MC-101 vs MC-707 dilemma

Krunesia

Nieuwkomer
Lid sinds
25 februari 2020
Berichten
7
Locatie
rotterdam
Beste MC-x0x eigenaar,


Ik ben geïnteresseerd in 1 van deze grooveboxes voor hobby doeleinden.

De 101 is goed voor mijn budget maar is het net zo leuk als de 707?
Zijn de extra features het waard om daar extra geld aan uit te geven? Is het wel zo diep als dat de (officiele) tutorials laten zien?
Of waarom denk je dat de 707 overpriced is en zweer je bij de 101?

Ik snap dat ik zelf moet bepalen waar ik waarde aan geef, maar de 2 lijken in de core zoveel op elkaar dat ik het effe niet zie.

help a brother out?
 
Hier een 707 eigenaar.
Veel hangt af van wat je wil. (natuurlijk)

Heel kort door de bocht :
Gaat het je om de synth engine en heb je iets anders om te sequencen : 101
Wil je meer muziek 'maken' met de box, dan is de 707 echt wel een dikke upgrade en z'n geld volgens mij wel waard.

Met een 101 kun je ook best wat in elkaar draaien, maar het speelt minder fijn dan op de 707 en het mini display is mij te klein.
En met maar 4 tracks kom je niet (stand alone) niet ver.

Wat mij aanspreekt aan de 707 :
- Enorm lekker geluid in de synth engine (heeft de 101 ook)
- layout die past hoe mijn brein werkt (8 tracks, eigen knoppen en faders, step knoppen, pads om te spelen)
- Fijne effecten sectie (heeft de 101 ook, maar zit wat meer verstopt)
- Mogelijkheid om externe synths te sequencen (veel meer dan bij de 101 het geval is)
- Echt een machine om op te jammen.
- Audio over USB (het is in feite een audio interface, met 8 losse stereo sporen en 2 master)
- Samplen via USB (geluid van je telefoon, PC of Mac samplen via USB)
- Goede mix tussen mogelijkheden en beperkingen. Je kunt best ver gaan, maar er zitten genoeg grenzen om ook met muziek bezig te blijven en niet alleen met instellingen en mogelijkheden.
- Fijne manier om je track te structureren via clips en scenes, waarbij het niet 'in beton gegoten is', maar je op jouw moment naar een volgende scene kunt gaan met een druk op de knop.

Wat kan beter aan de 707:
- Als je veel (lange) samples wilt gebruiken (beats etc), is een MPC waarschijnlijk een betere optie. De 707 (en 101) hebben een beperkt sample geheugen van 6 minuten stereo per project en 60 seconden max per sample.
Voor one shot samples (drums) en wat vocals is dat prima te doen, maar als je echt meer wilt samplen, choppen en zo je muziek maakt, is de MPC waarschijnlijk iets beter voor je.
- Als je heel veel geluid tegelijk uit de 707 engine haalt, loop je tegen de maximale polyfonie aan. In de praktijk kan ik makkelijk 7 tracks vullen, zonder hier tegenaan te lopen, maar sommige geluiden vragen veel 'voices' en als je daar heel veel lange noten tegelijk mee speelt, dan loop je op een gegeven moment wel tegen die max aan. (dat hebben alle grooveboxes volgens mij wel)
- Clips (patterns) zijn maximaal 8 maten lang. Soms is dat weinig (met name als je veel lange melodielijnen op wilt nemen). Hier zijn workarounds voor overigens, die voor mij prima werken.
- Soms zou je willen dat er een UNDO functie is (misschien komt die nog in een update). Want die is er niet. (goed opletten dus wat je doet)
- Het scherm lijkt wat klein tov een MPC, maar na een project of 10 ging ik inzien dat dat eigenlijk wel fijn is, omdat je dan meer bezig bent met muziek maken en draaien aan knoppen, dan kijken en klikken.

Persoonlijk heb ik gewacht tot er een goede 2e handse voorbij kwam op marktplaats met een jaar of 2 garantie (via de webshop waar die persoon hem had gekocht).
Je merkt dat dit soort apparaten op papier heel erg aanspreken, maar je moet je er echt in verdiepen voordat je er uithaalt wat er in zit. Ze komen dus nog wel eens voorbij op MP omdat dat blijkbaar ook wel eens tegenvalt en dan betaal je plm € 650,- voor één die nog in de garantie zit.
Er staan er nu sowieso 6 voor ongeveer die prijs op.
Dat is hij voor mij iig meer dan waard!

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Als je wilt zien wat ik er zoal mee maak :

Daar staan mijn meeste projecten wel online.
Ik heb in geschreven tekst erbij staan wat ik ongeveer doe en waar ik tegenaan loop of wat lekker ging.
 
Bedankt voor de moeite!!!
Ik heb je kanaal wel eens vaker bekeken, toffe dingen!
Bedankt voor de pro's en cons, ik had even een andere kijk nodig.

de mc-101 kan dus beter gebruikt worden als soundmodule omdat er teveel menu-diving is?
Ik ben van plan om het bij 1 (of 2) apparaat te houden, dus met dat argument kan ik dus liever de mc-707 aanschaffen?

Zijn de 2e handjes van rond de 650,- het waard? Is de 707 robuust genoeg om hm 2ehands te halen voor die prijs?
 
Ik vind dit wel een goede mc-707 review. Eerlijk maar ook kritisch.

Roland MC-707 Long Term Review - Tarekith

 
Bedankt voor de moeite!!!
Ik heb je kanaal wel eens vaker bekeken, toffe dingen!
Bedankt voor de pro's en cons, ik had even een andere kijk nodig.

de mc-101 kan dus beter gebruikt worden als soundmodule omdat er teveel menu-diving is?
Ik ben van plan om het bij 1 (of 2) apparaat te houden, dus met dat argument kan ik dus liever de mc-707 aanschaffen?

Zijn de 2e handjes van rond de 650,- het waard? Is de 707 robuust genoeg om hm 2ehands te halen voor die prijs?
Graag gedaan!

Heel kort door de bocht : ja. De 101 zou ik vooral voor het geluid kopen. De 707 als complete module.
Ja, ik zou zeggen van wel. Momenteel € 850,- bij Bax. Beetje korting er af, maar dan heb je nog steeds dik €800,-
Hangt natuurlijk af van de vorige eigenaar, maar dat zie je pas als je hem gaat uittesten.
Ik heb er iig geen spijt van gehad.
 
Heb een mc-101 en kan wel bevestigen dat hij toch wel wat ingewikkeld is als je hem “compleet” wil gebruiken. Ik gebruikte hem als Rompler (erg goed) en drummachine (ook erg goed). Maar makkelijk vond ik het niet worden als ik meer wilde. Nu ben ik geen supergrooveboxkenner ;) maar bijvoorbeeld een nieuwe Electribe vond ik eenvoudiger.

Toch was de optie om hem op batterijen te gebruiken wel ecfantastisch.

Ik zou zelf alleen tweedehands kopen als er minstens 25-30 procent afgaat ten opzichte van de nieuwprijs. Ik zie op het moment erg vaak advertenties waar bijna 90 procent of zelfs meer van de nieuwprijs wordt gevraagd. Ik vind dat echt de moeite en het risico niet waard!
 
hier een van de nadelen van die mc-101. Veel scrollen door een eindeloze lijst presets. Geen favorieten systeem en volgens mij start je telkens aan het begin..

 
hier een van de nadelen van die mc-101. Veel scrollen door een eindeloze lijst presets. Geen favorieten systeem en volgens mij start je telkens aan het begin..


Op de 707 kun je net iets makkelijker door de presets heen scrollen met de 4 encoders, maar een favorieten systeem was welkome geweest.
 
hallo, even een korte update:

ik heb een mc707 weten te scoren en ben er zeker weten blij mee! bedankt allen voor jullie reacties, het heeft echt geholpen!
 
Back
Top