Chips(computer onderdelen) tekorten door de Corona crisis geldt dat ook voor muziek gear ?

Het wordt nog erger door de oorlog in Oekraïne:

 
Aandelen ASML, ASMI en BESI inslaan. Chipsfabrikanten zitten in de lift ;)

Reminder aan mezelf om nog beter naar mijn eigen advies te luisteren, lol.
 
Hier een artikel uit 2016 over de verwachting dat er een tekort zou ontstaan vanwege een grotere vraag. Dat is wat jaren geleden, als men toen meer actie had ondernomen dan was het probleem nu wellicht minder groot?
 
Hey,dat is allemaal heel relatief hoor,naarmate inflatie stijgt gaat de vraag niet stijgen maar dalen want mensen gaan hun geld beginnen bijhouden om eten te kunnen betalen ipv new electronica en andere brol te kopen.

Al die bangdoenerij dient juist net nu om de vraag te doen stijgen zodat men geld zou spenderen aan veel te hoog komende prijzen,er is een veel te grote midclass,en die moet verarmen.

Boodschap is dus nieuwe rommel vermijden,koop enkel vintage,maar wees heel erg select ,want dat zal heel belangrijk zijn achteraf!
 
Hey,dat is allemaal heel relatief hoor,naarmate inflatie stijgt gaat de vraag niet stijgen maar dalen want mensen gaan hun geld beginnen bijhouden om eten te kunnen betalen ipv new electronica en andere brol te kopen.

Al die bangdoenerij dient juist net nu om de vraag te doen stijgen zodat men geld zou spenderen aan veel te hoog komende prijzen,er is een veel te grote midclass,en die moet verarmen.

Boodschap is dus nieuwe rommel vermijden,koop enkel vintage,maar wees heel erg select ,want dat zal heel belangrijk zijn achteraf!
Volgens dezelfde logica gaat de vraag naar vintage groter worden met als gevolg stijgende prijzen....
 
Hey,dat is allemaal heel relatief hoor,naarmate inflatie stijgt gaat de vraag niet stijgen maar dalen want mensen gaan hun geld beginnen bijhouden om eten te kunnen betalen ipv new electronica en andere brol te kopen.

Al die bangdoenerij dient juist net nu om de vraag te doen stijgen zodat men geld zou spenderen aan veel te hoog komende prijzen,er is een veel te grote midclass,en die moet verarmen.

Boodschap is dus nieuwe rommel vermijden,koop enkel vintage,maar wees heel erg select ,want dat zal heel belangrijk zijn achteraf!
Het gaat niet alleen om "new electronica". In de meest basale producten zitten chips. In je telefoonoplader (in ELK oplaadbaar apparaat zit trouwens een chip om overladen te voorkomen) , in je koffieapparaat, in je wekker, in je koelkast, in je OV kaart, enz, enz.

Dus veel succes met het aanschaffen van een "Vintage" bankpas :D
 
Het gaat niet alleen om "new electronica". In de meest basale producten zitten chips. In je telefoonoplader (in ELK oplaadbaar apparaat zit trouwens een chip om overladen te voorkomen) , in je koffieapparaat, in je wekker, in je koelkast, in je OV kaart, enz, enz.

Dus veel succes met het aanschaffen van een "Vintage" bankpas :D
Dat speelt geen rol en lost zich zelf op met de tijd door een verminderd aanbod van in de dezelfde lijn liggende producten.

Het is juist de voordurendende zogezegde vernieuwende aangeboden producten (met opzet zodat er consumptie is) die mensen aanzetten tot het steed zinloos kopen van iets 'nieuw' .

Dit aanbod zal dus automatisch zakken naar mate inflatie heel hoog gaat.

Wat betreft vintage had ik het over synths.

Koop dus niet steeds de laatste Korg Wavemodaltabel om hem 6 maand erna terug te verkopen omdat je graag de nieuwe Monotable Modalwave desktop wil,want die gaat ook terug weg na 6 maand omdat dan de fusionwavemorph duophonic Moog uitkomt,in rack aan maar 500euro!
 
Het is juist de voordurendende zogezegde vernieuwende aangeboden producten (met opzet zodat er consumptie is) die mensen aanzetten tot het steed zinloos kopen van iets 'nieuw' .

(...)

Koop dus niet steeds de laatste Korg Wavemodaltabel om hem 6 maand erna terug te verkopen omdat je graag de nieuwe Monotable Modalwave desktop wil,want die gaat ook terug weg na 6 maand omdat dan de fusionwavemorph duophonic Moog uitkomt,in rack aan maar 500euro!

Ergens snap ik wel wat je hiermee wil zeggen, overconsumptie is inderdaad niet goed, maar in het geval van instrumenten ligt het misschien toch wat anders. Iemand die na een tijdje iets anders wil verkoopt het oude weer aan een ander, die ander hoeft niet iets nieuws te kopen en krijgt een goed en bruikbaar instrument in handen voor minder geld. Beide partijen blij. En het gaat om instrumenten, net als bij andere spullen die je gebruikt om er iets creatiefs mee doen, het is toch niet zo erg dat er iets nieuws bijkomt dat weer nieuwe creativiteit stimuleert? Het zal in de praktijk meestal wel meevallen dat het echt zinloos is, denk ik.
 
Ergens snap ik wel wat je hiermee wil zeggen, overconsumptie is inderdaad niet goed, maar in het geval van instrumenten ligt het misschien toch wat anders. Iemand die na een tijdje iets anders wil verkoopt het oude weer aan een ander, die ander hoeft niet iets nieuws te kopen en krijgt een goed en bruikbaar instrument in handen voor minder geld. Beide partijen blij. En het gaat om instrumenten, net als bij andere spullen die je gebruikt om er iets creatiefs mee doen, het is toch niet zo erg dat er iets nieuws bijkomt dat weer nieuwe creativiteit stimuleert? Het zal in de praktijk meestal wel meevallen dat het echt zinloos is, denk ik.
Ik weet het niet of het aanbod aan electronische instrument zo blijvend uitgebreid zal blijven worden.

Er is wel idd een opmars voor 2dehands alles omvattend,dat is wel een toekomstige interessante markt.
 
Aandelen ASML, ASMI en BESI inslaan. Chipsfabrikanten zitten in de lift ;)

Oja deze nog: Ik denk dat het algehele misverstand o.a. door DWDD is ontstaan, maar let's doe toch maar een kleine correctie-poging:
ASML maakt de machines die chips maken, maar is zelf geen fabrikant. Een andere Philips-spin-off (ook o.a. in NL gevestigd, en toch ook geen kleintje) doet dat wel.
Maar ik kan de naam helaas niet noemen :erm:
 
Zijn hier ook mensen die net als mij al maanden zitten te wachten op een besteld en betaald product?

Het probleem is nu niet alleen meer een wereldwijde chip tekort maar ook dat veel bedrijven hun fabrieksproducten en emballage in China hebben gevestigd.
Datzelfde China die zichzelf al tijden in een wurggreep houd met belachelijke lockdowns, waarvan we inmiddels weten dat deze geen enkel positief effect hebben op het bestrijden van covid.
Hierdoor word er nu in China niet meer geproduceerd en zullen we dus nog veel langer moeten wachten op bestellingen. Dat naast een wereldwijde tekort aan grondstoffen.
 
Ook problemen dicht bij huis hebben impact, hier een recent artikeltje en daar noemen ze de 3M fabriek in Zwijndrecht, België, die de laatste tijd veel in het nieuws was:

"A 3M facility in Belgium responsible for 80% of the world's supply of coolant, an essential component of semiconductors, halted some operations last month. Major companies including Samsung Electronics, Intel and Taiwan Semiconductor Manufacturing Company rely on the plant for supplies, according to Resilinc."
 

Yep die, wilde zelf niet spammen. Nu via een ander forumlid aanzetten tot 'reclame', da's ook weer zowat ;) (Of heb ik toevallig met een collega te maken?)

Maar wat ik al zei, in de nodige media/tv-programma's staat 'ASML' vaak synoniem voor alles-wat-chips-is-in-NL en dat verdient aanvulling/correctie.
 
Nee, geen collega :). Zag alleen geen probleem om het te noemen. Het is niet zo dat het hele forum in 1x z'n boodschappen bij NXP gaat halen ipv AH.
 
Back
Top