De sequencing is awesome maar het aansturen van andere gear via midi werkt helaas minder met deze sequence features en hij kent als stand-alone device ook wat short-comings.. desalnietemin een leuk ding om ff een avond je in te duiken en wat leuke harmonieën op te creëren.. je kunt het later wel alsnog uitsturen naar externe synths maar in de creëerfase wil je ook over externe klankbronnen beschikken natuurlijk..

 
Welkom!

Ik maak zelf geen tracks, ik jam alleen voor mijn plezier (of zoals Myonam het therapeutisch jammen noemt) dus ik weet niet of je iets aan mijn mening hebt... Ik gebruik de MC 707 als "basisstation". Hierop zit alles direct of indirect aangesloten en dit werkt voor mij heel prettig. Alles hands on..
 
Back
Top