instellingen draaitafel voor scratching

Heb jaren lang allerlei dansvloer materiaal gedraaid en daarnaast alles in hiphop gedaan behalve turntablism. Bij een van mn maatjes thuis altijd ff op zijn vestax setje spelen, oefenen, tips krijgen en dat fingerspitzegefuhl ontwikkelen en toen mn s950 omgeruild voor de 07pro met innofader.

Met elke dag een uurtje scratchen kom je een heel eind, ik heb mijn opstelling niet meer staan maar het is gewoon verslavend leuk. IK maakte aanvankelijk een beginnersfout; Ik ben rechtshandig en begon ook rechtshandig op de xfader. Je moet je zwakke hand gebruiken op de xfader omdat die motorisch het ritme moet bijbenen, das echt ruk in het begin maar is de beste ontwikkeling om mee te starten.
Tevens is juggling een goede oefening om dat plaatgevoel te ontwikkelen, dus altijd handig om 2 identieke battlewax in huis te hebben.

Qbert kijken, omdat het humor is en omdat hij t goed uitlegt, maar soms blijft het ook demotiverend omdat sommige lui zo ontzettend goed zijn hehe
 
mja - ik heb Qbert eens live gezien en was heel erg ontgoocheld. Als je zijn filmpjes kent, ken je al wat hij kan. Tenminste, dat zag ik zo. Ik was plots heel ontgoocheld, omdat ik aanvoel dat men wat handigheidjes heeft, maar geen onbeperkt pakket. Een beetje zoals DMC winnaars vermoedelijk geen 4 andere sets kunnen doen na elkaar die elk pakweg 10 (pak dan nog 4) minuten je omver blazen.
Mocht dat wel zo zijn, heb ik er een nieuwe God bij.
Ik was ooit bij de afrika bambaata show (zijn platencollectie die werd gebracht door shadow en cut chemist) en dat was echt niet normaal. 1,5 u beroering. te zien op YT, ik heb zelfs de poster en de VHS band (in de folie haha)
 
Het verschilt wel bij de dmc winnaars, savage kreeg t voor elkaar om routines kort voor de battles te verzinnen en rockid zag je altijd dat hij zn routines heel goed doordacht had. Bij rockid zal het misschien meer moeite kosten idd meerdere routines achter elkaar te kunnen doen, gasten als savage, dj irie of DNS zijn daar een stuk beter in. Ik heb workshops gegeven en altijd in staat geweest mensen de basics van de scratch in korte tijd enigzins bij te brengen, maar ik ben ook zeker geen DMC materiaal hehe Ik heb ook geen specifieke finesse en vrienden die veel beter zijn vragen zich nog af hoe ik in mijn onkunde alsnog bepaalde technieken beheers die ik zelf niet eens langzaam kan herhalen. Bij scratchen ben je wel een virtuoos, je moet in een bepaalde zone geraken waarbij je expressie gaat maken die varieren van half mee kreunend met de flow mee gaan tot tongen die uit je mond gaan hangen, allemaal resultaat van de focus die je op dat moment hebt.

Ik heb qbert helaas nooit live gezien, cut chemist op dour in 99 geloof ik met een berg andere dj's. Elke turntablist heeft wel een specifieke skill set idd, die van qbert is wel heel erg breed (en snel en nauwkeurig) en gasten zoals afrika bambaata zijn er veel (in de zin dat ze je van een lange boeiende set kunnen voorzien). Maar qbert is wel 1 van die goden imo hehe
 
Die vestax mixers zien er inderdaad goed uit, ik vermoed dat die een vca-crossfader hebben?
Jammer genoeg heb ik 4 kanalen nodig, daarom gebruik ik de synq smx3 mixer.. heeft een vca-crossfader dus ik denk dat dit goed zal zijn?

Trouwens, wat bedoelen jullie met Shure's in 'terror mode' en Innofader?

Groet!
 
Laatst gewijzigd:
Die vestax mixers zien er inderdaad goed uit, ik vermoed dat die een vca-crossfader hebben?
Jammer genoeg heb ik 4 kanalen nodig, daarom gebruik ik de synq smx3 mixer.. heeft een vca-crossfader dus ik denk dat dit goed zal zijn?

Trouwens, wat bedoelen jullie met Shure's in 'terror mode'?

Groet!
Zijn allemaal vca xfaders idd, ik kan niet oordelen over de synq xfader, dat het een vca fader is is wellicht goed maar zegt mij niet hoe fijn die is (dat is betrekkelijk). Verder lijkt het op een clone van de pioneer mixer, prima allround maar heb je 4 kanalen gelijktijdig nodig ? Meeste mixers zijn switchable per fader tussen line/phono en de meeste livesetjes met TT's heb ik een battlemixer zoals de 05 pro apart van andere hardware, vaak gewoon de kleine tafeltjes die podia in huis hebben of mn eigen mixwizard.

Terror mode staat beschreven in de handleiding van de M44-7, daarbij wordt de cartridge in een hoek van 23 graden gedraaid zodat hij staat uitgelijnd richting de draaias van de arm. Platen die je koestert moet je niet mee beluisteren hehe
 
Laatst gewijzigd:
Ok, bedankt!

Die manual is inderdaad wel nuttig!
Daarin staat als methodes voor cartridge positioning: standard dj setup en unorthodox dj setup,
weet iemand wat het verschil is tussen beide op vlak van mixen/geluid?
 
Ok, bedankt!

Die manual is inderdaad wel nuttig!
Daarin staat als methodes voor cartridge positioning: standard dj setup en unorthodox dj setup,
weet iemand wat het verschil is tussen beide op vlak van mixen/geluid?
Ik heb het net ook opgezocht, dit is een geupdate user manual, mind you, ik heb ze gekocht toen net pas een tijdje uit waren hehe. Terror mode heet nu dus unorthodox dj setup, terror mode is bij mij blijven hangen omdat ik toen ook vaker DJ vadim draaide (i am the terrorist :) en het wel passend vond.

Het grootste verschil is dat hij veel beter in je groeve blijft hangen als dit nodig is, dus enkel bij turntablism aan te raden, ik heb nooit dnb of techno gedraaid met M44-7... zonde van je platen want ze slijten echt harder in terror mode (uberhaupt met M44-7). Geluid is gewoon goed imo, daar zit het verschil niet in en (imo) verwaarloosbaar in een club cq podia. Hoe goed het klinkt is iets voor de luisteraar in de woonkamer hehe
 
. IK maakte aanvankelijk een beginnersfout; Ik ben rechtshandig en begon ook rechtshandig op de xfader. Je moet je zwakke hand gebruiken op de xfader omdat die motorisch het ritme moet bijbenen, das echt ruk in het begin maar is de beste ontwikkeling om mee te starten.

De truuk is, als je de plaat naar voren schuift dan is het makkelijkste om met de andere hand om geluid door te laten de zelfde beweging maar in de andere richting te gaan,dus naar je toe trekken.

Dus niet met de X-F naar rechts,de leercurve is dan gelijk aan nul,oplossing: de mixer channels met een degelijke toggle schakelaar uitrusten,je kan dan ook in een fractie snel stutter cuts doen (onmgelijk na te bootsen met een x fader (hoe snel je ook kan zijn) en quazi zonder leer curve.
 
De truuk is, als je de plaat naar voren schuift dan is het makkelijkste om met de andere hand om geluid door te laten de zelfde beweging maar in de andere richting te gaan,dus naar je toe trekken.

Dus niet met de X-F naar rechts,de leercurve is dan gelijk aan nul,oplossing: de mixer channels met een degelijke toggle schakelaar uitrusten,je kan dan ook in een fractie snel stutter cuts doen (onmgelijk na te bootsen met een x fader (hoe snel je ook kan zijn) en quazi zonder leer curve.
Dat ligt er net helemaal wat je wil doen, elke soort scratch heeft weer net een andere benadering(fader open of dicht, positie voor of na de naald etc etc).
Los daarvan kan je op alle battlemixers de curve aanpassen en die staan bijna altijd met de curve hard open (vs ramp up naar het midden) om inderdaad flares strakker te laten klinken.
Overigens hebben veel battlemixers rockerswitches om ook pseudo flares te kunnen doen (zoals het echt old skool gedaan werd in de jaren 80).
De skill die echt lastig is aanvanklijk zijn de crab scratches, wat jij onmogelijk noemt kan dus zeker.

Mijn tip gaat daar niet over, maar over linkshandig beginnen als je rechtshandig bent. Je zal geneigd zijn als rechtshandige ook de rechter tt te pakken en je linkerhand op de xfader (linkshandig vice versa) en ik ben nog old skool want op mijn 05pro kon ik de xfader channels niet omdraaien(inverse). Het plaatgevoel op je linkerhand zal als rechtshandige minder beheerste motoriek hebben en dat wil je dus ontwikkelen, hetzelfde geld ook voor de xfader, zodra dat plaatgevoel op links er is benader je de linkerhand op de xfader op dezelfde manier.
 
Beste is om eigenlijk met 2 handen te oefenen maar beginnen met je zwakke hand op de fader is zeker een goede tip, begin ook langzaam, 75-80 bpm en ga van daar in tempo omhoog.
 
En bedankt voor dit topic nu wil ik weer een battle mixer aaaaaarg 😅
Als het jeukt moet je scratchen toch :) Bovendien werkt het therapeutisch, dat uurtje elke dag scratchen is zo een pure expressie wat ik eigenlijk uit geen ander apparaat haalde.
 
Back
Top