Chips(computer onderdelen) tekorten door de Corona crisis geldt dat ook voor muziek gear ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Ik heb hele simple vraag in deze Corona crisis is door de lockdown chip tekorten ontstaan.
En mensen zijn door het thuis werken meer computer spullen gaan kopen waardoor de vraag naar chips steeg.
Ik vroeg me af wat dit voor onze muziek gear gaat betekenen want daar zit natuurlijk ook chips in natuurlijk!

 
Denk dat we inderdaad een effect kunnen verwachten. Hoe snel en in welke mate het tekort aan halfgeleiders gevolgen heeft, er zijn verschillen. De nieuwe Playstation is nu het "slachtoffer", ook in de auto-industrie lijkt er nu al een nijpend tekort. Voor toepassingen in de muziek, kan zijn dat het hier en daar op dit moment ook al gevolgen heeft. Yamaha zegt hier dat men nog geen gevolgen verwacht voor de verkoop in het lopende fiscale jaar, maar dat dit mogelijk wel het geval is in het komende jaar, dat begint op 1 juli a.s. Men verwacht ook hogere kosten mbt. logistiek.
 
De tekorten zitten hem met name in high-end chips die op de nieuwste processen gebakken worden. Heel veel microcontroller achtige dingen zoals Raspberry Pi of wat er in synths gaat zijn gewoon simpeler.
 
Aandelen ASML, ASMI en BESI inslaan. Chipsfabrikanten zitten in de lift ;)
 
Raspberry Pi
De huidige droogte in Taiwan kan ook gaan spelen voor de RPi en andere SBCs, dat valt althans op te maken uit dit bericht van twee weken geleden. Gisteren kwam het nieuws dat Taiwan de watertoevoer voor de fabrikanten van halfgeleiders gaat beperken. Meer hier.
 
En vergeet dat bootje dat wilde proberen te driften op het Suez-kanaal niet.. 😒
 
Gisteren kwam het nieuws dat Taiwan de watertoevoer voor de fabrikanten van halfgeleiders gaat beperken. Meer hier.
Dat zijn de betere berichten.
 
Diverse Eurorackbouwers schijnen behoorlijk last te hebben van schaarste in onderdelen. Of het hier chips betreft, weet ik niet.
 
Sommige fabrikanten hebben wel problemen met de voorraad op peil te houden. Maar kopen meestal redelijk ruim in per productierun. Dus dat zit over het algemeen nu nog wel goed. Maar met een jaar kan dat wel anders worden, als dit aan de gang blijft. Verder speelt er in de audiowereld momenteel vooral een tekort aan kwaliteit ADC en DAC's, vanwege een brand in de fabriek van AKM. Die leveren aan bijvoorbeeld RME, SPL, SSL, Merging en andere high-end merken.
 
Wat ook nog kinken in kabel heeft gelegd is het container schip wat vast is komen te zitten in het Suez-kanaal door de wind dat kan ook voor behoorlijk wat problemen voor onze muziek gear opleveren :

 


400 miljoen euro per dag aan economische schade =(
 
Ach, 400 miljoen per dag is op de korte termijn nog wel te overzien. Afweging maken omvaren of wachten.

Ik geloof er ook niets van dat audio-gear productie last gaat hebben hiervan. Er is nog voorraad zat en dit is volgende week gewoon opgelost (of men is dan reeds omgevaren) en dan heb je het dus over maximaal een weekje vertraging in de leveringen. Klein bier. Ik zou me toch eerder zorgen maken om pleepapier (hamstereeehh!!!).

Hou er ook rekening mee dat bv een Behringer geen verstopt Suezkanaal nodig had om dik in de vertraging te schieten :dubbel:
 
De boot vaart weer, blijkbaar. Helaas kunnen we 'm niet begroeten als ie aankomt hier in Nederland, volgens de planning is dat is om 2 uur 's nachts op de 31e. Avondklok enzo.
 
Luxeprobleem, maar ik heb meer 'last' van dat ik telkens te laat ben met gear die ik zoek: sold out, nergens te vinden 2e hands, of pre order met wachttijd van een jaar en invoerrechten, want uk/us..

Op mn werk (it) is het zeker hamsteren qua laptops, headsets, printers, etc
 
Hier een goeie documentaire laat goed zien welk moeder bedrijf achter al die bedrijven zit.
En laat goed zien welke bedrijven elkaar steunen :
YouTube : waarheid van ons huidige systeem
Allemaal op het randje dit he, maar nóóit over het randje :) Een bedrijf achter een bedrijf zegt me niet zoveel, de menschjes daarachter daarentegen.. beste dat zulks niet hier wordt besproken, de mods gaan dat (terecht) niet waarderen. Denk aan je gezondheid ook, je wordt er alleen maar akelig van als je er te lang mee bezig bent.. watch out
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top