combinatie mixer, audio-interface, midi-interface

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo,

Ik heb een plan om muziek te maken/op te nemen/live te spelen, maar ik weet niet concreet welke combinatie van mixer, audio-interface en/of midi-interface ik nodig heb met mijn MacBookPro dus bij deze doe ik een beroep op jullie ervaring/mening/advies. 

Nummers maken wil ik doen door met mijn midi-keyboard midimateriaal (melodieën, baslijnen, etc) in in Ableton9 te spelen en dit hierin op te nemen, geluiden (patches/presets) zouden enkel gemaakt worden in de synth’s/drumboxen/etc zelf (om hier verwarring te vermijden gebruik ik niet de term drumpc’s), ook zou er andere externe apparatuur zoals reverb, delay, effectors, compressors etc gebruikt worden.

Deze nummers wil ik ook kunnen opnemen. Eq’ing, compressing, mixing, recording en mastering in Ableton9 of met hardware apparatuur? Graag zou ik beide opties openhouden.

Tijdens het optreden zou ik vanuit Ableton9 het midimateriaal en de patches/presets aansturen via o.a. een Push-controller en ‘pgm change’ naar de eerder vernoemde instrumenten en externe apparatuur terwijl er dan hiermee live wordt getweaked.

De setup zou dus voor binnenshuis als buitenshuis gebruikt worden.

Mijn vraag is welke combinatie van mixer (analoog? digitaal?), al dan niet met geïntegreerde, of net stand-alone’s, audio-interface en/of midi-interface zijn ideaal voor dit plan?
Ifv groei zou ik zaken kopen die eerder teveel dan te weinig ingangen/kanalen/etc hebben.


Alvast bedankt!
 
Ik denk dat deze vraag misschien meer over workflow gaat dan om techniek. en zeker ook omdat je aangeeft er live mee aan de slag te willen. Ik denk dat in dit geval de "verschillende doosjes voor verschillende toepassingen" het beste werkt. dus een losse midi controller (voor ableton), losse geluidskaart en losse mixer. dan hoef je niet het hele circus mee te nemen en kan je wanneer je merkt dat je tegen bepaalde beperkingen aanloopt switchen naar wat groters (meer kanalen mixer, etc).

kijk vooral wat studio-muzikanten die jou aanspreken doen op youtube. of op het ableton youtube channel. je kan het jezelf op dit vlak zo moeilijk maken als je zelf wilt namelijk :)
 
Of is er iemand die op een gelijkaardige manier werkt en zijn opstelling even wilt delen?
Het is altijd leuk werken als je iets hebt om naar op te kijken!

Groet!
 
ok ik neem terug wat ik zei, dat K-mix ding is precies wat je zoekt. ziet er echt heel handig en compleet uit. nu wil ik er ook 1....
 
Of is er iemand die op een gelijkaardige manier werkt en zijn opstelling even wilt delen?
Het is altijd leuk werken als je iets hebt om naar op te kijken!

Groet!
Iemand? 🧑🏽‍🦯
 
Vraagje: graag zou ik vanuit Ableton via midi pgm changes doorsturen naar instrumenten.

Betekent dit dan theoretisch gezien dat er tegelijkertijd maximum 16 verschillende pgm changes (of andere midi-data) kunnen worden verstuurd worden naar 16 verschillende instrumenten?

Of hoe werkt men bv in een studio waar men meer dan 16 instrumenten tegelijk wilt aansturen met midi?

Of met andere woorden, is het maximum aantal midi-kanalen waarover een daw midi-data kan uitsturen 16?


Dit dus omdat ik iets zoek om vanuit Ableton dit te doen, wat is een (de beste?) oplossing?
- een midi-interface met 16 outputs (zo zijn er niet veel, ik ken enkel ESI M8U eX USB 3.0 MIDI interface met USB hub kopen?)
- een midi thru box van Kenton (kan je dan het gekopieerde midisignaal uiteindelijk opsplitsen aan het te ontvangen instrument?)
- iets anders?

Groet!
 
Ander vraagje, als men via pgm change patches/patterns/presets verandert van een instrument, dan gebeurt dit niet via din-sync midi-clock?

Deze boodschappen zijn enkel voor bpm waarde door te sturen naar een externe sequencer?
 
Vraagje: graag zou ik vanuit Ableton via midi pgm changes doorsturen naar instrumenten.

Betekent dit dan theoretisch gezien dat er tegelijkertijd maximum 16 verschillende pgm changes (of andere midi-data) kunnen worden verstuurd worden naar 16 verschillende instrumenten?

Of hoe werkt men bv in een studio waar men meer dan 16 instrumenten tegelijk wilt aansturen met midi?

Of met andere woorden, is het maximum aantal midi-kanalen waarover een daw midi-data kan uitsturen 16?


Dit dus omdat ik iets zoek om vanuit Ableton dit te doen, wat is een (de beste?) oplossing?
- een midi-interface met 16 outputs (zo zijn er niet veel, ik ken enkel ESI M8U eX USB 3.0 MIDI interface met USB hub kopen?)
- een midi thru box van Kenton (kan je dan het gekopieerde midisignaal uiteindelijk opsplitsen aan het te ontvangen instrument?)
- iets anders?

Groet!

Ik weet niet 100% of ik je vraag goed begrijp, maar ik doe een poging tot beantwoorden ervan. Jij ziet dan vanzelf of ik je vraag heb begrepen of niet.
Ik werk trouwens met Cubase, en niet met Ableton en ken hun MIDI implementatie niet, maar in principe is MIDI gewoon MIDI, dus zou het geen issue moeten zijn.

Inhoudelijk:
Over een MIDI poort (DIN plug dan wel USB) kunnen tot 16 MIDI kanalen tegelijk worden aangestuurd.
Als je een 8x8 MIDI interface hebt is dat dus 8x 16 kanalen is 128 MIDI kanalen. Dat zijn dus maximaal 128 instrumenten op 8 multitimbrale synthesizers. Met 2 8x8 interfaces ga je dan al naar 256. Dus je kunt het bijna zo gek maken als je wilt, en het is vooral afhankelijk van de MIDI mogelijkheden van je DAW en van je fysieke synthesizers hoeveel program changes je uit kunt/wilt sturen.

Laat maar even weten of ik je vraag nu wel/niet juist had begrepen.

P.S. Bovenstaande geldt ook voor prg chg naar FX modules. Alleen moet je ze dan wel doorlussen via een MIDI Thru (moeten de modules dan wel hebben, veel FX modules hebben geen Thru). En dan moet je iedere FX zijn eigen MIDI channel toewijzen in de keten en dan moet je natuurlijk de juiste prg chg via het juiste MIDI kanaal over die poort sturen.

Voorbeeld: in mijn eigen home-studio kan ik program changes sturen naar al mijn synths/modules (5, allemaal multi-timbraal, dus tot 5x16=80 MIDI kanalen), drumcomputer en FX modules (4, 3 doorgelust vanaf de drumcomputer en 1x USB) en bass pre-amp (USB) via de MIDI. Dus alles volledig op afstand besturen via MIDI met een 5x5 MIDI interface (USB van/naar de PC) en nog een losse MIDI I/O op mijn audio interface (FireWire 400).
 
Er zijn denk ik verschillende oplossingen, maar je zou ook eens bij Begringer kunnen kijken (of je moet niks mat dat merk hebben, of past niet bij je budget o.i.d. het is maar een ideetje).

Zou je voor audio/mixer geholpen kunnen zijn met bijvoorbeeld een Behringer 18XR air (of de X32 serie)? In deze units zitten ook al direct effecten, welke je kunt gebruiken voorde mixen, maar ook aux kanalen voor externe apparatuur. Ze hebben verschillende oplossingen.

Volgens mij kun je dan ook nog eventueel met een controller werken als je naar een Rack oplossing gaat: bijvoorbeeld uit de Behringer X-Touch serie. Hier zijn verschillende opties mogelijk.
 
Er zijn denk ik verschillende oplossingen, maar je zou ook eens bij Begringer kunnen kijken (of je moet niks mat dat merk hebben, of past niet bij je budget o.i.d. het is maar een ideetje).

Zou je voor audio/mixer geholpen kunnen zijn met bijvoorbeeld een Behringer 18XR air (of de X32 serie)? In deze units zitten ook al direct effecten, welke je kunt gebruiken voorde mixen, maar ook aux kanalen voor externe apparatuur. Ze hebben verschillende oplossingen.

Volgens mij kun je dan ook nog eventueel met een controller werken als je naar een Rack oplossing gaat: bijvoorbeeld uit de Behringer X-Touch serie. Hier zijn verschillende opties mogelijk.
Met de band hebben we zowel de XR18 Air als de X32 (de volledige, dus niet compact, rack of producer)
Beide werken heel fijn.
Ik weet niet of de X32 ook een midi controller voor de DAW kan zijn, met die motorized faders zou dat wel heel vet zijn.

Ik had ook een Behringer X-Touch. Dat is de controller versie van de X32 en die werkt heel fijn met o.a. Reaper en Reason.
Hij is al weer verkocht, want ik gebruikte hem niet vaak genoeg en wilde de ruimte en het budget inzetten voor de Novation Peak.
Mocht ruimte en budget er weer zijn, dan zou ik hem maar zo weer terug kunnen kopen.
Het mixen gaat wel veel prettiger met motorized faders en de scribble script displays boven de faders.
 
Ik weet niet 100% of ik je vraag goed begrijp, maar ik doe een poging tot beantwoorden ervan. Jij ziet dan vanzelf of ik je vraag heb begrepen of niet.
Ik werk trouwens met Cubase, en niet met Ableton en ken hun MIDI implementatie niet, maar in principe is MIDI gewoon MIDI, dus zou het geen issue moeten zijn.

Inhoudelijk:
Over een MIDI poort (DIN plug dan wel USB) kunnen tot 16 MIDI kanalen tegelijk worden aangestuurd.
Als je een 8x8 MIDI interface hebt is dat dus 8x 16 kanalen is 128 MIDI kanalen. Dat zijn dus maximaal 128 instrumenten op 8 multitimbrale synthesizers. Met 2 8x8 interfaces ga je dan al naar 256. Dus je kunt het bijna zo gek maken als je wilt, en het is vooral afhankelijk van de MIDI mogelijkheden van je DAW en van je fysieke synthesizers hoeveel program changes je uit kunt/wilt sturen.

Laat maar even weten of ik je vraag nu wel/niet juist had begrepen.

Ja hoor, ondanks mijn onduidelijkheid heb je een bevredigend antwoord gegeven!! :doei:

Ik stelde de vraag omdat ik in Ableton maar uit 16 kanalen kan kiezen.. :(
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-04-08 om 20.59.28.png
    Schermafbeelding 2021-04-08 om 20.59.28.png
    140,8 KB · Bekeken: 151
Ja hoor, ondanks mijn onduidelijkheid heb je een bevredigend antwoord gegeven!! :doei:

Ik stelde de vraag omdat ik in Ableton maar uit 16 kanalen kan kiezen.. :(
Als het goed is, zijn dit de kanalen per MIDI poort. Ik neem aan dat je in Ableton ook meerdere MIDI poorten kunt hebben als je een device hebt dat meerdere MIDI poorten heeft.
Bij mijn hangt er een MOTU MicroLite USB aan de computer met 5 MIDI poorten. Die zouden door jouw Ableton ook alle 5 gezien moeten worden. En ieder van die 5 poorten heeft dan 16 kanalen. Dan zit je dus op 80 MIDI kanalen totaal maximaal.
 
Als het goed is, zijn dit de kanalen per MIDI poort. Ik neem aan dat je in Ableton ook meerdere MIDI poorten kunt hebben als je een device hebt dat meerdere MIDI poorten heeft.
Bij mijn hangt er een MOTU MicroLite USB aan de computer met 5 MIDI poorten. Die zouden door jouw Ableton ook alle 5 gezien moeten worden. En ieder van die 5 poorten heeft dan 16 kanalen. Dan zit je dus op 80 MIDI kanalen totaal maximaal.
Bedankt voor de duidelijke info!!! :halleluja
 
Back
Top