EMS VCS 3

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.547
Locatie
Zeist
Zijn er hier mensen die de originele EMS VCS 3 of een heruitgave of een kloon daarvan bezitten?
En zo ja - gebruik je die nog?
Heb je wat voorbeelden van de geluiden die je daarmee maakt?
Is de VCS 3 tegenwoordig nieuw of tweedehands nog te koop?

Achtergrond van al deze vragen: op het moment heb ik geen geld voor dergelijke escapades, maar mocht dat ooit wel zo zijn dan staat deze synth toch wel in mijn top drie van begeerlijke synths.
 
Er komt een betaalbare behringer clone aan ;) Verder heb ik er ook geen en ook nooit gehad, de huidige opties zijn veel te duur voor mij. De originele wordt nog steeds gemaakt, wel met een flinke wachtlijst en een stevige prijs. 5950 pond, komt nu nog import kosten bij ook.

 
Er komt een betaalbare behringer clone aan ;) Verder heb ik er ook geen en ook nooit gehad, de huidige opties zijn veel te duur voor mij. De originele wordt nog steeds gemaakt, wel met een flinke wachtlijst en een stevige prijs. 5950 pond, komt nu nog import kosten bij ook.

Met een wachttijd van een jaar of 10 geloof ik.. Of langer.. En als je hem op reverb zoekt of ebay, moet je minimaal 20K betalen..
 
Nee - dat is mij véél te duur! Zelfs als ik het geld zou hebben. Wat gaat die kloon naar verwachting kosten?
 
Wat gaat die kloon naar verwachting kosten?
Er staat al veel info in dit draadje, maar prijstechnisch valt er nog niet veel van te zeggen . Maar Behringer kennende zal hij scherp geprijsd zijn. Ik denk dat ze er sowieso massa's van gaan verkopen als ze 'm onder de 1000 Euro weten te houden.

Ik heb zelf een Portabella van Pin Electronics gekocht, die is gebaseerd op de Synthi A. Klinkt behoorlijk in de buurt van een VCS3, daarom had ik 'm ook aangeschaft. De originelen zijn al jaren buiten bereik voor me qua budget. Ik gebruik die iig regelmatig, maar heb geen voorbeelden. Staan er gelukkig al voldoende op het net.
 
Ik heb zelf een Synthi Aks gehad en ben bekend met de VCS3 en heb lange tijd een Rehberg Synthi A gehad. Heb hier nu ook een Portabella van Pin electronics die ik waanzinnig vind klinken. Eigenlijk is de Pin een Synthi A met essentiële modificaties.

hier wat filmpjes van mijn apparaten:











Als je specifieke geluidsvoorbeelden wil laat je het maar weten, al is dat best lastig omdat het soms een vrij onvoorspelbare machine is. Het is de leukste synth die ik ken in ieder geval. Vind het altijd wel een uitdaging om er echt muziek mee te maken.
 
Vind het altijd wel een uitdaging om er echt muziek mee te maken.
Nou, dat is je anders al goed gelukt, wow! Vond vooral de two voice sequence erg tof. Wat jij er uit haalt is mij nog niet gelukt iig.
:halleluja
 

@synthiaks


Ah - lekker psychedelisch!

Je video over "On the Run" heb ik pas op YouTube nog gezien! Ik heb zelf ook geprobeerd om "On the Run" met een plugin na te maken. Die plugin had "On the Run" ook al als preset, maar ik wou het graag zelf doen. Maar dat was met die virtuele potmetertjes geen doen. Zie: Muzikaal Gepiel dl. 12: Spelen met Virtual Analog

Hoe doe je dat via het keyboard?
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie het al (op: Electronic Music Studios (EMS) Synthi A | Vintage Synth Explorer ) waarom het invoeren via het toestsenbord mij met de gebruikte plugin niet lukt, bij de Synthi A ontbreekt het toetsenbord met sequencer:
The Synthi A and Synthi AKS models are virtually the same electronic instrument as the EMS VCS3, except that the Synthi models are housed in a thin plastic briefcase for easy portability. The Synthi A was also commonly known as the "Portabella". The AKS model (pictured below) adds a 256-step on-board monophonic digital sequencer and a 30-note touchplate keyboard (activated by the 50 Hz-hum in our fingers).
 
Zijn er hier mensen die de originele EMS VCS 3 of een heruitgave of een kloon daarvan bezitten?
En zo ja - gebruik je die nog?
Heb je wat voorbeelden van de geluiden die je daarmee maakt?
Is de VCS 3 tegenwoordig nieuw of tweedehands nog te koop?

Achtergrond van al deze vragen: op het moment heb ik geen geld voor dergelijke escapades, maar mocht dat ooit wel zo zijn dan staat deze synth toch wel in mijn top drie van begeerlijke synths.

'tuurlijk heb ik er nog een, en gebruik ik hem nog steeds:



Ik ben benieuwd of Behringer ergens dicht in de buurt zal komen met de BCS-3 of Butney.

Stephen
 
Laatste keer dat ik er iets over las was dat in een draadje van @SmartBits.
Rob Keeble had in een interview verteld dat ie ook aan een monofone synth met diode ladder filter had gewerkt voor Uli dus dat moet welhaast de VCS 3 kloon zijn.
Da's alweer een paar maanden geleden dus wie weet horen we daar in de zomer wat meer van?
Als ik zie dat die 2600 voor 600 euries de deur uitgaat dan verwacht ik ook dat ie onder de 1000 euro blijft Uli kennende.
Wie had een paar jaar terug verwacht dat je een Arp of een VCS 3 kloon voor dat soort bedragen in huis zou hebben, het zijn mooie tijden voor de liefhebbers in ieder geval.
 
Even een opmerking in de kantlijn, ik vroeg me af of dit het eerste capacitieve keyboard was. Of werd het al eerder gebruikt? Kan er niks over vinden.
Ik weet het niet zeker, maar ik zou denken dat Buchla misschien eerder was. Synthi AKS is vanaf 1972 geproduceerd, Buchla bestond al sinds 1963. Maar ik weet niet wanneer zij met die touchplate in productie zijn gegaan. De Easel is geloof ik pas in 1973 in productie gegaan, dat is dus wel wat later.
 
Daar hebben ze het over "pressure plate keyboards".
Ja, zie ook bv Pressure Points van Make Noise. Hoe harder je drukt, hoe meer oppervlak (huid) de touchplate raakt. Dat wordt dan gebruikt om te bepalen welk voltage uitgestuurd moet worden. Meer drukken = meer oppervlak = hoger voltage.
 
Werkt dat dan eigenlijk ook capacitief (groter oppervlak is grotere capaciteit)?

Overigens zou het ook wel te gek zijn om zo'n heruitgave van de San Francisco Tape Music Center 100 series te hebben... :{
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben geen techneut, dus hoe het exact werkt kan ik je ook niet precies vertellen. Het gaat om geleiding; door het touchplate aan te raken wordt je min of meer onderdeel van het systeem.
Ook leuk zijn bv de All Flesh connectors van Landscape.fm en de touchplates op de Make Noise Strega. Daar worden de touchplates niet voor druk gebruikt worden, maar puur om verbindingen te leggen middels je lichaam/vingers.
 
Back
Top