Wat wil jij weten van Rob Papen? [Podcast]

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.654
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Rob Papen kennen jullie vast van zijn VST-instrumenten en sound design. Binnenkort interview ik hem voor mijn Muziekproducer Podcast.

In overleg met Synthforum.nl ontstond het idee ook een rondje vragen van leden te doen. Daarom geef ik bij deze de aftrap: wat wil jij weten van Rob Papen?

Deel je vraag en ik probeer hem te stellen. Dan verschijnen de antwoorden ter zijner tijd hier op de site 👍

Groet,

Rutger

P.S. Voor wie Rob Papen niet kent, met deze video kom je vast in de stemming.

 
Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand op een forum over synths Rob Papen niet kent. Maar goed, zou kunnen.

Je zou hem 'ns kunnen vragen hoe hij kijkt naar ontwikkelingen op het gebied van software in de toekomst. Lees je academische literatuur, AI en met name toepassingen met neurale netwerken worden steeds volwassener. Te voorzien is dat we, misschien dit decennium nog, toepassingen gaan zien voor muziek die spectaculair zijn. We zagen in het verleden de ontwikkeling van analoog naar digitaal, vervolgens het gebruik van de computer, de volgende stap in die ontwikkeling komt eraan, waarschijnlijk. Misschien heeft hij hier ook al 'ns over nagedacht en wat in de toekomst mogelijk kan worden, wat nu nog niet kan.
 
Misschien nog wel een... tips bij het gebruik van een negatieve (mod)envelope. Ik gebruik het eigenlijk nooit omdat het niet iets lekkers oplevert, wellicht kan wat meer inzicht helpen.

Gaat Rob zelf nog een synth (laten) bouwen?

ik vind de vraag van @Disharmonic ook een goeie...
 
Ik zou wel willen weten hoe hij is begonnen en hoe hij zo ver is gekomen. Welke eventuele studies heeft hij gedaan, welke programma’s/programmeertaal hij gebruikt, etc. :)
 
Leuk dat Rob Papen wordt geïnterviewd. Voor inspiratie kunnen we ook kijken naar een Q&A sessie met hem uit 2002. Misschien kunnen een paar vragen van toen nog eens aan hem gesteld worden? Leuk om te vergelijken.

 
Vertel Rob even dat Klinkske, elke keer ie een LFO ziet op een synth, moet denken aan zijn vinger op die juno fader... Dan weet ie vast vanwaar ik die gedachte heb. :)
 
Nog eentje dan... zijn er specifieke trucks voor het gebruik van een dubbel filter. Nu gebruik ik t vooral als soort van eq, bv een lpf als 2e bij een teveel aan harmonsichen
 
hee erg leuk! ik bezit sinds kort ook eindelik eens een paar rob papen plugins (blade 2, punch 2 (+punch bd), blue 2), verkregen door o.a. zijn vriendelikheid, voor een mooie prijs. we heben wat kleine dingen uitgewisseld, vooral over blade 2, en MPE.. en natuurlik ken het bestaan van deze plugins al lang..
goed..

zover ik weet, komt rob papen met een koncept, en anderen programmeren het, UI design etc. hoe gaat die samenwerking nu werkelik?

blade 2 is een additief monster, er zijn weinig specifiek additieve synths. deze heeft ook een eigen aanpak, de harmolator vooral. wat m zeer bizonder maakt. de additive engine lijkt wat meer op andere additive engines, maar heeft ook een eigenzinnigheid in zich. modulatie mogelikheden en andere mogelikheden, zeer uitgebreid. en klinkt gewoon erg goed.

eigenlik zoveel vragen. wat een mooiste van een interview zou zijn, wanneer je op paden komt, uitwijdingen, als vanzelf, ja een dooddoener. een open gesprek. wellicht laat ik me het liefst verrassen.

tip: geen tijdslimiet, haha.
 
Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand op een forum over synths Rob Papen niet kent. Maar goed, zou kunnen.
We zijn niet allemaal 40+ he? 😊 Andersom zegt mijn zoon dat ook vaak: "He, ken je dat niet?!?!' Bij een screenshot van Among Us zeiden die politici van de week allemaal Fortnight. En Among Us was vorig jaar al oud 😉

Dank trouwens alleen voor de goede vragen tot nu toe. We hebben nog geen datum geprikt, maar die podcast komt er.
 
Deze ouwe vent hier moest het ook even opzoeken, maar ja ik ben dan ook pas kort geleden serieus in het synth-gebeuren gedoken. Wat op zijn website staat is in elk geval zeer indrukwekkend! Verrassend genoeg vond ik daar ook een virtuele gitaar plugin. Daar hebben we hier pas nog een topic over gehad, maar ik weet niet meer of die plugin van Rob Papen daar ook langs is gekomen. Voor mij persoonlijk is het steeds interessant of iemand ook freeware VST's heeft uitgebracht die (eventueel met Wine) op Linux kunnen draaien. Maar ik zag geen freeware op zijn site. Veel bedrijven en VST-bouwers hebben voor de arme lui en als een vorm van reclame voor hun professionele spul een paar weggevertjes die je zo gratis en voor niets kunt downloaden. Zou Rob Papen dat ook kunnen doen? En dan bij voorkeur zo'n virtuele gitaar VST... ;) 8)
 
Ik bedoel deze: Rob Papen RG virtual instrument

Mijn probleem is meer dat het eind zoek is als ik eenmaal software synths en plugins zou ga kopen. Een paar tientjes kan ik zo nodig wel lappen, maar door alleen met freeware te werken houd ik het lekker overzichtelijk. Hoewel - zelfs voor de programmatjes die er aan freeware beschikbaar zijn was het al een helse klus was om dat allemaal te bekijken. Een bevredigende vituele gitaar plugin in freeware is er echter nog niet, en Rob Papen zou daar de eerste mee kunnen zijn.
 
Back
Top