Interne zip drive in Akai S1100? (Floppy kapot)

Ik heb net een scsi2sd in mijn S1000 ingebouwd en dat ging eigenlijk zonder problemen in 1x goed.

Had wel de mazzel dat een vorige eigenaar er al een scsi kaart in had gezet die ook een interne connector heeft, welke zelfs stroom aan de scsi2sd geeft. Ideaal!

Nu alleen nog een een mounting adapter zien te scoren om 'm fatsoenlijk bereikbaar in te bouwen. Intern vastmaken kan ook nog.

Laden gaat echt snel (vergeleken met zip) en stil. Heerlijk
 
He
Ik heb een interne SCSI zip drive in mijn AKAI S1100 geplaatst (heel lang geleden!!!) Werkt prima hoor, ook al zijn er tegenwoordig modernere oplossingen.
SCSI ID met jumpers op 5 zetten. SCSI + stroom kabel uit je interne SCSI HD trekken en de SCSI kabel in de interne zipdrive steken. volgens mij (even uit mijn hoofd) heeft de interne Iomega SCSI zipdrive een floppydrive maat stroom stekkertje (i.p.v. een HD maat stroom stekker). Je kunt dus je floppy drive stekker in je interne zip drive steken. vervolgens netjes inbouwen. (floppy drive verwijderen en vervangen door inrterne SCSI zipdrive). that's it.
Het resultaat is eventjes hier te zien:


Ik heb de SCSI termination op "off" staan.
"on" werkt ook, echter dan werken mijn apparaten aan mijn externe SCSI connector niet meer. (SCSi CD-rom b.v. of PC)

Hello

Welk modeleke is dat precies?
 
Die zijn best zeldzaam precies...
En 200-300€ op eBay. Da’s wat te veel!
Ik ga het bij een floppy emulator houden denk ik
 
Ik las laatst dat de s1100 32bit is integenstelling tot de s1000 die 16 bit is.
 
Die zijn best zeldzaam precies...
En 200-300€ op eBay. Da’s wat te veel!
Ik ga het bij een floppy emulator houden denk ik
Ik zie ze ook wel goedkoper:
maar dat vind ik idd nog steeds veel. Ik heb er diverse gehad in meerdere samplersmaar nooit meer dan 10 euro betaald op MP. Dat is uiteraard wel enige tijd geleden.
 
Ik las laatst dat de s1100 32bit is integenstelling tot de s1000 die 16 bit is.
24bit toch? Ten minste dat lees ik meestal :) 24bit interne processing, voornamelijk vanwege de Reverb.
Als het goed is kan de FX kaart van de S1100 ook in de S1000 option aansluiting. Ben dan ook benieuwd of de effecten dan anders klinken vanwege het verschil tussen 16 en 24 bit...
 
@Paardenstaart : Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar ik zou de SCSI2SD toch zeker overwegen.
Het kost iets meer en moet van ver komen, dat heeft mij altijd tegengehouden er 1 te bestellen.
Nu ik er 1 in mijn S1000 heb ben ik er wel erg blij mee.

Ik heb nog externe 4 SCSI zipdrives, 1 werkt nog goed maar maakt het meeste herrie, 1 wil niet meer ejecten, maar kan gelukkig met een paperclip, 1 geeft regelmatig foutmeldingen clicks of death en 1 geeft altijd "SCSI not ready" error. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze het blijven doen, maken veel herrie en het blijft maar 100mb, wat niet echt veel is.

Hoeveel geheugen heb je in je S1100? Als dat meer is de een paar MB gaat opslaan op een floppy emulator echt tegenstaan, dat heb ik ook met mijn SU700. ff 14mb opslaan over 10 virtuele floppies is echt een sleur. Daarnaast zijn Gotek drives niet heel veel goedkoper dan een scsi2sd, tenzij je er 1 zelf uit china laat komen in het volledig zelf werkend krijgt.
 
‘t Is idd een SCSI flatcable, denk ik...

Ik heb de Gotek ondertussen besteld en is onderweg.
De kapotte floppy drive moet sowieso vervangen worden. Ik kan er niet goed tegen als er iets kapot is 🥺

Waar hebben jullie die SCSI2SD besteld?

Ik heb nog ergens acht SD kaartjes liggen van 512mb van het B-merk Medion. Dus die kunnen dan wel van pas komen.

Mijn s1100 heeft 18mb geheugen (9 Mwords)
En EPROM 1.35 dacht ik...
 
Groot gelijk hoor, de S1100 is het ook zeker waard om weer goed werken te krijgen.
Welke emulator heb je aangeschaft? Een reeds geprepareerde of een Kale uit China?

Mijn scsi2sd zat bij de sampler, maar de vorige eigenaar kreeg het niet aan de praat.
Je kan ze maar op een paar plekken kopen, ebay, codesrc (Australia), Amigakit (UK), inertial computing (USA) of itead (China). Alleen China is momenteel zonder customs/clearing/BTW opslagen, dus weet je vooraf wat het kost. Wel jammer dat er geen verkoper in Europa zit.

18mb is lekker! Ik heb volgens mij maar 8 of 10 (maar wel 4 ram boards)
 
Eentje met flashfloppy op gotek.nl

Die zijn geprept voor Atari’s, dus moet nog even opzoeken hoe ik hem gebruiksklaar maak voor de Akai
 
Ik heb de interne SCSI HD vanmiddag gedisconnecteerd en merk nu dat er achteraan een high pitched whine aanwezig is. Het lijkt van de PSU te komen (achteraan links). Het is een Japanse PSU (heb een transfo).

Is dit iets waarover ik me zorgen moet maken?

Ik had vroeger MPC60 en 3000 met noisy inverters, en dit geluid is gelijkaardig maar toch niet hetzelfde. Dus ik vermoed dat het de PSU is.
Mijn mac mini heeft last van “coil whine”, maar ook dat is anders...

Vanbinnen ziet de s1100 er uit als nieuw en geen lekkende of bolle capacitors...

Ik heb ook een S1000 met 220v PSU en die is muisstil.

De S1100 voelt bij aanraking vooraan ook statisch aan...
 
Linksachter zit idd de voeding. Coil whine komt meestal van de lcd inverter, maar die zit vooraan, vlak achter het scherm en de knoppen links.

Voeding is een bekend probleem bij de s1x00 dus die zou ik gewoon vervangen. Je hebt gelukkig standaard off the shelve voedingen voor iets van 20 euro.
 
S1000 maar is bijna hetzelfde qua interieur
 

Attachments

  • IMG_20210408_164959.jpg
    IMG_20210408_164959.jpg
    201,8 KB · Bekeken: 140
Het is toch de inverter...

Ik heb die eruit getrokken en het gepiep stopt.

Kan ik die vervangen of heb ik een nieuwe LCD nodig?
 
Back
Top