Hoe kan ik Maschine als controller aan Ableton koppelen?

Het maakt echt geen enkel verschil of je nu Maschine gebruikt of Ableton. Als je geen tijd stopt in het uitpluizen van je hardware (vooral de instelling voor het ontvangen vd midi) en software (toewijzen van de midi) staat hier weldra dezelfde vraag, of men je wil helpen met Ableton instellen. Je hebt maschine, spendeer de tip van me en de paar euro's en volhard. Ik beloof je dat het dolle pret is met maschine. Je moet wel even zelf uitvlooien hoe je de midi instellingen in orde brengt. Dat leert de website je en je handleiding. Begin met één toestel toe te wijzen. Paar noten in maschine en klaar. Vervolgens het volgende midi kanaal naar speeltje nr2 tot alles is toegewezen. En daarna bewaar je 't project - dan moet al dat toewijzen maar één keer. En hang een stickertje op je spullen zodat je kan zien welk midikanaal je er aan toewees. Altijd handig.
Niemand zegt dat 't makkelijk is, dat 't op 5 a 10 minuten go go go wordt, vergeet dat - maar ik heb ook wel wat anders te doen dan uw schoolmeester te spelen. In mijn studio mijn eigen raadsels oplossen bijvoorbeeld. :D
Kijk, ik zeg niet dat ik hier een geweldig nummer heb, maar ik had wel een boel pret en alles is gedaan door maschine.
Ik gebruik Ableton al 10 jaar en Maschine sinds 2015. Ik heb 2 weken les gehad over Ableton. En ik kan er nog niet veel mee. Je bent gewaarschuwd. Als ik op een forum vraag hoe ik een vw golf voorzie van een BMW motor en verwacht dat ze me dat even uitleggen op een forum, tja, dat gaat ook niet gebeuren. Mensen zijn hier behulpzaam en vriendelijk. Maar als je zelf niet 95% vd moeite doet, kan je beter alles in de kast stoppen tot je er anders over denkt.

 
ik denk dat ik het zo zou aanpakken

Ableton als DAW gebruiken
Die speelt je clip sequences voor je synths (want die hebben geen eigen sequencer)

Op je tb03, tr8s etc maak je je patterns direct op het apparaat zelf…

Doordat je ze wel op Ableton aansluit lopen ze in sync door midiclock.

In Ableton maak je midi clips voor de hardware met eigen sequencers… en in die midi clips trigger je enkel de patterns..

 Alle outputs van je hardware sluit je aan op een audiointerface en laat je binnenkomen als audio-tracks in Ableton.

 Op die manier kan je alles in Ableton als audio opnemen en exporteren als 1 master file.

tr 1- midi naar Korg Monologue
tr 2- midi naar Bass station2
tr 3- instance 1 Maschine VST - lead sound
tr 4- instance 2 Maschine VST - fx sounds
tr 5- instance 3 Maschine VST - vocals
tr 6- triggert patterns van Tr8s
tr 7- triggert patterns van Tb3
tr 8 - triggert patterns van Tb03

tr 10Audio input voor Korg Monologue
tr 11 Audio input voor Bass station2
tr 12 Audio input voor Tr8s
tr 13 Audio input voor Tb3
tr 14 Audio input voor Tb03
 
tja, dan is maschine nutteloos en kan je alles met de muis gaan doen. Dat werkt zeker, het is enkel totaal niet hands on. Wat de aankoop van maschine dan net weer laat vermoeden het oorspronkelijke doel te zijn geweest.
Je kan de maschine controller ook gebruiken als midi controller, maar dan had je beter 't 2ehands gekocht voor 100 euro, versie 1 of 2 (staat hier ergens te koop- mijne is paar maanden terug verkocht voor dat geld) - ik gebruik maschine nooit in ableton - dat als controller kan me niet interesseren en maschine als plugin in ableton is venstertje in je daw en boel instellingen, daar werd ik niet warm voor.
Ik gebruik Ableton als opname - cassettespeler. maschine doet 't werk, en alle speeltjes worden opgenomen multi track (of gewoon stereo) om eventueel nog te bewerken.

Woops, tijd gaat snel, ik heb maschine en Ableton al veel langer, ben hier al sinds 2007, had ze toen al denk ik. Zeker Ableton...
 
Bericht door een moderator:
Ik wil graag degenen die zich aangesproken (zouden moeten) voelen nog even subtiel wijzen op enkele forumrichtlijnen waar door elke deelnemer lid aan deze discussie akkoord voor is gegeven:

  • Iedereen is welkom op Synthforum maar welkom zijn betekent ook dat je zelf moeite doet om de gastvrijheid en gezelligheid te bewaren.
  • Domme vragen bestaan niet. Zoek echter eerst in het forum of je vraag al eerder is gesteld en beantwoord.
  • Vragen beantwoorden is geen verplichting. Wees gastvrij en beantwoord vragen van nieuwe leden op een constructieve manier.
  • Wees beleefd en vriendelijk. Behandel elkaar met respect.


Toch wel fijn he, even een reminder :).
 
Back
Top