Muziek maken en geen motivatie? Probeer dit | Muziekproducer Podcast #5

Muziek maken en geen motivatie? Probeer dit

Er is een YT verkocht voor 622000 euro 'Charlie bit my finger'en duurde 56 seconden.

Als we dit soort gekkigheid zien, grote kans dat een nieuwe financiële en economische crisis niet ver weg is. De Roaring Twenties 2.0 ... :(
 
Leuke podcast. Net (grotendeels) beluisterd.
Ik heb er nog wel wat aan toe te voegen. (wat voor mij goed werkt)

In het grote schema der dingen is het volgens mij vaak ook gewoon jezelf triggeren (als je vast zit).
Eigenlijk net zo iets als 'oooh, hoe heet dat ook al weer' en ineens kom je er weer op terwijl je ergens anders aan zit te denken.

Dat kan door (voor iedereen) verschillende dingen, maar als het maar werkt.
En wat ook belangrijk is (heb je zeker ook aangestipt) is de 'state of mind' waarin je zit.

Ik heb even nagedacht en kom tot het volgende lijstje.

Tip 1 van mij:
Zoek afwisseling qua werkomgeving.
Ik werk graag in de DAW, maar soms merk ik dat ik daar vastloop. Dan ben ik blij dat ik tegenwoordig ook buiten de DAW muziek kan maken (met de 707, of gewoon op een synth) en dan komt er vaak al snel inspiratie die ik in de DAW niet zo snel ervaar.

Tip 2 lijkt er een beetje op, beperk jezelf. (als je vastloopt)
Dat kan van alles zijn (gebruik maar 1 synth / plugin, gebruik alleen maar samples, maak een nr in 1 avond af etc. etc.)
Met als voordeel dat je mogelijk direct dieper duikt in bijv. die ene synth, waardoor je weer nieuwe inspiratie krijgt.

Tip 3 zit ook in hetzelfde straatje : Werk eens een keer anders dan 'normaal'
Begin met een drum, of juist met een vocal. (wat je normaliter misschien op het laatst doet) om je brein te triggeren.

Tip 4. Sounddesign scheiden van produceren
Als ik de druk voel om iets te maken, maar ik heb (nog) geen goed geluid gevonden, dan is dat een frustratie voor mij.
Dus wat ik de laatste tijd vaker doe is accepteren dat het nu gaat om geluiden maken en niet direct heel 'productief' hoeft te zijn.
Dan ben ik heel druk met bruikbare geluiden uitzoeken / maken, zonder echt naar een track toe te werken.
Ik noteer dan wel wat er in mij opkomt als ik ze ik selecteer / maak, zodat ik daar later makkelijk op terug kan vallen.

Tip 5. Jam er op los (jouw punt 3 denk ik)
Ik houd zelf heel erg van jammen. Nu is de DAW daar (voor mij) niet altijd zo geschikt voor, maar het kan wel. En als je een groovebox als de 707 hebt, is dat eigenlijk heel eenvoudig.
Er komt heel vaak iets opborrelen tijdens die sessies wat dan uitgroeit tot een nieuwe track.

Tip 6. Werk samen met anderen (of speel mee met iets bestaands)
Dat is niet altijd mogelijk, zeker niet in deze tijd, maar ik haal heel veel voldoening en inspiratie uit het samen spelen in een band.
Of op afstand samenwerken en bestanden heen en weer sturen waar je dan weer overheen kunt spelen.
Heerlijk wat daar uit kan komen.

Een alternatief is dat je 'meespeelt' met anderen.
Dus gewoon Youtube oid aanzetten en meespelen met wat anderen maken.
Dat kunnen complete bands zijn, maar ook gewoon een DJ die een lekkere set draait oid.
Je leert luisteren naar muziek, inspelen op wat er gebeurt, toonladders spelenderwijs aanleren, je instrument (nog) beter kennen en het is heel leuk en veilig.

Tip 7. (dit moet je liggen, maar voor mij werkt het goed) Fantaseer / bedenk dat je een top muzikant bent die ergens optreedt
Ik wandel vrij veel en soms laat ik m'n fantasie de vrije loop gaan en zie ik mijzelf op het podium staan als een waanzinnig goede gitarist, pianist, drummer, dj, whatever.
Vaak komen daar heel mooie teksten of melodielijnen uit voort die ik als inspiratie kan gebruiken (lastig soms om het vast te houden, ik neurie dan zo goed mogelijk wat ik 'hoor' in de voice recorder van de telefoon).


En soms moet je ook gewoon even pauzeren. Gelukkig is het voor mij 'hobby' dus ik 'hoef' niet, maar af en toe wil je graag iets maken en voel je wel druk. Dat kan prima gaan, maar je kunt (ik kan) creativiteit niet forceren.
 
Als we kunnen overeenkomen dat alle creatieve disciplines min of meer hetzelde werken dan is dit iig voor mij erg inspirerend:

 
Hola,

Vreemd,Ik heb altijd motivatie.
Waar zou dat aan liggen,gedrevenheid misschien.
Zoals ik al schreef elke dag 4 uur,ik heb dan ook meer als 350 songs op soundcloud staan.
Zou het luiheid zijn van de meeste mensen,misschien wat minder nadenken en gewoon
muziek maken.
Of jezelf meer ontwikkelen,op dit gebied,je kan overal wat achter zoeken.
En als ikzelf op een verkeerd spoor zit met een track,gaat het meteen weg
en maak ik iets nieuws,juist het onbekende is leuk,soms weet je niet wat
het word.
Het is als een schilderij ,je begint en het resultaat is dan toch anders.
Ik betwijfel wel of je creativiteit kan leren dat moet toch wel in je zitten.

Groeten van Andreos. :)
 
Ik betwijfel wel of je creativiteit kan leren dat moet toch wel in je zitten.
Alles wat aandacht krijgt groeit. Dus ook als je niet super creatief bent, kun je het wel versterken. Iedereen heeft wel iets van creativiteit en daar ben ik van overtuigd.

Er kunnen ook heel veel redenen zijn waarom de creativiteit er niet uit komt. Belemmerende gedachten, perfectionisme, te veel afleiding etc. Dat zijn allemaal dingen waar je wat aan kunt doen.

350 songs op SoundCloud, waaaaaaaauw! Ik neem mijn hoed diep af 🎩
 
Er kunnen ook heel veel redenen zijn waarom de creativiteit er niet uit komt. Belemmerende gedachten, perfectionisme, te veel afleiding etc. Dat zijn allemaal dingen waar je wat aan kunt doen.

Ja, of dingen die gaande zijn in je leven en voortdurend in je gedachten zijn. Dat helpt ook niet. Het ontneemt al je energie, je doet alleen nog die dingen die echt nodig zijn, al het andere blijft liggen. Bijvoorbeeld, een naast familielid is kort geleden weer opgenomen in een instelling, dat gaat vaak maanden duren. Naast praktische problemen geeft dat een hoop stress en zorgen. Niet ideaal om dan iets te doen dat creatief is. :(

Maar juist daarom komt het idee voor de '30 daagse challenge' nu goed uit. Toch proberen. :)
 
Alles wat aandacht krijgt groeit. Dus ook als je niet super creatief bent, kun je het wel versterken. Iedereen heeft wel iets van creativiteit en daar ben ik van overtuigd.

Er kunnen ook heel veel redenen zijn waarom de creativiteit er niet uit komt. Belemmerende gedachten, perfectionisme, te veel afleiding etc. Dat zijn allemaal dingen waar je wat aan kunt doen.

350 songs op SoundCloud, waaaaaaaauw! Ik neem mijn hoed diep af 🎩
Ik betwijfel wel of je creativiteit kan leren dat moet toch wel in je zitten.

Groeten van Andreos. :)
Jullie hebben denk allebij gelijk. Een manier om hier naar te kijken is in je persoonlijkheids type.
Bepaalde eigenschappen zijn zo ontwikkeld dat ze primair zijn terwijl ander secundair, in derde, vierde orde etc.
BV links en rechthandig. Dat je rechts bent betekent niet dat je niet heel erg goed met links kan worden.

Primair creatief zijn is mijn ding.
Ideeen komen en komen of je nu wilt of niet.
Onderdrukken heeft geen zin.
Alleen als je maakt/creeerd ben je in balans.

Al hoewel ik analitisch/logisch en technisch erg sterk ben.
Als je primair creatief bent denk je anders dan de grote massa, extreem gevoelig en ben je vaak onbegrepen.
De kunstenaar een een sociaal gestoord individu die zijn medium gebruikt om gevoelens en emoties in te verwerken.

Gaat het erg goed dan raak je in een tijdloze staat, treed je buiten jezelf. De mooiste creatieve plaats waar je kan raken

Voor veel mensen is die vaag gelul.
En deze ervaringen zijn dan ook alleen te bereiken voor de creatieve geesten onder ons.
 
Er zijn motivaties waar je voor beloond wordt.Je maakt muziek en je weet dat het iets gaat opleveren,de pro's hebben een dagelijks doel.
En je hebt de hobby muzikant die een bepaalde behoefte hebben om muziek te maken, maar om een instrument te leren bespelen vergt veel oefening en dat baart kunst.Dan kan het weleens gebeuren dat er dagen zijn dat je je moed verliest en het niet meer zie zitten.Wij als synth speler, moeten ook weten hoe een synth werkt een DAW en al die techniteiten nog eens kennen.
Wat ik heb geleerd is heb geduld, alles met maten, zie die berg niet voor je waar je over moet.
Moeite voor iets doen,iets bereiken werkt motiverend, maar doe dit in kleine stappen.
Hard werken wordt altijd beloond.En kies doelen die in je mogelijkheden liggen.
 
Moeite voor iets doen,iets bereiken werkt motiverend, maar doe dit in kleine stappen.
Exact! Zo heb ik de 707 ook 'overwonnen'.
Steeds één ding uitzoeken en dan direct verwerken in een nieuw project.
Leren en plezier maken tegelijk.

En m.b.t. het pro vs hobby, daar zit zeker wel een punt ook.
Ik heb ooit (lang lang geleden) bewust de keuze gemaakt om niet de muziek kant op te gaan.
We waren met een NL bandje lekker bezig met muziek maken. Veel met instrumenten, maar ook steeds meer met fasttracker en we kwamen op een punt dat we 2 CD's maakten in relatief korte tijd (alleen elektronisch). Allemaal low budget en in eigen beheer, maar leuk was het wel.
Als ik die nu beluister dan zat daar echt wel potentie (en dat vonden we destijds ook) en hadden we (met een beetje geluk) veel verder kunnen komen, mits we 100% hadden gekozen om die weg in te slaan.
Heel veel is toch echt gaan, gaan, gaan en niet teveel omkijken.

Maar ik merkte ook dat veel muzikanten om mij heen afknapten op de druk van 'moeten' en we wilden niet iets commercieels voor het grote publiek maken.
Dus dat zou echt wel een weg worden van veel proberen en weinig vaste basis.
De conclusie was dat we voor een 'normaal' beroep zouden gaan en muziek als hobby wilden houden.

Geen spijt van die keuze gehad, want hoe we nu muziek maken (op vrijwillige basis, zonder commercieel belang) vind ik ook heel lekker.

Maar de beschikbare tijd (en daarmee ook het niveau wat je kunt halen) is toch een factor die meespeelt om verder te kunnen komen.
 
Back
Top