TX81Z, dikke fm sound

Harry Turtle

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2009
Berichten
769
Locatie
Pernis
Recent heb ik een TX81Z gescoord voor een fijne 75 euro, het blijft toch wel een onwijze karaktervolle FM bak.
Ik heb er een aantal (gehad), DX7, DX100, DX200 en de Digitone. De 200 is een vreemde eend in het geheel, instant plezier. Waar de eerste twee echt een pain in the.. waren om te programmen heb ik met de 81Z meer plezier aan het hele FM gehannes, de stereoping controller doet t werkelijk goed!
Die zwaar overpricede coffeeshopped editor is ook wel een fijne! Zeker die randomize optie, je hebt redelijk vaak raak en goede sweetspots te pakken.


Wat mij opvalt aan die 81Z, hij blaft die Digitone er ook vierkant uit qua low-end, het staat echt als een huis niet normaal gewoon. Die sequencing opties zijn vet op de tone maar die klank van deze wint het toch weer van gebruiksgemak?? Het filemanagement op dat ding is echt zo spartaans als een hoepel en te beperkt... De presence en directheid is echt van een ander level tov die moderne fm bakken, ik hoef er niets aan te doen. Eerder afpeppen van het hoog.

Zijn er nog veel mensen die de 81Z in hun arsenaal hebben?
Heeft de OS 1.6 update zin gehad om midi problemen te verhelpen? Inkomende midi en controls daar houd hij niet van..
En zijn er ook mensen die de batterij hebben vervangen voor een battery holder? Zo ja tips..?
 
Ik heb nog een TX81Z maar ik heb meer plezier op mijn DX27S. Ik programmeerde de TX81Z via het panel, wat na een tijdje pielen echt (letterlijk) heel zwaar wordt nog los van de interface. Qua sound hou ik er enorm van en hij gaat er nooit uit tenzij ik iets vind die wat de TX81Z kan + meer. Ik weet niet of hij beter of slechter klinkt dan software, ik heb niet het idee dat de basis sound beter is dan de DX27S, hij is wel wat anders ook bij gelijke patches (4 sinussen). Ik probeerde heel lang computer vrij te werken dus editors heb ik nooit gebruikt.

Het mooie aan Yamaha FM is dat als je niet op zoek gaat naar realistische of industriƫle klanken je geluiden hebt die de zelfde kenmerken hebben die je normaal aan analoog toedicht, zoals karakter, warmte en laag terwijl het toch niet helemaal het zelfde is. Als je oor een beetje getraind is dan hoor je in jaren '90 techno echt zo veel FM klanken.
 
Heb mijn TX18z ook al sinds 2004 ofzo. De batterij heb ik niet vervangen en ik weet ook niet welk OS ik draai.
Heb er destijds wel wat sounds mee geprogrammeerd, maar ben een keer bezig geweest met een editor en librarian.
Daarin zaten 1000+ sounds waar ik een keer doorheen ben gegaan en de mooiste in de TX heb gezet. Sindsdien gebruik ik voornl. die geluiden.

Idd erg mooi geluid en staat als een huis! En die parameter kaart die je eruit kan schuiven ook erg handig bedacht om FM hell iets aangenamer te maken ;)
 
Ik heb een DX11, das een TX81z met keys en pitchmod.
Ben er erg blij mee. Gebruik een max4live editor: DX11 Editor version 1.0 by detunes on maxforlive.com
Vind editen op de synth ook goed te doen en ben erg onder de indruk van de sound.

Het schijnt dat deze bak onder iedere key een andere patch kan hebben.
Dat moet ik nog steeds eens proberen.

Mijn Prologue heeft een user OSC die DX11 patches kan lezen.
 
Ik heb een DX11, das een TX81z met keys en pitchmod.
Ben er erg blij mee. Gebruik een max4live editor: DX11 Editor version 1.0 by detunes on maxforlive.com
Vind editen op de synth ook goed te doen en ben erg onder de indruk van de sound.

Het schijnt dat deze bak onder iedere key een andere patch kan hebben.
Dat moet ik nog steeds eens proberen.

Mijn Prologue heeft een user OSC die DX11 patches kan lezen.
Ik zou mijn TX81z wel inruilen voor een DX11. Pitchmod is een leuk extraatje maar aangezien ik al mijn synths vanaf het panel programmeer is het feit dat hij knoppen heeft wel echt een dikke plus. Onder iedere knop een andere sound lijkt me wel apart, maar de TX81z kan iedere voice apart programmeren. Ben je niet in de war met de microtuning functie?
 
Ik zou mijn TX81z wel inruilen voor een DX11. Pitchmod is een leuk extraatje maar aangezien ik al mijn synths vanaf het panel programmeer is het feit dat hij knoppen heeft wel echt een dikke plus. Onder iedere knop een andere sound lijkt me wel apart, maar de TX81z kan iedere voice apart programmeren. Ben je niet in de war met de microtuning functie?
'performance mode' waarbij je 8 patches op vershillende manieren kan toewijzen.
split/layer/unison etc
 
'performance mode' waarbij je 8 patches op vershillende manieren kan toewijzen.
split/layer/unison etc

Ahh ja maar dus niet 61 verschillende sounds! Je kunt dat wel met de AFX versie van de Korg nogwatnogwat
 
Het zijn zulke fijne bakjes, ik heb er 3 :D
Heb er bij de laatste contest nog een nummer mee gemaakt.


Cheers,
Exo. :mega:
 
I use this synth for bass lately


Heb je die toevallig in Bergen op Zoom gekocht? Ik heb er zelf nog eentje met een kapot snoer, als ik dit zo lees moet ik die maar eens gaan repareren!
 
Heb er eentje gehad een tijd geleden, dikke sound, maar uiteindelijk weggedaan omdat het steeds een midi buffer overload gaf zodra ik parameters probeerde aan te sturen via CC.
Dat deed ik met een m4l device die onderdeel is van de Ableton "classic synths" (Classic Synths) >> "Opfour" heet die M4L synth, wat een TX81Z emuleert, maar je kan er ook je TX81Z mee aansturen. Daarbij heb je dan een extra programmaatje nodig genaamd "MIDI-UDP Bridge", hiero te downen: Max Patches | Katsuhiro Chiba.

Supertof als het geen midi buffer overload zou geven, maar je kunt er wel makkelijk patches mee maken voor je TX81Z.
 
Heb er ook nog eentje in het rack hangen. Gebruik hem met een software vst editor. Blijft een leuke bak, meer yamaha fm heb ik niet.
 
Back
Top