Onderdelenleveranciers

Met de fiets, kapotte printplaat onder de arm. 5 minuten uitleg aan de man achter de toog vragen, "samen" concluderen dat er een weerstandje vervangen moet worden en dan enkel dat weerstandje van 5 cent kopen. :) Hij zag het vast als een investering in de toekomst, ooit zou die arme student een rijke ingenieur zijn. Klopt (nuja...), alleen had hij er geen rekening mee gehouden dat zijn winkeltje dan al opgedoekt zou zijn.

Langs het tuinpad van mijn vader, zag ik de plaatselijke elektronicawinkel staan...
 
Misschien een seperaat Componenten Vraagplaats. Geen aanbod want dat wordt een bende. Op het moment bouw ik weinig maar het valt me wel op dat als je gaat DIY’en veeeel tijd kwijt ben om alle websites af te speuren om met zo min mogelijk leveranciers je bestelling compleet te krijgen. Dit is het minst leuke van zelfbouw als je het mij vraagt. Wel leerzaam om een aantal keer te doen imho. Mijn punt is dat een ieder wel zal herkennen dat je ongemerkt ineens bakken vol onderdelen op voorraad heb waarvan je je afvraagt of je die ooit nog gaat gebruiken en hier misschien net die ene alpha, vactrol of connector tussen heb liggen die hier op SF iemand nodig heeft om een project af te ronden.
 
Ik bestel alles altijd bij Mouser, boven de 50 euro gratis verzenden en inklaring regelen ze zelf dus geen bijkomende kosten.
 
Misschien een seperaat Componenten Vraagplaats (...) het valt me wel op dat als je gaat DIY’en veeeel tijd kwijt ben om alle websites af te speuren om met zo min mogelijk leveranciers je bestelling compleet te krijgen.
Ja, de leverancier die echt alles heeft ben ik ook nog niet tegengekomen.
 


Gotron Gent
 
Ik bestel alles altijd bij Mouser, boven de 50 euro gratis verzenden en inklaring regelen ze zelf dus geen bijkomende kosten.
Dit doe ik inderdaad ook, ze betalen gewoon BTW dus nooit extra kosten aan inklaring, en dus ook geen extra administratie-kosten van de pakjesboer. Ik heb meestal een mouser winkelmandje klaarstaan waar ik spullen instop, zodra ik boven de 50e zit klik ik bestellen en heb ik geen bezorgkosten. Onder de 50e kost het 20e om te bezorgen dus daar zou ik niet aan beginnen.
Af en toe bestel ik wat bij Reichelt. Maar die hebben minder en zijn vaak duurder.
 
Wat is er gaande? Lang geleden dat ik er besteld heb, prima toen, zijn ze 't beetje kwijt tegenwoordig?
Ik heb er vorig jaar een paar keer iets besteld, wat gemarkeerd stond als op voorraad, maar het dan toch niet bleek te zijn, je zou zeggen dat ze dat dan opvolgen, maar dat gebeurde niet.
Dus orders laten cancellen, moet je zelf achteraan.
Uiteindelijk ook over gecommuniceerd met de directeur, en het verhaal toen was dat ze naar een ander warehouse aan het verhuizen waren, en dus wat groeistuipen hadden. Het voelde voor mij meer als de zaken niet op orde hebben.
Weet overigens niet hoe het er nu voor staat qua response tijd en de juistheid van voorraadbeheer.

Moet wel zeggen dat eigenlijk alle webwinkels tegenwoordig later spullen versturen.

Bij Conrad nu vier dagen na order versturen (terwijl alles op voorraad is)
Musikding 15e besteld, nog niet verzonden (ook alles op voorraad)

Dus ja, wat meer geduld hebben tegenswoordig. Toen Conrad nog in NL zat had je de volgende dag wel eens je spullen in huis :)
 
(Net thuis, Conrad order net geleverd, dus da's niks om over te klagen, vier dagen van bestellen tot leveren :D )
 
Een half jaar geleden leverde Conrad soms nog volgende dag, zelfs zuid Duitsland naar België, maar het lijkt nu gewoon zo enorm druk/onderbemand bij zowel online shops als pakketjesbedrijven dat dit momenteel nergens lukt. Maar algemeen heb ik heel goede ervaringen met Conrad.
 
Conrad gebruik ik vooral als ik weinig nodig heb, ze hebben stiekem best veel, alleen de website is nog net niet compleet onbruikbaar om dat te vinden allemaal. Wat me wel altijd opvalt is die achterlijk grote dozen waar vrijwel niks in zit.
 
+1, in eerste instantie had Conrad niet echt fijne potmeters, maar nu is het eigenlijk wel prima, soms hebben ze een heel specifiek IC niet, maar het gebruikelijke spul is eigenlijk geen probleem.
Maar die dozen zijn inderdaad wel een beetje belachelijk.
 
Conrad gebruik ik vooral als ik weinig nodig heb, ze hebben stiekem best veel, alleen de website is nog net niet compleet onbruikbaar om dat te vinden allemaal.
Nou ja, dat zijn er meer. Ik koop best wat van Reichelt, vooral voor het gangbare spul en ze zijn er niet duur mee. Maar het zoeken is ook bij Reichelt soms lastig. Zou willen dat ze een systeem krijgen zoals bij bv. Mouser of Digikey, dat maakt het selecteren een stuk gemakkelijker.
 
Ik vind die Mouser zoekmachine erg handig, ook als er iets niet op voorraad is om op basis van een aantal filters snel alternatieven te vinden.
 
Ik vind die Mouser zoekmachine erg handig, ook als er iets niet op voorraad is om op basis van een aantal filters snel alternatieven te vinden.
Ja precies, dat zouden andere leverancier ook moeten doen.

Bij Reichelt vallen componenten soms buiten de boot als je zoekt. Zoek je bijvoorbeeld een LED, je kunt dan bijvoorbeeld de golflengte aanklikken. Maar het kan gebeuren dat wat je zoekt, zeg 640nm als voorbeeld, er soms niet bij staat. Klik je dan op 'rood' als kleur, kan zijn dat het gezochte LEDje na veel zoeken tussen alle andere rode LEDs er toch wel is. Even een voorbeeld, komt bij andere componenten ook voor en dat maakt het zoeken onprettig.
 
Als je echt een webwinkel wilt waarvoor je hogere studies moet gedaan hebben, moet je bij TME zijn.

Zoeken bij Conrad is altijd weer een belevenis. Soms vind ik het via de zoekbalk van Conrad meteen, soms totaal niet. Soms vind ik het via navigeren in hun structuur, soms totaal niet. Soms gebruik ik gewoon google om te checken of Conrad iets heeft. :) De giga dozen met bijna niks in zijn me ook bekend.
 
Als je echt een webwinkel wilt waarvoor je hogere studies moet gedaan hebben, moet je bij TME zijn.
Heb daar nog nooit iets gekocht, maar uit nieuwsgierigheid even gekeken. Om te proberen, een selectie van potmeters, na wat klikken kom je uit op 'single draaipotmeters koolstof', 10k lineair en hup, 38 om uit te kiezen met uiteenlopende prijzen voor elk budget. Dat ging best gemakkelijk.
 
Ja dat op zich wel, maar omdat TME zich op zakelijke aankopen richt, wordt het daarna interessant. Wishlists, kooplijsten, bestellingen, orders, stelposten...Maar het werkt wel allemaal en zakelijk bestel ik er graag omdat ze hun zaakjes voor elkaar hebben. Ik moet alleen telkens goed opletten dat ik daadwerkelijk besteld heb en niet het ergens in één van de andere lijsten heb laten staan.
 
Back
Top