4x4 op de MC-707

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Het 16e project al weer met de MC-707.
Deze keer echt alleen de MC-707 en ik heb me zelfs gewaagd aan wat 'sound design'.
(die lage bas is een eigen brouwsel)


4x4 = 16, dus ik vond het wel gepast om een house achtig project te maken.
Eén met lekkere lijntjes die met enige regelmaat terug komen.
Een paar grapjes uitgehaald om het interessant te houden en ik merk dat ik de 707 steeds beter doorkrijg.

 
Lekkere track zeg! Goeie sounds en paar toffe melodieuze dingen erin. Je bespeelt een instrument neem ik aan? Ik vond de kick een beetje too much en ik miste ergens wel wat groove soms. Je bent wel lekker op dreef man!
 
Lekkere track zeg! Goeie sounds en paar toffe melodieuze dingen erin. Je bespeelt een instrument neem ik aan? Ik vond de kick een beetje too much en ik miste ergens wel wat groove soms. Je bent wel lekker op dreef man!
Thnx!
Klopt, ik ben bassist en kan iets piano spelen :)
Ja kan zeker, ik moet tijdelijk afmixen op de koptelefoon omdat de werkplek / studio een algehele renovatie krijgt en ik boven in een klein kamertje gepropt zit naast slapende kinderen.
Het was eigenlijk een vrij 'simpel' house dingetje, maar leuk genoeg om uit te werken.
Komende tijd iets rustiger aan vanwege de eerder genoemde verbouwing, maar die 707 roept regelmatig!
 
Het 16e project al weer met de MC-707.
Deze keer echt alleen de MC-707 en ik heb me zelfs gewaagd aan wat 'sound design'.
(die lage bas is een eigen brouwsel)


4x4 = 16, dus ik vond het wel gepast om een house achtig project te maken.
Eén met lekkere lijntjes die met enige regelmaat terug komen.
Een paar grapjes uitgehaald om het interessant te houden en ik merk dat ik de 707 steeds beter doorkrijg.


Hoe vind jij de synth engine in vergelijking tot een analoge poly synth? Ik vind het een leuke jam!
 
Hoe vind jij de synth engine in vergelijking tot een analoge poly synth? Ik vind het een leuke jam!
Thnx! Die playlist waar hij bij hoort bevat allemaal 707 jams, mocht je meer willen horen.

Ik ben uitermate tevreden over de synth engine en effecten van de 707.
Het is geen Moog of Peak, maar die kosten per stuk meer dan de 707 en die kan minstens 4 of 5 sporen tegelijk aan synth partijen spelen (en veelzijdiger).
Zeker met de soundpacks (daar is wat meer werk in het sounddesign gestoken), geeft hij me bijna net zoveel speelplezier als een dedicated synth.

Ja, het is digitaal. Dus als je 1 losse oscillator aan zet zonder iets anders, dan hoor je dat, maar met een beetje sounddesign, kun je dat helemaal omtoveren.
En nogmaals, hij kan meer synths tegelijk zijn, dus dat kleine verschil neem ik wel op de koop toe.

Wat je in dit project hoort is 100% van de 707, dus als je dat goed vind klinken (en ik vind dat), dan zegt dat voor mij genoeg.
 
Mooi vol geluid. Mastering ook met de 707 gedaan?
Eigenlijk is daar bijna niks aan gedaan.
Het enige wat ik altijd doe is een master compressor in Reason, om het volume iets op te krikken. Dat vind ik makkelijker werken dan in de 707.
Maar verder is alles in de 707 gedaan (gain stagen, mixen, EQ, panning en wat compressie op de drums)
 
Thnx! Die playlist waar hij bij hoort bevat allemaal 707 jams, mocht je meer willen horen.

Ik ben uitermate tevreden over de synth engine en effecten van de 707.
Het is geen Moog of Peak, maar die kosten per stuk meer dan de 707 en die kan minstens 4 of 5 sporen tegelijk aan synth partijen spelen (en veelzijdiger).
Zeker met de soundpacks (daar is wat meer werk in het sounddesign gestoken), geeft hij me bijna net zoveel speelplezier als een dedicated synth.

Ja, het is digitaal. Dus als je 1 losse oscillator aan zet zonder iets anders, dan hoor je dat, maar met een beetje sounddesign, kun je dat helemaal omtoveren.
En nogmaals, hij kan meer synths tegelijk zijn, dus dat kleine verschil neem ik wel op de koop toe.

Wat je in dit project hoort is 100% van de 707, dus als je dat goed vind klinken (en ik vind dat), dan zegt dat voor mij genoeg.
Ik hem morgen halen of een elektron A4 zit echt in dubio omdat ik al een een pioneer SP.16 hebt, maar ben gek op groove boxes, en de SP.16 is niet goed met melodieen en samen zouden ze elkaar goed aanvullen, maar aan de andere kant is de A4 ook weer een mooie aanvulling op de SP 16, maar doe niet voor niks de Digitakt weg omdat ik niet kan wennen aan de Elektron workflow. Hoe is hij met een daw als Ableton? En maak je complete track met deze groove box of alleen meer live jams?
 
Ik hem morgen halen of een elektron A4 zit echt in dubio omdat ik al een een pioneer SP.16 hebt, maar ben gek op groove boxes, en de SP.16 is niet goed met melodieen en samen zouden ze elkaar goed aanvullen,
Tja, dat is een lastige. Het zijn 2 verschillende beestjes.
Die A4 lijkt me wat meer een 'one trick pony', maar dan wel één die die trick tot in de puntjes beheerst. Waar de 707 echt een 'many trick pony' is.

Ik weet niet wat je nog meer hebt en wat je verder 'wilt', maar voor mij is 1 sequencer eerst wel genoeg. De SP16 ken ik nauwelijks, dus daar kan ik niet over oordelen, maar een MPC en 707 was voor mij 80% overlap en helaas heb ik de MPC weg gedaan (ook omdat hij iets anders niet kon, wat ik wel nodig heb).
maar aan de andere kant is de A4 ook weer een mooie aanvulling op de SP 16, maar doe niet voor niks de Digitakt weg omdat ik niet kan wennen aan de Elektron workflow.
Die vervullen wel een andere rol in je workflow. Sample based of 'zelf geluid genereren'. Voor mij zijn dat 2 verschillende dingen.
Ik ben überhaupt niet zo van sample based workflow.
(m.u.v. drums en vocals en textures).
Melodie etc. speel ik liever zelf in.

Ik heb dus geen Elektron ervaring, maar die A4 lijkt me echt een dijk van een synth.
Alleen totaal wat anders dan de 707. Die zie ik persoonlijk meer als het 'brein' van m'n kleine setup als drum machine, synth en sequencer. (*en ook mixer, als je voldoende hebt aan 4 inputs)
De 707 vervult meestal de volgende rollen:
- Drumtrack
- 3x sequencer via midi naar m'n hardware synths.
- Soms ook als mixer (dat is helemaal ideaal, omdat de faders dan direct volume regelen)
- Overige tracks zijn dan synths en/of samples (vocal, FX etc.)
Hoe is hij met een daw als Ableton?
Dat wil best, ik gebruik de 707 vooral als stabiele clock voor de DAW.

Verder was de DAW tot dusver vooral de 'multitracker' en kon daarbij nog wat masteren.
Ik heb de 707 een x als 'pattern generator' gebruikt, waarbij hij polyritmische patroontjes (midi) naar de DAW stuurde. En die gebruikte ik dan weer om een soft synth aan te sturen.
En toevallig heb ik gisteren de 707 en de MPC allebei getest als input device voor de DAW.
De 707 kan dat prima (MIDI via USB), maar de MPC niet in standalone mode.

Maar om echt samen met de DAW + 707 een hele track te bouwen (dus beide genereren klanken) heb ik nog niet zo vaak gebruikt. Dat kan wel overigens, maar ik heb de 707 juist om niet achter een scherm te zitten.
En maak je complete track met deze groove box of alleen meer live jams?
De 707 leent zich het meest voor live jams. Maar daarbij kan best veel 'voorgeprogrammeerd' zijn.
Ik vind het zelf leuk om lekker te draaien aan knoppen en variaties aan te brengen 'in het moment'. (kick muten, filtertje etc. )
Daar vind ik de 707 echt heel erg goed in.

Als ik iets heb wat van A - Z vast moet liggen, maak ik dat in de DAW. Daarvoor is de 707 te beperkt.
Maar dat was ook precies wat ik zocht in de 707 : een manier om makkelijk een gestructureerde jam te maken zonder dat ik de DAW nodig heb.
Omdat de 707 de sporen kan multitracken via USB, kun je wel heel makkelijk 'verder gaan' waar de 707 jam gebleven is in de DAW.
Tot dusver heb ik dat nog niet vaak gebruikt, maar het kan wel.

Ik denk dat deze 'jam' het dichtst bij een complete track komt. Maar nog altijd helemaal via de 707 geprograjamt.
 
mooie afsluiter van de dag hier, nu kan ik rustig gaan slapen ;) mooie track! en; keep going wild! 8)
 
Back
Top