Beste hardware software hybride synths.

rasz

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2003
Berichten
689
Locatie
Enclave Einde van de wereld.
Kom maar op.
Ik ben wel benieuwd welke synth dit nou eens echt goed doet. Het is 2021 dus je zou denken dat dit nu toch relatief makkelijk makkelijk zou moeten zijn. Iedereen kent de Virus TI, Moog heeft een soort van editor en als ik de filmpjes mag geloven moet Elektron met overbridge ook erg goed werken.
Welke synths vergeet ik, en wat maakt nou eigenlijk een echt goede hard-software combinatie? En wat slaat echt de plank helemaal mis?
 
Mijn ob6 heeft er een maar vermits ik niet graag op een scherm tuur kan ik je er niks over vertellen.
 
Novation Ultranova heeft echt een prachtige software editor vind ik, veel mooier bestaan ze denk ik bijna niet alhoewel de Deepmind ook een prima app heeft.
 
Arturia met de nieuwe Polybrute... en de Polybrute connect software, zowel standalone als plugin.. echt ongelooflijk goed gedaan
 
Laatst gewijzigd:
In de basis zijn de VSTs van Moog ook goed, alleen die krijgen het maar niet voor elkaar stabiele (Midi) drivers te ontwikkelen. Daar zijn al jaren issues mee. Net zo’n gepruts als Korg, met die belachelijke Windows driver die alleen maar de 1e 10 slots toestaat.
 
Modal doet dit wel goed en deepmind ook. Maar gebruik de apps zelden, zit liever aan de knoppen zelf
Ik zit ook liever aan de knoppen uiteraard, maar toch heeft een goede VST editor bij een hardware synth voor mij 2 hele grote pluspunten:
- presets uitpluizen gaat zoveel makkelijker als je een totaaloverzicht hebt met alle settings (bv een mod-matrix, maar ook envelopes uiteraard), dus als learning tool
- automation, ipv geklooi met CC’s (als die al gesupport worden)
 
De Prologue is een hybride synth. Fijne bak en er is ook een editor voor.
Die editor is wel handing als je er bv patches in je DAW project mee op kunt slaan of bv een LFO will toevoegen aan 1 van de controllers.
Iedere synth die ik heb heeft wel een editor. DX11, Sy22, TG33, XV5080, Matrix 6, JX305...Ensoniq Mirage nou ja als @Roshi Ai hem ooit uitbrengt :)
Maar goed een editor heeft dus niets met hybride te maken.

Een goede editor werkt bi-directioneel.
Je kan dus ook een patch vanuit de synth in de editor laden om dan te zien hoe alle controllers staan.
Het liefst wil je dat je synth met Midi CC's werkt ipv SYSEX maar dan ben je wel gelimiteerd tot 128 controllers.

Ipv van te zoeken naar welke synth een fijne editor heeft lijkt mij de klank van het beesje toch wel belangrijker.
Daarna kun je kijken of er een editor is of wellicht een controller.
Of zie ik iets over het hoofd?
 
In de basis zijn de VSTs van Moog ook goed, alleen die krijgen het maar niet voor elkaar stabiele (Midi) drivers te ontwikkelen. Daar zijn al jaren issues mee. Net zo’n gepruts als Korg, met die belachelijke Windows driver die alleen maar de 1e 10 slots toestaat.
Oooja idd die k*t driver. Ga denk ik in het vervolg DIN midi gebruiken.
 
Oooja idd die k*t driver. Ga denk ik in het vervolg DIN midi gebruiken.
Ik heb ook lang gedacht dat het de USB driver was, maar ik heb dezelfde problemen met DIN gehad, heel lang lopen uitzoeken waf nu de problemen veroorzaakte (bij mij). Ik zal ff zoeken....
 
De ultieme hard- en software combinatie is de Nord Modular, die kun je eigenlijk niet zonder editor gebruiken. Het werkte bij de G1 al heel soepel, al had je er wel een extra paar midi aansluitingen voor nodig.
 
Back
Top