Leuke en/of interessante muziektheorie videos

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Naar aanleiding van de clip over Coltrane's Giant Steps en de uitleg daarvan lijkt het me leuk om een draadje te hebben waarin forum leden leuke clips kunnen plaatsen die ook nog 'ns leerzaam kunnen zijn.
Zelf heb ik ooit een paar muzieklessen gevolgd over toonladders en een pietsie muziek van blad lezen dus ik ben zo goed als ongeschoold maar ik vind het altijd leuk en interessant om dit soort videos te zien.

Hier om te beginnen dus Giant Steps;

 
Hier eentje van Dick Hyman die aan de hand van voorbeelden van beroemde pianisten laat zien hoe in de twintigste eeuw de jazz zich heeft ontwikkeld;

 
Laatst gewijzigd:
Hier eentje die denk ik leuk is voor zeker wat forumleden want hier vergelijkt Rick Beato de Jonas Brothers met Clyde Stubblefield en het verschil in timing;

 
Hier eentje die denk ik leuk is voor zeker wat forumleden want hier vergelijkt Rick Beato de Jonas Brothers met Clyde Stubblefield en het verschil in timing;


hihi echt leuk, + wat blijft die Funky Drummer toch heerlijk, ondanks het uitmelken ( me guilty :D ) het orgineel: MAN!
 
In deze video wordt gortdroog maar desondanks boeiend uitgelegd wat er zo briljant is aan het laatste deel van Mozart's laatste symfonie.
De muziek wordt in fragmenten gehakt en de verschillende thema's zijn met kleurtjes gemarkeerd.
Met een beetje muzikale basiskennis is het eigenlijk wel redelijk te volgen. Ook als je niet alle termen kent, of überhaupt geen bladmuziek kunt lezen, geeft het toch inzicht in hoe de muziek in elkaar zit.

 
Back
Top