instellingen draaitafel voor scratching

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo,

Ik zou graag een synq xtrm-1 draaitafel gebruiken om te scratchen en vroeg me af welke instellingen hiervoor ideaal zijn:
- toonarmhoogte (manual zegt voor gewoon afspelen: horizontaal) ?
- anti-skating (manual zegt voor gewoon afspelen: zelfde waarde als tegengewicht)?


Vriendelijke groet! :)
 
Afhankelijk van je cartridge, naald.

Ik zet de toon-arm hoogte zo dat de onderkant catridge (tonar banana in mijn geval) evenredig vlak boven de gemiddelde dikte van een plaat ligt.

Gewicht staat in de specs van je catridge/naald. Bij tonar geloof ik 3,5g, antiskating zet je dan ook op 3, 5.

Nog beter, antiskating kan je ook afstellen door een "onbedrukte" plaat te gebruiken, naald erop en antiskate instellen tot de naald niet meer zijdelings beweegt.
 
Bedankt voor je antwoord!
Antiskating-waarde die hetzelfde is als het tegengewicht.. als dit voor 'normaal' (=voorwaarts) draaien van een plaat is, hoort het dan bij scratching (voorwaarts + achterwaarts draaien) niet anders te zijn? :P
Groet!
 
Je wil vooral zoveel mogelijk tegengewicht om de snelle bewegingen aan te kunnen zodat je naald niet alle kanten opspringt. Alle adviezen die voor normaal gebruik gelden moet je uit het raam gooien. Is het met het tegengewicht wat je hebt nog steeds een skip galore Dan zou je het tegengewicht kunnen verzwaren met bv muntjes.

Er komt straks vast iemand voorbij die het beter uitlegt. :D
 
En zorg voor een dun stukje papier rond de spindel als er speling zit op de spindle tov t gat vd plaat.
Vb sigaretten blaadje
 
Heb je een plaat waarvan maar op één kant een track staat en de andere kant glad?
Dat is een perfecte plaat om je antiskating goed in te stellen.

Stukje theorie:
Door het draaien van de plaat wordt je naald en toonarm naar binnen getrokken. Hierdoor staat je naald dus ook altijd een beetje scheef in de groeven waardoor die kant sneller slijt dan de andere kant vand e groef. Antiskating is bedoeld om dit effect tegen te gaan waardoor je naald rechter in de groef staat, hierdoor de muziek beter klinkt en je plaat "beter" slijt.

Terug naar de praktijk:
Als je een niet bedrukte plaat hebt kan je de naald daarop zetten, dan zal je wslk zien dat je naald/toonarm langzaam naar het midden gaan.
Met antiskating geef je een tegendruk. Stel je antiskating nu zo in dat de naald op dezelfde plek blijft terwijl de plaat draait. Nu is de kracht die naald naar het midden trekt even groot als de tegendruk, waardoor je naald ze recht mogelijk staat.

Voor scratchen is dit ook goed, hoe rechter je naald staat, des te minder kans heb je dat je naald uit de groef springt. Alleen als je ergens moet draaien ga je natuurlijk niet eerst de antiskating instellen (meestal niet iig). Meestal zet ik 'm tussen 2 en 3. Nul heeft weinig zin, dan is er geen tegendruk en die is altijd nodig.

Met tonar naalden is het lastig om er muntjes op de te plakken en die scratchen ook prima, hebben iets minder de neiging om te springen omdat de vorm en gewichtsverdeling beter is. Wel is het verstandig iets minder tegengewicht te gebruiken, zodat je naald dus zwaarder is. Meestal zo'n 1 a 1,5 gram minder dan in de specs van je naald staan.
 
ik denk dat er hele goeie tutorials zijn op YT
kijk eens naar qbert. Ik heb er 2 dvd'svan, ik denk dat hij 't goed uitlegd, er zijn veel details die het verschil maken.
Ik weet niet of je draaitafel geschikt is (en dan vergelijk ik met de referentie, de sl1200) maar de details zijn vast behoorlijk universeel toepasbaar.
BTW: laag eq minderen als je scratcht, nog n tip ;)
 
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn die platen spelers die hebt zijn super goed om mee te scratchen, als het het daar niet op kan ligt het aan je zelf. Naalden die je gebruiken kan zijn othofoon scratch of opvolgers ervan en shure m77-4 of eventueel clonen en/of opvolgers er van, anti skate op 0 andere slipped alles sowieso, als je een bolle plaat hebt kunnen butterrug slipmatten helpen, als je daar te gierig voor bent doet bakpapier onder je slipmat het ook prima. Je platen gaan slijten dus raak er niet te gehecht aan of koop er meerdere. Nu kan je je druk maken over wat voor een soort crossfader je wil gaan gebruiken

voor de rest heb je hier alles basics die je nodig hebt

 
Die butter rugs moet je me eens uitleggen ik heb die krengen gekocht en kan er niks mee. Ik HOOR elke keer 't gat in de platter er onder voorbij glijdt dat geluid. onbruikbaar. OOk zo glad dat je je plaat moet kickstarten of hij komt niet op dreef. Nee, een goeie oude trouwe slipmat van vilt (zou 't vilt zijn??) is mijn ding. Al sinds de 80's :D
En scratchen kan je leren op platen uit de kringloopwinkel, boeit toch niet, je moet de techniek onder de vingers krijgen. Speel eens iets totaal absurds en er valt vast wat creatiefs uit te scratchen.
 
Hehehe ja butter Rugs zijn ook smaak gebonden vind ik hoor zeker op van die hi power tafels van tegenwoordig zijn ze wellicht overdreven. Toen ik het leerde op snaar aangedreven thoshibas in de jaren 90 waren ze wel handig daarna heb ik eigenlijk altijd met gewone slipmatten gewerkt. Valt verder niet veel uit te leggen. Zijn gewoon slipmatten toch. Je kan er wellicht een gewone slipmat opleggen dat dempt het geluid van die gaten misschien
 
ik heb al wat mogelijkheden met combi slipmat gepoogd, ik heb geen idee hoe qbert er gelukkig mee blijkt, ze zijn pulp, waardeloos :D
 
Bedankt voor de vele feedback jongens!

aanwezig in mijn setup:
- Serato SL4 met timecode-vinyls
- 2x Shure M44-7 (originele) + 2x Ortofon Concorde (met pro-s naalden) cartridges
- dr suzuki scratch slipmats


Welke cartrdiges zouden het meest geschikt zijn?
Verder weet ik nu hoe anti-skating in te stellen.. hoort dan de toonarmhoogte horizontaal zoals bij gewoon mixen?
 
Hoogte varieert tussen 3 - 4 imo, antiskating gewoon op 0 (respect the torque), gewicht is heavy :) muntjes zijn classic maar hoeft ook niet.
Ik weet niet beter dan gewoon fijne slipmats zoeken, butterrugs is cool maar lijkt mij ook niet echt noodzakelijk.
Ik heb een vestax 05pro mk3 met originele xfader en dat gewicht vind ik fijn tov een federlichte rane TTM 56 (ik heb niet zoveel referentie met andere battle mixers).
Ik heb ook nog een vestax 07pro met een innofader wat mijn voorkeur heeft, fader beweegt super smooth met een beetje gewicht.
Heb ergens altijd wel een 06pro willen hebben, smallere mixer met dezelfde hardware als een 05pro.
 
ja idd geen anti skate! Ik ben namelijk skater, waarom ben je tegen mij? hahahaha

Ik heb zelf ook de Ortofone bananas en M44-7's en vind de Banana's fijner maar die eten je platen sneller op.

Ik heb zelf een Vestax PMC 06 en 05, de 06 heeft de voorkeur.

Heb naast 2 sl1200 ook een PDX3000, die tafel is ng veel stabieler met beter torgue en midi!.

Mijn advies: expirimenteer !
 
ja idd geen anti skate! Ik ben namelijk skater, waarom ben je tegen mij? hahahaha

Ik heb zelf ook de Ortofone bananas en M44-7's en vind de Banana's fijner maar die eten je platen sneller op.

Ik heb zelf een Vestax PMC 06 en 05, de 06 heeft de voorkeur.

Heb naast 2 sl1200 ook een PDX3000, die tafel is ng veel stabieler met beter torgue en midi!.

Mijn advies: expirimenteer !
Niks man, was ooit ook skatert!
Altijd benieuwd geweest naar pdx maar tis lastig daar nog voor te kiezen aangezien ze niet meer in productie zijn (qfo ook btw, lijkt me erg nice).

Die banana's heb ik niet gehad maar alle andere dj vriendjes wel en toch best veel gebruikt, voor scratchen in mindere mate. De M44-7 heb ik altijd in terror mode gehad en imo zagen die echt harder in je platen hehe

Overigens wel mooi om te zien dat mensen nog bezig zijn met Turntablism, de eerste keer dat ik een 06 in aktie zag was toen ik DJ savage in huis had, in de tijd dat er nog echte DMC en turntablized kampioenschappen waren en dj's geen Que opties hadden maar stickertjes op plaat gebruikte als que lol
 
Ik heb een gesigneerde vinyl vs winnaars van dmc uit eigen land. Mixfitz. Zelf bennik totaal beginner in de skratzz maar is heel cool om te zien doen. In een droom scratch ik mijn eigen vocals ( of wat anders) over een next track.
 
Back
Top