Testing DIY eurorack module...

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Hi all,

Ik heb vandaag weer eens gesoldeerd: een DINSYNC VCF303

All is well, en ik heb best vertrouwen in mezelf, maar om hem nou zomaar in een eurorack te hangen van enkele duizenden euro's, met de kans dat het explodeert... liever niet...

Wat is een veilige manier om zo'n nieuwe module te testen?

Via de Joranalogue Test3 manual, staat ook:
"After building a module, first check if there aren’t any short-circuits on the power lines using a standard multimeter."

Ik heb gemeten, en -12 is niet geshort met +12 en grnd, en +12 ook niet... maar alle ground pins wel met elkaar, zo hoort het ook toch :)

Wat kan er allemaal misgaan? En hoe testen jullie zo'n module voor het eerst?
 
Ik heb zo'n kleine Doepfer "beautycase" daarvoor en een paar Frequency Central PSU's. Die van FC zijn erg goedkoop en makkelijk zelf te bouwen met goedkope (Tayda) componenten. Van die van Doepfer is het bordje ook los te koop.
 
ok, ik vertrouw mn meter niet meer ;)

als ik rood op +12 doe en zwart op ground, dan meet ik niks, en dan ineens 60'ish MegaOhm, wat dan langzaam terugloopt naar 10-15 MegaOhm...
is dat ok? is dat een capacitor?
n00b
 
image.jpg


Ik heb dit ervoor gemaakt, komt nog een busbar in, maar met de connector aan de voorzijde kan ik modules van voeding voorzien en tegelijkertijd de gevraagde stroomsterkte zien.
Ik kan ook de connector aan de voorzijde van de spanning afschakelen (+ en - 12 volt gelijktijdig aan of uit) én ik kan ervoor kiezen met een schakelaar of de 0 volt aan randaarde verbonden is of zwevend moet zijn.
Tja...je bent diy-er of niet ;)
 
Inderdaad in een aparte case testen, of je andere modules los koppelen. Noodoplossing: twee 9V batterijen in serie schakelen, linker min pool met de min van je module verbonden, rechter pluspool met de pluspool van je module, middelpunt tussen beide batterijen naar de ground van je module.
 
als ik rood op +12 doe en zwart op ground, dan meet ik niks, en dan ineens 60'ish MegaOhm, wat dan langzaam terugloopt naar 10-15 MegaOhm...
is dat ok? is dat een capacitor?
Dat kan een cap zijn die oplaadt met de stroom die je multimeter gebruikt om de weerstand te meten, of een van de andere onderdelen zoals een opamp die wat van die stroom gebruikt.
Zo lang je geen lage weerstanden meet tussen je spanningsrails is er niets aan de hand.

Ik heb hier net een lab-voeding gekocht die +12, -12 en +5 kan leveren, het plan is om een adaptertje te maken die deze spanningen op een eurorack power bus kan zetten zodat ik deze voeding kan gebruiken. Ik kan als het goed is de stroom limiteren die de labvoeding levert, dus voor mijn eerste tests kan ik dit gebruiken om een module te testen zonder hem op te blazen.

Wat ik ook vaak lees in bouw-beschrijvingen is dat je je modules eerst gebruikt zonder dat je de ICs in hun voetjes stopt. Dan kan je eerst een hoop voltages testen voor je de dure onderdelen erin stopt.

Wat ook handig is bij het testen van modules is iets van een signaalgenerator (ik gebruik hier meestal een goedkope osclillator module voor) en een manier om stabiele control voltages te genereren, meestal gebruik ik de cv outs van mijn keystep. Ik gebruik een oud gitaar stempedaaltje voor het calibreren van modules. En ik heb een goedkoop gitaarversterkertje (zo'n heel klein tafelmodelletje van een paar tientjes) om naar mijn modules te luisteren voor ik ze in iets duurs inplug.
 
Ik heb eens een dcdc converter uit een instrument gesoldeerd wat 12volt positief en 12volt negatief van 5Volt maakt.
Dat heb ik op een stukje perfboard gesoldeerd, waar ook een 10 polige connector op gesoldeerd is en een usb kabeltje.
En voila, een euro testvoedinkje. Ik weet niet hoeveel stroom het kan leveren, maar erg veel zat het niet zijn, maar voor moderne euro modulaties wel voldoende.
 

Attachments

  • 59C2CAF6-3D02-425C-8822-66FB1E7A4399.jpeg
    59C2CAF6-3D02-425C-8822-66FB1E7A4399.jpeg
    149 KB · Bekeken: 150
ik heb de eurorack connector op short getest... check
heb een doepfer kleine case met zekering gekocht... check
erin gedaan en aangezet... geen explosies, geen gekke geurtjes... check
en heb zo'n Joranalogue Test ding besteld, dan ga ik hem verder testen ook met andere modules (eerst vanaf een andere case)
slowly but surely :)
 
Inderdaad in een aparte case testen, of je andere modules los koppelen. Noodoplossing: twee 9V batterijen in serie schakelen, linker min pool met de min van je module verbonden, rechter pluspool met de pluspool van je module, middelpunt tussen beide batterijen naar de ground van je module.
Ha deze oplossing zou ik ook hebben aangedragen.
Er zijn zo nu en dan nog wel van die grote kasten op marktplaats te koop waar je dan je apparaat aan kan hangen. In jouw geval moet je er wel eentje hebben met +12 en -12 V instelbaar.
Zijn wel aardig prijzig(100 +/- eur als je geluk hebt)

Allicht dat je de website Thonk kent, ik meen me te herinneren dat ze ook module testers aanbieden (wel als DIY bouwpakket :P) en had Joranalogue zelf ook niet een module tester?

EDIT: Ah ik had even de rest moeten lezen, lol. excuus.
 
Inmiddels hebben we een aparte kleine USB voeding voor enkele modules; we hebben er een paar extra dus hopelijk binnenkort hier op MP aanbod.
 
Die ken ik niet, dit is gebaseerd op een ontwerp van Music Thing Modular, gewoon met goede onderdelen van Conrad. Waar is die van Ali te vinden?
 
Back
Top