Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 6

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 6

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Fifth Bot heeft een nieuwe Bit gepost:

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 6 - Deuvelen, niet echt mijn favoriete bezigheid....

Deuvelen​

Deuvelen, hmm, niet mijn favoriete bezigheid, ik heb door de jaren heen heel wat afgedeuveld en verschillende dingen geprobeerd. Eerst met zo'n simpel deuvel setje, met van die pinnetjes en een afstandhoudertje voor op je boortje, zoiets:
Bekijk bijlage 3808082


Dat werkt wel, maar is wel een heel geklooi, zeker als je een lang stuk moet deuvelen, bv een vensterbank van 4m, alles moet precies kloppen met deuvels, je hebt eigenlijk geen...

Lees hier meer...
 
Dat werkt wel, maar is wel een heel geklooi, zeker als je een lang stuk moet deuvelen, bv een vensterbank van 4m, alles moet precies kloppen met deuvels, je hebt eigenlijk geen...

Je bent lekker bezig zo bij elkaar!
Ik zelf heb meer een voorkeur voor multiplex maar mdf werkt wel heel mooi af natuurlijk.
Soms ontkom je niet aan deuvels, zeker op een paar van die smalle delen die je op de kopse kanten aan elkaar wilt verlijmen.
Je gebruikt een lamellenfrees lees ik in deze aflevering (die komt nog) en dat werkt uitstekend natuurlijk.
Als ik je nog een ouwe meubelmakerstip mag geven; bij het verlijmen van bijv wat planken voor een tafel of zo dan gebruiken we tegenwoordig een lamellenfrees, zodra de zijkanten goed verlijmd zijn is de verbinding sterker dan het hout over het algemeen.
Maar wat ook kan is wat naaldspijkertjes in de zijkant van de plank slaan en tot op 2 mm afknippen zodat net de puntjes uitsteken, dan lijm erop en klemmen, dan zorgen die puntjes ervoor dat je planken niet gaan drijven tov van elkaar, dat is hoe ze het vroeger ook wel deden en verreweg het goedkoopst, ik heb op die manier nog wel 'ns een tafelblad aan elkaar gelijmd.
 
Ik zelf heb meer een voorkeur voor multiplex maar mdf werkt wel heel mooi af natuurlijk
Ik heb tot nu eigenlijk al dit soort projecten met MDF gedaan, en ikhad me nu juist eens voorgenomen om dit project met multiplex te gaan doen. Maar na enig onderzoek kwam ik tot de conclusie dat ik voor deze toepassing het toch net zo goed maar weer met MDF kan doen. Het enige punt wat eventueel zwak zou kunnen zijn heb ik volgens mij nu wel redelijk opgelost (die achterkant) en idd wat je zegt, MDF werkt wel heel fijn af. Ik wil waarschijnlijk de randen redelijk afronden, en eea wordt afgelakt a la die schuine uitbouw die ik in de eerste post benoem, dus voor de evetuele houtnerf hoef ik sowieso geen “echt” hout te gebruiken.

Die tip van de spijkertjes klinkt leuk, maar is toch wel wat meer werk dan lamellen lijkt me ;)
 
Die tip van de spijkertjes klinkt leuk, maar is toch wel wat meer werk dan lamellen lijkt me ;)
Nee juist niet, het is het snelst, goedkoopst en makkelijkst van alle methodes omdat je niets hoeft af te tekenen, te boren/frezen of wat dan ook.
Stel je wil een aantal planken tot tafelblad verlijmen dan sla je om de 40 a 50 cm een spijkertje in het midden van de plank, bij een blad van bijv 2 cm dus op 1 cm hoogte ongeveer.
Als de spijkertjes een halve cm of iets meer erin zitten dan knip je achter elkaar de koppen met de knijptang af tot er ongeveer nog 2 mm uitsteekt.
Dan smeer je de zijkanten in met lijm en dichtklemmen daarna, als je werkblad dan vlak is dan zie je dat alle zijkanten mooi op elkaar aansluiten in hoogte en anders leg je je planken op een paar even dikke latten bijv, daarna verwijder je met een vochtig doekje meteen de lijm en na een aantal uur dan is je blad klaar.
Vooral ook handig als je dunne planken van bijv 1 a 1,5 cm hebt want dan heb je niet veel vlees om in te freezen en een paar naaldspijkertjes sla je er achter elkaar in, da's zo gebeurd.
Maar het kan ook met dikkere planken natuurlijk.
Het lamellofreezen doe je eigenlijk zodat de planken netjes op gelijke hoogte liggen maar als je werkblad vlak is dan heb je dat niet echt nodig natuurlijk.
Je kan als proef ff twee rechte stukjes mdf die je over hebt uitproberen, dan zie je hoe het werkt.
 
Nee juist niet, het is het snelst, goedkoopst en makkelijkst van alle methodes omdat je niets hoeft af te tekenen, te boren/frezen of wat dan ook.
Stel je wil een aantal planken tot tafelblad verlijmen dan sla je om de 40 a 50 cm een spijkertje in het midden van de plank, bij een blad van bijv 2 cm dus op 1 cm hoogte ongeveer.
Als de spijkertjes een halve cm of iets meer erin zitten dan knip je achter elkaar de koppen met de knijptang af tot er ongeveer nog 2 mm uitsteekt.
Dan smeer je de zijkanten in met lijm en dichtklemmen daarna, als je werkblad dan vlak is dan zie je dat alle zijkanten mooi op elkaar aansluiten in hoogte en anders leg je je planken op een paar even dikke latten bijv, daarna verwijder je met een vochtig doekje meteen de lijm en na een aantal uur dan is je blad klaar.
Vooral ook handig als je dunne planken van bijv 1 a 1,5 cm hebt want dan heb je niet veel vlees om in te freezen en een paar naaldspijkertjes sla je er achter elkaar in, da's zo gebeurd.
Maar het kan ook met dikkere planken natuurlijk.
Het lamellofreezen doe je eigenlijk zodat de planken netjes op gelijke hoogte liggen maar als je werkblad vlak is dan heb je dat niet echt nodig natuurlijk.
Je kan als proef ff twee rechte stukjes mdf die je over hebt uitproberen, dan zie je hoe het werkt.
Ah right, ik snap um, zo had ik het niet bekeken.
 
Back
Top