Muziek theorie vraagje

hand klap ka

Ouwe rot
Lid sinds
31 juli 2005
Berichten
601
als ik op mn midi keyboard c major speel, alle witte toetsen, en vervolgens gebruik ik de transpose button van t midi keyboard (up 1 semitone) en ik blijf de witte toetsen gebruiken, zit ik dan nog steeds netjes in een akkoord? en welk akkoord is dat dan,

maw bij het blijven bespelen van de witte toetsen alleen en elke keer een semitone omhoog transponeren met de transpose knop van t keyboard, welke akkoorden zit ik dan in, achtereenvolgens. +1 semitone = ... akkoord +2 semitone = ... akkoord t/m +12 semitone = ... akkoord

?

Thks!
 
ja natuurlijk. een CMaj word dan een C#Maj. nog een semitoon omgoog en je hebt een DMaj.
De relatie tot de noten blijft hetzelde dus het zal altijd een Maj akkoord blijven.
 
top. en als ik c minor speel en dan hetzelfde doe, omhoog transponeren met de hardware knop op t midi keyboard, dan ga ik ook 1 voor 1 de minor scales op, zolang ik dezelfde toetsen blijf gebruiken als in c minor?
 
ja natuurlijk. een CMaj word dan een C#Maj. nog een semitoon omgoog en je hebt een DMaj.
De relatie tot de noten blijft hetzelde dus het zal altijd een Maj akkoord blijven.
top. en als ik c minor speel en dan hetzelfde doe, omhoog transponeren met de hardware knop op t midi keyboard, dan ga ik ook 1 voor 1 de minor scales op, zolang ik dezelfde toetsen blijf gebruiken als in c minor?
 
Back
Top