multitimbraal

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo

Ik weet dat multi-timbraal betekent dat je met 1 toestel verschillende klanken die telkens verschillende midi-data ontvangen kan uitsturen, dus aparte midi-data per track.

Maar in functie van toekomstige aankopen zoek ik deze info per potentieel toestel op, maar hoe staat dit vermeldt in een handleiding? Simpelweg onder 'multitimbral'?

Bv:
- Als een Korg Ex per pattern 2 keyboard parts, is deze dan multitimbraal?

- een toestel, zoals een Novation DrumStation, dat per program verschillende klanken uitstuurt, is die dan ook multi-timbraal (ook al zijn het geen keyboard parts)?

Groet!
 
Goede vraag en opletten daarbij...
Een 'multitimbral' toestel kan meerdere verschillende klanken (multi timbres) tegelijk en/of afzonderlijk gespeeld weergeven. Meestal spreekt men over voices, maar fabrikanten willen hun producten verkopen en zorgen dus graag voor verwarring met diverse benamingen.
Normaal gezien is de multitimbrale weergave ook polyfonisch. Een drumbox is ook wel multitimbraal maar meestal niet polyfonisch. Bij parts zijn het meer diverse klankbronnen die samen gebracht worden en klinken als een geheel, maar niet afzonderlijk gespeeld worden.
 
Maar in functie van toekomstige aankopen zoek ik deze info per potentieel toestel op, maar hoe staat dit vermeldt in een handleiding? Simpelweg onder 'multitimbral'?
In feite wel maar zoals @audiocollage al aangeeft blijft het oppassen want fabrikanten verzinnen soms trucs om je knollen voor citroenen te verkopen.
Behringer bijv had ook met de Poly D een leuke truc om parafoon opeens polyfoon te noemen.
Dus zeker goed de manual bekijken of iets aan jouw eisen voldoet.
 
Back
Top