FS1R custom controller

Ik had deze al eens voorbij zien komen, maar ik realiseerde mij niet dat ze in beperkte oplage gebouwd en verkocht gaan worden. Hoewel ik er niet echt ruimte voor heb is mijn interesse wel gewekt.....ik ga de site maar eens bestuderen om te zien in welke mate de FS1R bediend kan worden hiermee (er zullen vast nog wat dingen zijn die je op de synth zelf zal moeten instellen).

De geschatte verkoopprijs van EUR 1.700,- is natuurlijk niet mals voor een controller, maar ik schrik er ook weer niet erg van gezien de grootte en de complexiteit. De FS1R is een monster van een synth en is hiermee eindelijk een keer goed te editten (ik heb dat wel een aantal keer via het frontpanel gedaan maar daar kreeg ik al gauw een lamme arm van, al komt dat ook door de opstelling in mijn studio).
 
En dan de wachtlijst, ik denk dat er 1 per maand wordt gemaakt....

Wel absoluut een must-have als je een FS1R hebt, een verkapte modular in een digitaal jasje :)
 
Ik heb het een tijdje geprobeerd met een Mac editor maar werd ik niet blij van. Toen maar verkocht, 375 euro geloof ik :stupid
 
Ik heb het een tijdje geprobeerd met een Mac editor maar werd ik niet blij van. Toen maar verkocht, 375 euro geloof ik :stupid
Ik heb hem ook gehad met een OSX editor, in de praktijk deed ik er vrij weinig mee. Soms kan een synth ook te uitgebreid zijn.
 
Ik peins dat die controller haast alles met sysex uitzend. En dus...
Dan moet je niet te snel en zeker aan niet teveel knoppen tegelijk gaan draaien hoor.
Misschien loop ik wat achter, maar naast sysex, met welke data kun je de parameters van een midi / digitale synth dan nog beinvloeden?
 
Het zijn wel twee uitersten, dat lullige schermpje met dito knopjes van de FS1R en dit ruimteschippaneel.
Yamaha kan deze synth toch ook in een Motif inbouwen of hoe die werkstations van ze tegenwoordig ook heten?
Hij kan wel mooi klinken, maar is naar mijn mening niet zo uniek (meer) als Espen Kraft beweert. Ik heb hem laatst gehoord in een video van hem. De interface heeft me altijd afgeschrikt om er een te kopen, ook toen ze voor een habbekrats weggingen. Door schade en schande wijs geworden met de E-mu UltraProteus. 256 filtertypen doorakkeren en na tien vergeten hoe het eerste klonk.
 
Het zijn wel twee uitersten, dat lullige schermpje met dito knopjes van de FS1R en dit ruimteschippaneel.
Yamaha kan deze synth toch ook in een Motif inbouwen of hoe die werkstations van ze tegenwoordig ook heten?
Hij kan wel mooi klinken, maar is naar mijn mening niet zo uniek (meer) als Espen Kraft beweert. Ik heb hem laatst gehoord in een video van hem. De interface heeft me altijd afgeschrikt om er een te kopen, ook toen ze voor een habbekrats weggingen. Door schade en schande wijs geworden met de E-mu UltraProteus. 256 filtertypen doorakkeren en na tien vergeten hoe het eerste klonk.
Ik zou ook zeker niet overwegen om hier 1700 euro voor te droppen. De FS1R is één van de weinige modules die nog op mijn try-out lijstje staan, vanwege de klank maar meer nog vanwege de combinatie van formant filters en FM. Synthetische koren in heel veel varianten was toch wel één van de voornaamste redenen om toendertijd mijn analoogjes in te ruilen voor digitaal spul (een slechte reden: on board effects). Ik heb nog geen goed plugin alternatief voor de FS1R voorbij zien komen. Mocht ik wat hebben gemist laat ik me graag terecht wijzen :kimono:
Maar het vakmanschap van deze man is toch wel heel fijn om te zien.
 
Ik heb het ding nooit onder handen gehad; ik baseer me op video's, maar met de Hydrasynth zijn FM en formanten ook mogelijk, alleen iets beperkter. Met de Kawai K-5000 kon je ook vergelijkbare (alleen harmonische) klanken maken, maar ook daarvan was de bediening te ingewikkeld en voor mijn hersens was een envelope per harmonische niet te bevatten. Laat mij maar substractief filteren en frequenties moduleren; dat begrijp ik tenminste.
 
Tja, de Hydrasynth staat boven aan mijn verlanglijstje, maar qua budget lukt dat nog even niet. Ik heb een K5 gehad waar idd geweldige vocale geluiden uit konden komen, maar dan moest je wel een utility gebruiken om samples te converteren, want bottom up opbouwen met 126 harmonischen kreeg ik idd ook flink hoofdpijn van.
 
Ik vind 1700 echt geen gekke prijs gezien de beperkte oplage versus de complexiteit en grootte
 
Het is wel instant het latere werk van Dopplereffekt qua sound
 
Back
Top