Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 9

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 9

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Fifth Bot heeft een nieuwe Bit gepost:

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 9 - Verder met het productiewerk, nu zijn de dwarsverbindingen aan de beurt.

Meer van hetzelfde​

Tja eigenlijk niet heel veel nieuwe dingen om te laten zien die ik niet al eerder eens getoond heb. Maar voor de volledigheid toch maar wel even de werkzaamheden in sneltreinvaart voorbij laten komen dan, het was tenslotte wel weer een kleine dag werk...

Zagen, zagen en zagen​

Goed de zijkantjes dus. Om wat sneller te werken kies ik er nu voor om de plankjes zelf deze keer niet vast te zetten, normaal doe ik dat wel om beweging...

Lees hier meer...
 
Leuk om te zien. Ik pruts zelf ook m'n studiomeubeltjes in elkaar maar dit is wel next level... aan de andere kant, als het werkt...
 
Leuk om te zien. Ik pruts zelf ook m'n studiomeubeltjes in elkaar maar dit is wel next level... aan de andere kant, als het werkt...

Leuk en dank voor het compliment!

Uiteindelijk klooi ik ook maar wat aan hoor en ik maak nog steeds plenty fouten. Het verschil met hoe ik dingen nu, en pak um beet 20jr geleden, doe is:
- De tijd nemen voor het ontwerp, eerst virtueel met Sketchup en daarna prototypen. Dat eerste helpt je enorm om structurele issues te achterhalen en op te lossen voor je uberhaupt ook maar iets hoeft te maken en het 2e helpt je om te kijken of je ontwerp in de praktijk ook echt goed uitpakt. Daarnaast heb je de dan alle basishandelingen al een keer doorlopen (incl. fouten zoals je hebt kunnen lezen :P) zodat je daar op kan letten als je het echt gaat maken.
- De tools, dat scheelt natuurlijk enorm veel geklooi en tijd, maar laat dat je niet weerhouden, je kan dezelfde resultaten behalen met veel simpelere tools, alleen kost het dan meer tijd

Hier een voorbeeld, dit heb ik denk ik zo'n 15jr geleden gemaakt, toen had ik al die tools niet, deze is gemaakt met een simpele (SkilSaw) handcirckelzaag, een boor en zo'n oldskool Black & Decker workmate, meer niet...

PS, misschien een handige tip, als je zo'n project doet, doe dat dan niet midden in de woonkamer, en helemaal niet als je niet alles afgedekt hebt, dat werd mij niet in dank afgenomen toen mijn vriendin later op de dag thuiskwam :D.

20210322_084205.jpg
 
Gaaf om te zien, welke deuvelmal heb je? Ik heb er zelf een aantal geprobeerd, maar die kleine dingen zijn nogal prul. De aluminium lineaal die ik nu heb werkt eigenlijk wel heel goed, ben wel een beetje rond aan het kijken voor iets wat voor kleinere dingen ook handig en nauwkeurig werkt, er is o.a. een oude van Record die er handig uitziet (maar vooral in imperial maten aangeboden wordt.....).
 
Gaaf om te zien, welke deuvelmal heb je? Ik heb er zelf een aantal geprobeerd, maar die kleine dingen zijn nogal prul. De aluminium lineaal die ik nu heb werkt eigenlijk wel heel goed, ben wel een beetje rond aan het kijken voor iets wat voor kleinere dingen ook handig en nauwkeurig werkt, er is o.a. een oude van Record die er handig uitziet (maar vooral in imperial maten aangeboden wordt.....).

Tja, deze cheap-ass mal dus: Deuvelmal| Toolstation.nl had ik nog niet echt eerder gebruikt, maar blijkbaar toch net iets té goedkoop. Kan je eens een linkje sturen welke je bedoelt?
 
Als je ze nog niet hebt: koop een setje Parf Dogs (o.a. te koop bij Axminster, maar tegenwoordig wellicht ook in Nederland te koop). Daarmee kun je echt supersnel haaks zagen met je MFT en liniaalzaag.
 
Als je ze nog niet hebt: koop een setje Parf Dogs (o.a. te koop bij Axminster, maar tegenwoordig wellicht ook in Nederland te koop). Daarmee kun je echt supersnel haaks zagen met je MFT en liniaalzaag.

Ah wacht, ik zie nu wat je bedoelt die kan je op 2 manieren gebruiken, idd interessant, ga ik checken, thnx!
 
Misschien ook nog een tooltip, ik kwam laatst deze dingen tegen, die ga ik denk ik ook maar eens aanschaffen!

 
Incra maakt mooi spul, ze zijn niet goedkoop maar als je kwaliteit wil is het een prima keuze.
Goeie shop trouwens dat GereedschapPro.
 
Nog een tip voor het afwerken: universele plamuur verdunnen met een klein beetje water en dat op alle te schilderen kopse kanten van het mdf smeren (met een kwastje of gewoon met je vinger). Daarna licht schuren en dan gronden en aflakken. Zo dicht je de porien en krijg je het in 1 of 2 keer mooi dekkend. Onbehandelde kopse kanten van MDF drinken verf net zo hard als ik bier op een terras in de zon.
 
Nog een tip voor het afwerken: universele plamuur verdunnen met een klein beetje water en dat op alle te schilderen kopse kanten van het mdf smeren (met een kwastje of gewoon met je vinger). Daarna licht schuren en dan gronden en aflakken. Zo dicht je de porien en krijg je het in 1 of 2 keer mooi dekkend. Onbehandelde kopse kanten van MDF drinken verf net zo hard als ik bier op een terras in de zon.
Ik gebruik daar lakplamuur voor, zelfde principe dus, thnx.
 
Back
Top