Interne zip drive in Akai S1100? (Floppy kapot)

Paardenstaart

Stamgast
Lid sinds
11 juni 2017
Berichten
350
Hoi

De floppy drive in mijn S1100 is aan vervanging toe. Intern steekt er een harde schijf in via een IDE kabel aan de SCSI kaart. Maar deze maakt ongelofelijk veel lawaai. Dus ik zou deze er ook uit willen halen.
Nu zijn er een paar opties. Met elk zijn voordelen en nadelen:
- Floppy emulator (goedkoop, 1.44mb / partitie max)
- SCSI2SD (een heel gedoe om zelf in elkaar te steken. Kant en klaar enkel te bestellen in de US)
- externe SCSI zip drive met zip diskettes
- interne SCSI zip drive met zip diskettes

Mijn voorkeur gaat uit naar de interne zip die je plaatst waar nu de floppy drive steekt. Ik las gisteren op een ander forum dat dit mogelijk is in de S1100.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Hartelijk dank
 
Ik heb een paar maanden terug een gotek flop naar USB emulator voor mijn Atari gekocht, ik zag dacht ik ook op allerlei plaatjes dat ie in andere apparaten zat.
 
Yes, maar het probleem is dan dat je 3000 mini partities hebt van 1.44mb op 1 USB stick. Ben ook niet zeker of je kan split saven (heb 18mb in de akai)

Een ingebouwde interne zip drive vooraan lijkt me handiger. Ik dacht aan een internal Iomega zip 100. Maar ben niet zeker welke ik nodig heb en hoe het zit met jumpers en aansluitingen enzo
 
Voor de S1100 zou ik toch voor een scsi2sd gaan als ik jou was (zou ik doen) Fluisterstil, sd kaart is lekker toekomst proof en goed te verkrijgen en gaat niet snel kapot.
Wellicht kan je met scsi2sd zelfs de fan van de S1100 uitschakelen, of wordt de voeding ook erg warm?

Scsi is ondertussen echt verouderd dus wordt lastiger om goed zips te krijgen en werkend te houden. Zou daar zelf niet snel voor kiezen..
 
Enig idee wat ik precies nodig heb en waar ik dat kan kopen?

De informatie die ik online vind, is altijd best vaag.

Ik wil ook mij sampler niet kapot doen
 
Het is altijd een beetje lastig om de juiste info te vinden.
Deze blog laat behoorlijk goed zien hoe hij een scsi2sd in zijn S1000 bouwt.

Als het goed is heeft jou S1100 wel al een interne scsi connector, dus die hoef je niet te solderen, dat scheelt.
Verder is het vooral even goed kijken naar zijn foto's en de binnenkant van je eigen akai om te zien of er verschillen zijn.

Op de website van scsi2sd zelf staat ook veel info.
 
De interne HD is verbonden met een IDE kabel bij mij
Dat is geen IDE kabel maar een SCSI kabel, een IDE kabel past niet op een SCSI schijf. Deze systemen zijn ook niet compatibel dus de IDE2CF adapter die je linkt gaat niet werken of er moet een SCSI to IDE adapter tussen. Dat is best een lastige route want het is niet gezegd dat elke configuratie met zo'n adapter ertussen zomaar werkt, SCSI2sd is volgens jou een heel gedoe maar ik denk makkelijker dan de route met een SCSItoIDE adapter.
Zip zou ik ook niet doen, nieuwe zipdrives + schijven worden al lang niet meer gemaakt SCSI2sd is een betrouwbaarder syteem.
 
Zip moet je niet meer aan willen beginnen. Ga voor de SD. Kost misschien wat meer maar daar ga je jaren plezier van hebben.
 
Wat ik voorlopig ga doen is get volgende:
Kapotte floppy vervangen met een Gotek met Flashfloppy (www.gotek.nl). Moet nog even op zoek naar instructies en lege 1.44mb images. Als iemand images en instructies heeft, I’m all ears!

Tenslotte een Externe SCSI 100mb zipdrive. Ik vind zips en floppies fijn werken. Heeft iets. Ongebruikte zip diskettes kan je nog wel cheap kopen.
Dan kan ik de data op de huidige interne drive backuppen naar een zip, en de drive dan gewoon opbergen.

In de toekomst kan ik altijd nog voor een SCSI2SD gaan.

Ook wil ik de LCD volledig vervangen. Iemand ervaring met de black inverted LCD’s op Reverb?

bedankt voor alle reacties!
 
MatthewLeBlom heeft hier ooit eens 'miljoenen' ;) gotek threads geplaatst. Hier eentje vd S1000. Neem aan dat die vergelijkbaar al dan niet hetzelfde is als de S1100.

 
Bedankt!

Over de HXC is veel te vinden. Mbt de flashfloppy vind ik enkel bestanden terug op Github.
Ik vermoed dat de images compatibel zijn met beiden wel, ben niet zeker
 
Had die site ook vandaag ontdekt.
Eerlijk gezegd klinkt dat Chinees voor mij. Maar zal nog eens proberen mij door die tekst wringen.
 
Het gaat vooral om het laatste deel, the conclusion. Er staat hoe je de FF.CFG file voor de S1100 moet configuren om flashfloppy software te laten werken met de S1100. Deze file zet je dan op je USB stick die in de gotek gaat.
Je kunt de FF.CFG file van de s950 evt downloaden en aanpassen met een teksteditor.
FF_Gotek-v3.11a.zip

Het is er ff induiken hoe het allemaal werkt.
 
ik geloof dat er ondertussem ook eentje bestaat voor de s1100/1000 op Github. Daar was ik ook al terecht gekomen.

En moet dat dan op de root van elke usb stick? Of in elke folder?
Gwn er op zetten en klaar?

Online uitleg hierover is zo vaag :)
Bedankt voor uw hulp! Want het is nodig ;)
 
Ja de root van de usb stick, en daar zet je ook de images van de floppy's op. Bv een aantal lege floppy images die je dan kunt gebruiken om je werk op de S1100 te saven. De lege floppy images moet je dan hernoemen naar DSKA0000.*, DSKA0001.* etc. bij een standaard model gotek.
 
Thanks!
En kan je split saves doen?
Dus de inhoud vh geheugen bewaren naar twee of drie “floppies” (dus images)
 
Ik neem aan van wel als je niets speciaals doet met formatteren oid om split saves te doen.
Misschien is het toch wat handiger om een gotek met oled te nemen dan zie je de naam van de image op t schermpje ipv het originele schermpje waar je alleen 01, 02 ,03 enz op ziet. Moet je wel de FF.CFG file voor de oled aanpassen, dat staat vast wel ergens hoe dat moet
 
Ik heb een interne SCSI zip drive in mijn AKAI S1100 geplaatst (heel lang geleden!!!) Werkt prima hoor, ook al zijn er tegenwoordig modernere oplossingen.
SCSI ID met jumpers op 5 zetten. SCSI + stroom kabel uit je interne SCSI HD trekken en de SCSI kabel in de interne zipdrive steken. volgens mij (even uit mijn hoofd) heeft de interne Iomega SCSI zipdrive een floppydrive maat stroom stekkertje (i.p.v. een HD maat stroom stekker). Je kunt dus je floppy drive stekker in je interne zip drive steken. vervolgens netjes inbouwen. (floppy drive verwijderen en vervangen door inrterne SCSI zipdrive). that's it.
Het resultaat is eventjes hier te zien:


Ik heb de SCSI termination op "off" staan.
"on" werkt ook, echter dan werken mijn apparaten aan mijn externe SCSI connector niet meer. (SCSi CD-rom b.v. of PC)
 
Back
Top