Gate & CV out via DC-Coupled audio interface en Max4Live CV Tools. Doet niet wat t zou moeten doen...

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Ik heb een Korg MS20 en die probeer ik aan te sturen via gate & cv vanuit Ableton.
Ik gebruik hiervoor de DC Coupled outputs van mijn MOTU 828MK3.
En de Max4Live CV Tools
Zelf Floating Ring kabels gesoldeerd (TRS --> TS, met de Ring niet aangesloten)
En deze in twee outputs van mijn Motu gestopt (1x Gate & 1x CV)
Dit zou moeten werken en dat doet het deels...

Beide outputs geven signaal. En de polariteit lijkt te kloppen:.
Ik kan nu bijvoorbeeld met een M4L LFO CV de Filter Cutoff moduleren.

Maar het lukt me nog niet om met Midi en het Max4Live CV Instrument de MS20 aan te sturen.
Motu Gate out --> MS20 Trig In
Motu CV Out --> M20 VCO1+2 CV In

Er gaan twee dingen mis:
1. De Gate werkt verkeerd om: als ik een toets indruk hoor ik GEEN signaal, zodra ik m loslaat wel.
2. De pitch informatie is all over de place. Ik moet mijn midi keyboard 2 octaven omhoog transposen om er überhaupt iets uit te krijgen
3. zodra ik probeer op 'calibrate' te drukken, dan hoor ik helemaal niks meer.

Iemand anders ervaring met het gebruik van DC Coupled outputs icm Max4Live CV Tools?
Hulp wordt zeer gewaardeerd
 
Even voor de zekerheid: je weet dat de Korg MS-serie met Hz/V werkt en niet met V/Oct? En trigger is S-trig en werkt inderdaad andersom. Dus ik vermoed dat je de MS-20 met V/Oct aan probeert te sturen en dat geeft hele rare resultaten qua pitch. Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn van Max4live, maar je zult het in die hoek moeten zoeken om het op te lossen.
 
Thanks @SmartBits! Hz/V wist ik. Ik meende dat ik ergens had gelezen dat M4L hiernaar kon calibreren. S-trig wist ik niet... ik ga eens verder in de software duiken.

kwam net ook deze tegen, daar kan je gewoon s-trig en Hz/V selecteren. Betaald appje maar nog steeds stuk goedkoper dan losse midi-cv converter en betere besteding van mijn ongebruikte outputs :-)

 
je kunt makkelijk zelf een strigger kabel maken. zie: FAQ General

Gebruik geen cv tools maar zie bij de trigger 'pol' van polariteit staan.
Probeer die eens om te draaien.
 
Ik had zelf uit gemakzucht gewoon een prefab kabeltje besteld, deze:

Maar dat lost inderdaad niet je conversie issue voor de pitch op. Ik zou denken dat je dat softwarematig ook moet kunnen oplossen. Ik heb ook daar voor het gemak gekozen en gewoon een Kenton ProSolo daar voor aangeschaft. Maar als je wat kunt DIY-en dan zijn deze links misschien wel handig om een conversie bordje te maken:

Dit bordje heb ik ook eens aangeschaft (nog steeds niet gebouwd...):
PDF:
PDF van de Yusynth variant (stripboard versie)
 
betreft HZ/V probeer alles goed op te zetten en daarna draai je de calibratie routine.
 
Hallo,

Ik heb dezelfde vraag.

Motu MK4 naar MS20 CV zou fantastisch zijn.
(Die software zou bestaan, maar het dateert van 2009 > MOTU.com - What is Volta?)

PS: Iemand bij Ableton intern liet me weten dat ze de 'Max4Live CV Tools' niet afgewerkt hebben om te laten draaien met de Kort MS20 (hoe flauw is dat?!)

Mss toch best werken met een externe Midi/Usb naar CV ?
 
In Bitwig werkt het (meestal) goed met mijn Motu 8A. Voor m'n MS20 gebruik ik de polarity op de gate, en dat werkt.
De calibratie werkt niet altijd helaas, maar als het werkt, is het perfect, ook voor Hz/volt en 1.2 volt / oct, én microtuning.
Waarom het soms niet werkt ben ik nog niet achter gekomen.

Voor de calibratie kan je het beste een square wave gebruiken van 1 VCO, met het filter helemaal open.
Ik heb het idee dat je de scale op de synth op het laagst of een na laagst moet zetten, dus 16" of 8" bij MS20.
 
Ik ben nu ook aan het rommelen met m4l cv Instrument module. Krijg hem mooi gekalibreerd maar vind het niet heel snappy. Eurorack is toch gewoon v-trigger? Moog s-trigger?

Heb nu gewoon mono Jack naar mono 35mm uit m’n geluidskaart gehaalt en ingeplugd werkte wel.
 
Back
Top