DMX controller als midi controller gebruiken?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
die dmx controllers lijken voordeliger qua prijs als midi controllers..En ze hebben een midi aansluiting dus.. hoe kan je ze als midi controller gebruiken?

Dit koop je bv onder de 150,- Dit zouden toch gewoon prachtige midi controllers zijn??

Screenshot 2021-03-29 at 20.51.03.png

Screenshot 2021-03-29 at 20.51.21.png
 
Ik heb er ooit 1 gekocht voor mijn lampjes.. die hieronder dacht ik.. Je kan dat DMX signaal lastig omzetten in midi, incompatible in elk opzicht. Het is ook meer dan 8 bit.. van 0-255 geloof ik. En je kunt over een DMX kabel (3 aders) maximaal 512 kanalen versturen.. soms zitten er ook 5 polige DMX connectors op (die op din connectors lijken).

De midi aansluiting die er vaak op zit is om scenes aan te sturen. 'n Scene is het best te omschrijven als een patch waarin je voor elk van de beschikbare kanalen op je controller kunt bepalen wat de waarde is en bij deze selecteren kun je een fade time selecteren en spectaculaire bewegingen / kleur veranderingen maken door 1 druk op de knop. Opzich zou dat wel leuk kunnen zijn voor filters en nog wat andere exotische settings waar je ff vlug door 1 druk op de knop tussen kunt schakelen.. maar 'n midi kanaal heeft 128cc#s dus er is weinig compatibaliteit tussen deze 2 protocols.

Die van mij heeft 192 kanalen, dat lijkt veel maar sommige fixtures (lampen) die ik heb gebruiken in de extended mode al 56 kanalen.. wil je het echt interessant maken en mooie symmetrische bewegingen proggen moet je elke lamp (of fixture) individueel aansturen.. niet te doen op zo'n ding.. Ik gebruik er nu ook een computer voor. De DMX controller die ik heb kan ik zelfs niet op de computer aansluiten.. daar heb ik ooit 3 Behringer BCF2000's voor aangeschaft. :)

showtec-sm-8-2-16-kanaals-dmx-controller.jpg
 
Over controllers gesproken... ik kocht laatst een Roland SH201 voor 250 euries ofzo. Die stuurt met elke fader / draaiknop CC# uit. Best 'n leuke synth ook.
Of gewoon die nieuwe Behringer BCR met 32 ledring encoder die ze opnieuw gaan uitbrengen. :)
 
okay, het kan dus niet.. Maakt niet uit. Ik dacht effe een out-of-the-box idee te hebben.. Veel faders en knoppies voor weinig..

ja ik hou die bcr-32 in de gaten.. hopelijk zijn die encoders niet te snel brak..
 
Back
Top