Synthnieuws afdeling heeft een facelift gekregen - Hoe gaan we vanaf nu om met nieuwsberichten?

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde forumleden,

Synthnieuws is een van de meest populaire afdelingen van Synthforum. Er wordt flink gebruik van gemaakt door zowel leden als gasten. Tot voor kort werden de nieuwsberichten ook naar onze Facebook en Twitter accounts gepusht. Daar zijn we echter recentelijk mee gestopt. "Waarom?" hoor ik u vragen. Omdat Synthnieuws toch een uithangbord van het forum is, willen we graag voldoende kwaliteit aanbieden voor elke lezer. We merkten dat die kwaliteit soms wisselend was. In een aantal gevallen was de leesbaarheid en lezenswaardigheid minder dan we hoopten. Soms was het nieuws niet echt nieuw meer. In andere gevallen paste de content beter in een ander forum. Het gebeurde ook met een zekere regelmaat dat er alleen een link werd gepost of dat er teksten in een andere taal compleet werden overgenomen. En dat zat ons eigenlijk een beetje dwars. Ik wil overigens ook duidelijk zeggen dat het in heel veel gevallen gewoon heel goed gaat.

We hebben nagedacht over een manier waarop we wat meer consistentie kunnen krijgen in het nieuws. In het verleden is er op het forum een nieuwsredactie geweest die verantwoordelijk was voor de content en de styling van het nieuws. Maar die taak is simpelweg te groot om op de schouders van enkele leden te leggen. We hebben ook gespeeld met de gedachte om een RSS feed aan te bieden van een grotere nieuwsbron. Die waren helaas dan weer niet Nederlandstalig waardoor er opnieuw teveel tijd in vertalingen zou gaan zitten. Daar komt bij dat we een relatief groot aantal actieve leden hebben die regelmatig met nieuws en nieuwtjes op de proppen komen en daar willen we graag gebruik van blijven maken.

Wat hebben we bedacht?

Zoals jullie misschien reeds hebben gezien, heeft de nieuws afdeling een nieuwe look en feel gekregen. Discussies worden nu in het nieuws forum weergegeven als artikelen, mooi in blokken met een afbeelding erboven en een deel van de tekst eronder. Het resultaat is een overzichtelijk geheel dat er aantrekkelijk uitziet. Om de kwaliteit en presentatie van nieuwsberichten consistent te krijgen, denken we dat het nodig is om een aantal minimum eisen te stellen voor nieuw te plaatsen berichten:

1. Plaats altijd een afbeelding bij het bericht als je in Nieuws iets gaat posten. Als het gaat om de introductie van nieuwe gear, is er eigenlijk altijd wel een afbeelding te vinden op de site van de organisatie. Als er echt niets is te vinden, kun je bijvoorbeeld een afbeelding van het bedrijfslogo plaatsen. Afbeeldingen kun je als bijlage toevoegen, en mag je eventueel in de tekst invoegen. De eerste bijlage wordt in het nieuwsoverzicht getoond.

2. In veel gevallen wordt nieuws in het Engels aangeboden. Omdat Synthforum Nederlandstalig is, zien we graag een samenvatting van het nieuws in het Nederlands. Denk dan ook aan de nodige context. Niet iedereen weet altijd direct waar het over gaat, maar dat zou uit die korte samenvatting (dat mag ook in twee of drie zinnen) duidelijk moeten worden.

3. Zorg ervoor dat de titel van je post de inhoud van het nieuws duidelijk omschrijft. Een titel met alleen een productnaam is niet voldoende. Het is geen marktplaats advertentie maar een nieuwsbericht. Beter is: Partij X brengt artikel Y uit. Of bedrijf A komt met artikel B.

4. Hele artikelen kopiëren en op Synthforum posten mag niet zonder de toestemming van de rechthebbende(n). Dat moeten we dus niet willen. En daarom is punt 2 zo belangrijk. Als je besluit om een deel te citeren, zet het citaat dan ALTIJD tussen quotes zodat het als citaat herkenbaar is. De quotes vind je terug in de balk bovenin de tekst-editor.

5. Vermeld ALTIJD de bron van je nieuws. Dat kan heel simpel door onder je samenvatting op een nieuwe regel "Bron:" te schrijven en dan op de regel eronder de link naar het originele artikel te plakken. Die link kun je zonder opmaak in je post zetten. De forum software maakt er dan automatisch een zogenaamde unfurl van.

Zo ziet een unfurl eruit:


Omdat we zeker willen weten dat elk nieuwsartikel aan deze minimum eisen voldoet, gaat het nieuws gemodereerd worden. Dat betekent dat het artikel niet direct zichtbaar is als je het plaatst. Het zal eerst door een moderator worden bekeken. Omdat we vanwege de hoeveelheid werk en tijd geen artikelen kunnen gaan herschrijven, zullen we met nieuwsberichten niets doen wanneer ze niet aan bovenstaande punten voldoen. Het bericht wordt in dat geval helaas niet geplaatst. Maar zoals gezegd gaat het in heel veel gevallen nu al zoals we het graag zien, dus daar ben ik niet zo bang voor.

Samengevat (sorry, het is inmiddels een hele lap tekst geworden):
1. Plaats een afbeelding.
2. Maak een korte Nederlandstalige samenvatting.
3. Geef het nieuws een goede titel.
4. Kopieer geen volledige teksten en plaats citaten als quote.
5. Vermeld de bron.

Zo maken we Synthforum samen weer een stukje beter.
 
Prima stap.

Misschien ook iets om over na te denken: op een gegeven moment is het product op de markt en is het geen nieuws meer. Maar vaak gaat discussie over dat product wel door in die draad waardoor deze binnen de nieuwsrubriek naar boven geschopt wordt. Is hier iets voor te verzinnen, zoals bijvoorbeeld verplaatsing naar een andere rubriek na verloop van tijd?
 
Het nieuws wordt nu gesorteerd op 'eerste bericht' en niet op 'laatste bericht'. Daarbij is het ook niet duidelijk welke datum (en tijd) dat is.
Als dit niet onoverzichtelijk is, dan is het wel dat je eerst op een artikel moet klikken en daarna op de laatste pagina en daarna naar beneden scrollen om bij de laatste berichten te komen als je wilt lezen/reageren.
 
Misschien ook iets om over na te denken: op een gegeven moment is het product op de markt en is het geen nieuws meer. Maar vaak gaat discussie over dat product wel door in die draad waardoor deze binnen de nieuwsrubriek naar boven geschopt wordt. Is hier iets voor te verzinnen, zoals bijvoorbeeld verplaatsing naar een andere rubriek na verloop van tijd?
Goed punt. We hebben de sorteervolgorde van de nieuwsberichten in het forum gewijzigd. Het nieuwsartikel dat als laatste is aangemaakt staat bovenaan. Reacties op nieuwsberichten schoppen het artikel dus niet omhoog. Je kunt je als gebruiker van het forum eventueel abonneren op het hele nieuwsforum (via de knop "Volgen" helemaal rechts bovenin het forum overzicht). Zo hoef je geen enkele update of reactie te missen.

Light:

1615414883509.png


Dark:

1615414942207.png


Op de voorpagina worden reacties op de nieuwsberichten natuurlijk ook nog gewoon getoond bij Nieuwste Berichten.
 
Discussies worden nu in het nieuws forum weergegeven als artikelen, mooi in blokken met een afbeelding erboven en een deel van de tekst eronder. Het resultaat is een overzichtelijk geheel dat er aantrekkelijk uitziet.
Hum,nee echt niet,je hebt nu absoluut GEEN overzicht meer,dat kan ook niet gezien je minder tegelijk kan zien,dus is er geen overzicht,resultaat is dat je nu moet scrollen om de draad te vinden.

Hoe dom men wel kan zijn terwijl men goed denkt te doen!
 
Daarbij is het ook niet duidelijk welke datum (en tijd) dat is.
Datum en tijd staan links onderin het artikel blok:

1615415203171.png


je eerst op een artikel moet klikken en daarna op de laatste pagina en daarna naar beneden scrollen om bij de laatste berichten te komen als je wilt lezen/reageren.
Net als bij normale discussies onthoudt de software voor ingelogde gebruikers welke posts je wel en niet hebt gelezen. Als er nieuwe posts zijn in een nieuwsartikel en je klikt op de naam van dat artikel (in de artikellijst of bijvoorbeeld vanaf de voorpagina in Nieuwste Berichten), ga je automatisch direct naar het eerste ongelezen bericht. Als er geen nieuwe berichten in dat artikel zijn, ga je naar de eerste pagina. Zo werkt het bij alle forumposts.
 
Hoe dom men wel kan zijn terwijl men goed denkt te doen!
Je bent weer lekker constructief.

Hum,nee echt niet,
Hum, ja echt wel.

je hebt nu absoluut GEEN overzicht meer,dat kan ook niet gezien je minder tegelijk kan zien,dus is er geen overzicht,resultaat is dat je nu moet scrollen om de draad te vinden.
Soms wordt het overzicht juist gecreëerd doordat je minder kunt zien. Omdat het om nieuws gaat, willen we de nieuwste berichten bovenaan hebben staan. Vandaag werd er bijvoorbeeld een 8 jaar oud nieuwsbericht geschopt dat daardoor bovenaan kwam te staan. We vinden dat onwenselijk in het Nieuws forum.

Je geeft aan dat je moet scrollen om de draad te vinden. Dat klopt. Hoe ouder het nieuws, hoe verder je moet scrollen. Dat vind ik logisch. Als je echter vanuit je alerts of vanuit een andere link naar het artikel gaat, kom je gewoon bij het gewenste artikel uit. Zoals gezegd kun je je abonneren op het hele forum of alleen om de artikelen waarop je gereageerd hebt. Je krijgt dan automatisch een alert met directe link bij het belletje bovenin het scherm. Scrollen door nieuwsberichten zie ik meer gebeuren voor bezoekers die af en toe het nieuws willen bekijken. Maar als je actief het nieuws op Synthforum wilt volgen, lijkt me dit een inefficiënte manier.

Ik begrijp dat een andere manier werken soms lastig is. Ik ben er tegelijk van overtuigd dat je er vanzelf aan zult wennen. Maak gebruik van de mogelijkheden die de forumsoftware je biedt.
 
Ik kijk even naar deze om te vergelijken, is kleiner qua afbeeldingen (maar naar mijn smaak nog steeds veel te groot)


Maar als dat voor jullie zo blijft, mij niet gelaten hoor. Peace :)
 
Wanneer is iets Nieuws?

Cubase zonder dongle?
Een engelstalige tekst over een symposium?

Ik heb ooit een nieuwsbericht gemaakt over de software update van de Beatstep Pro, dat bericht werd verwijderd en samengevoegd met de algemene pagina over het apparaat. Een pagina die eerst bladzijdes lang begint met geruchten.

Zijn geruchten nieuws?
Is het daadwerkelijk uitkomen van een apparaat nieuw nieuws?
Is een grote software update van het apparaat nieuw nieuws?

Ik heb geen pasklaar antwoord, laten we hier nog eens goed naar kijken.
 
Ik kijk even naar deze om te vergelijken, is kleiner qua afbeeldingen
Je hebt zeker wel een punt als het gaat om het eerste artikel, helemaal als er maar anderhalve regel tekst is getypt. En met de 5 minimum eisen die in de eerste post van deze draad zijn genoemd, bestaat er een goede kans dat dit vaker gaat voorkomen. We moeten even goed gaan uitzoeken op welke manier we artikelen die de volle breedte en halve breedte van de pagina gebruiken, kunnen vervangen door een weergave in 4 kolommen, zoals iets verder op de pagina.

Wanneer is iets Nieuws?
Dat is een vraag die ons al jaren bezighoudt :). En om heel eerlijk te zijn hebben ook wij daar geen pasklaar antwoord op. De vraag is altijd wel of het leesbaar en lezenswaardig is. Een dongelvrije versie van Cubase kan relevant zijn als je Cubase gebruikt. Geruchten vind ik persoonlijk dan weer geen nieuws. Software updates of upgrades horen normaal gesproken weer thuis in het Updates forum.

Maar het blijft inderdaad lastig om daar heel strakke kaders voor op te stellen. Suggesties zijn welkom.
 
Misschien is iets 'postwaardig' nieuws als je ervan uit gaat dat er minstens (vul een getal in) X leden het willen weten.
X = 10 / 20 / 50??

Niet voldoende als regel? Ok nog een dan: hoeveel mensen die dit product niet kennen gaat het kunnen boeien. 10? 100?

Als internet volstaat met het nieuws dat je wil plaatsen, heeft men het vermoedelijk elders al wel opgepikt. Dan is 't weer de vraag of dat nieuws draadje een volwaardig topic wordt.
Ik heb niet echt een idee hoe vaak ik het nieuws hier check.
 
Als ik eerlijk ben vind ik de vernieuwde vormgeving op de nieuwspagina geen verbetering.
Het komt op mij nogal schreeuwerig over met die knettergrote foto's, een beetje zoals men dat in de reclame wil doen waar commerciëele belangen voorop staan.
Ik ben meer voor de ingetogen stijl zoals we op het forum gewend zijn.
Wellicht hebben de moderatoren een andere smaak maar ik wilde toch laten weten hoe ik er tegenaan kijk.
Ik ben wel benieuwd hoe de andere leden hier tegenaan kijken?
 
Bij de nieuwste berichten zijn de foto's inderdaad nogal groot, die wat ouder zijn hebben wel een prettige grootte.
 
Ben ook meer fan van den lijst met titels dan van die grote foto's. Misschien doen zoals de Marktplaats met een thumbnail opzij van het topic?
 
De eisen voor het artikel ben ik helemaal voor om wat meer uniformiteit te krijgen.

De layout ben ik wat minder over te spreken. De eerste artikelen zijn pagina breed en mijn inziens veel te groot. Zeker bij de wat meer inhoudsloze artikelen staat ziet het er niet zo lekker uit.
Mijn voorkeur zou ook meer voor een lijst zijn.
 
Op basis van de reacties hebben we wat wijzigingen doorgevoerd. Alle blokken hebben nu dezelfde afmeting en ze zijn kleiner geworden waardoor je op een desktopscherm van normale omvang in elk geval de 10 meest recente nieuwsartikelen in een oogopslag kunt zien. Ook de hoeveelheid tekst in de preview is teruggebracht evenals de relatieve afmetingen van de afbeeldingen.

Ik ben benieuwd of deze versie beter bevalt.
 
Zo is het best goed, denk ik. Je moet er rekening mee houden hoe het eruit ziet als je iets gaat plaatsen. Leuk plaatje, goede titel en eigenlijk ook een paar inleidende zinnetjes die in het blokje passen. De lezer ziet dan in één oogopslag waar het om gaat en het blijft overzichtelijk.
 
Veel beter!
Om het 'wat is nieuws' onderwerp verder te bespreken:
Een hoofd-topic in het relevante forum, en dan een aparte nieuws-post die simpelweg linkt naar de relevante post binnen een topic. Elke keer dat er een update uitkomt of iets anders nieuwswaardigs: opnieuw een nieuws post met link.
Dus: Synth X van Moog komt uit, iemand post er iets over in Hardware Synths, en dan linkt een topic in Nieuws naar die eerste post. Als iemand later in die thread post 'hij is uit!' maak je een nieuwe post in Nieuws die naar de relevantie post linkt.

Het is dan wel belangrijk dat die nieuws-posts volledig op zich staan, en de comments daar uitgezet kunnen worden.
 
Back
Top