Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 2

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 2

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.706
Locatie
Nijmegen
Spulletjes van Thomann zijn binnen, fijn om al in huis te hebben ivm aftekenen van het plaatmateriaal.

rack strips.jpg


 
Als je maschine aansluit zit er een boel spagetti in de weg voor die wasp en er aan tweaken is net de pret. Als de gezr verder naar achter staat en je begraaft m achter t spul ervoor, kom je arm te kort. Dat ding moet dus hoger ipv lager dan je maschine, lijkt me
Inderdaad, dit gaat frustratie opleveren als er USB of midikabels voor je synth zitten. Op de lange duur gaat het loszitten in de poort vanwege toch opzij duwen etc en dan zijn je poorten gaar. Verhoog die achterste tier met 5cm ofzo. Tenminste dat zou ik doen.
 
- geen last van een vervelende paal in het midden (of andere obstakels zoals een lade waar je knieën tegenaan komen, daar heb ik dus wat mee geëxperimenteerd en ik vond dat zeer vervelend)
Nadeel van al die prefeb studiomeubels met een keyboardlade; ze zijn ALLEMAAL te laag. Zo'n tafel is meestal 75 cm hoog, met een lade kom jezo rond de 60cm, dat is echt te laag voor mensen na de peuterleeftijd.
 
Mijn lades zijn prima. Ben natuurlijk ook geen reus met mijn 1m77.
 
Hiermee moet het wel lukken. Materiaal is eigenlijk net niet lang genoeg en ongelijk, maar dat boeit niet zo, dit is maar een test en mag nog wat grof

1.jpg
 
Aftekenen, beetje zagen en de eerste vorm is er. Ik maak nu dus nog expres niet de exacte vorm van de 2e rij, omdat ik daar ff wat mee ga spelen, testen dus op het bureau en eea verplaatsen tot het naar wens is. Zo nu eerst ff lunchen...


2.jpg


3.jpg

4.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Voor nu ff snel wat deuvelen om het een beetje stabiel te maken, als ik eea echt ga maken ga ik misschien wat lamellen toepassen waar het kan. Geen must om dit zo uit te kunnen voeren, maar uiteraard wel super fijn als je de juiste tools hebt, scheelt een hoop ge-emmer en tijd.

1.jpg

2.jpg
 
Nu is het passen en meten. Dat die plaat zo aan de voorkant uitsteekt is de bedoeling (zie design in Sketchup). Dat heeft een aantal redenen:
- de hoogte is super belangrijk in dit bouwsel (ivm beeld monitor), elke cm die je kan besparen scheelt
- ik wil eea zo naadloos mogelijk laten aansluiten op de schuine uitbouw aan de voorkant, zodat je niet over een obstakel heen moet reiken
- als de houten zijkant verder naar voren haalt, dan zitten die rack strips teveel in de weg bij het onderblad (ik moet er sowieso wel een stukje afhalen, maar het liefst zo min mogelijk)


4.jpg
 
Tijdens het maak proces besloot ik iets van het design af te wijken door die schuine kant een cm of 3 langer te maken. Dat heeft als voordeel dat ik de rackstrips straks aan de onderkant niet hoef af te slijpen. Helaas blijkt zo'n klein beetje in de praktijk echt veel uit te maken. De afstand naar de 2e rij wordt daarmee veel te groot. Nou ja, daar is prototyping dan ook voor....

5.jpg
 
Nu is het kwestie van tweaken. Ik denk dat ik zo de juist afstand en hoek te pakken heb, waarbij de kabels ook niet teveel in de weg zitten. Ten opzichte van het design, een klein beetje omhoog, iets naar voren en iest schuiner. Morgen maar eens wat vaster maken en dan ff een paar dagen proefdraaien met daadwerkelijk muziek maken.

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg
 
Ja dat lijkt me beter werkbaar zo. Wel leuk zo'n knutseldraadje.
 
Ja dat lijkt me beter werkbaar zo. Wel leuk zo'n knutseldraadje.
Ja idd beter zo, maar het komt echt allemaal wel super nauw, goed om het ff uit te testen dus. En ik twijfel nog over de 2e rij, ik zit nu met het idee te spelen om de hoek traploos verstelbaar te maken. Ik wil nl de mogelijkheid hebben om die op 2 manieren te kunnen gebruiken. De ene is zoals afgebeeld in de foto, dus op een plankje met een eind strip aan de voorkant, en de andere zou het in bouwen van 19” apparaten zijn. Maar als ik dat doe, dan zou de Pro-1 zoals hierboven dus een stuk dieper en minder schuin komen te staan. Dus idealiter zou je en de hoogte en de hoek variabel willen hebben.

Ik zit wat te googelen, maar kom er nog niet echt uit. Voor de hoek zou ik dit principe kunnen maken (zo’n ronde boog met een sterknop) : bol.com | FERM Lamellenfrees 900W uitgebreide instelmogelijkheden, aluminium voetplaat - incl....

Ik kan natuurlijk die ronde boog in hout uitfrezen, dan een inslag moer en een sterknop erop, maar beter zou zijn als ik ergens zo’n ronde hoek als ijzerwaar zou kunnen bestellen, maar ik heb echt geen idee waar en hoe zoiets heet. Heb bv op verstekgeleider en hoekgreleider gezocht, maar helaas.
 
Je bent lekker bezig!
Je houdt ook van goed gereedschap in ieder geval...
Ik heb nog een zelfgemaakte hardhouten werkbank die ik wellicht ga wegdoen omdat ik al jaren niet meer aan meubelmaken doe, compleet met dubbele klem van Veritas en extra benchdogs .
Mocht je interesse hebben laat het dan ff weten.
 
Laatst gewijzigd:
Je bent lekker bezig!
Je houdt ook van goed gereedschap in ieder geval...
Ik heb nog een zelfgemaakte hardhouten werkbank die ik wellicht ga wegdoen omdat ik al jaren niet meer aan meubelmaken doe, compleet met dubbele klem van Veritas en extra benchdogs .
Mocht je interesse hebben laat het dan ff weten.
Thnx, ja ik hou wel van een beetje hobby-en en ik ben er inmiddels wel achter dat ik een bouwer ben :P, of dat nou software is voor mijn werk, meubeltjes en andere kluszooi voor in huis of een muziek track voor de hobby, ik vind het allemaal leuk, als ik maar iets kan maken ;). Klinkt interessant die werkbank, daar heb ik ook wel eens naar lopen lonken, maar of ik daar plaats voor heb..., ik kan het denk ik nergens kwijt. Kun je me eens een fotootje + afmetingen sturen via PM?
 
Back
Top