Amazônia, nieuw album van Jean-Michel Jarre

artwork-440x440.jpg


 
Voorproefje? Kan het niet vinden.

Ik ga er van uit dat het kut gaat worden omdat er gewoon 9/10 keer alleen nog maar bagger gemaakt wordt door oude helden. Maar als ik hem dan met zijn "hier komen alleen Fransozen mee weg" sjofel/coole baardje tussen de ouwe bakken zie zitten krijg ik toch hoop.
 
Hoorde op fb wel wat geluiden. Zal eens kijken
 
Voor de mensen die fb nog niet verafschuwden:

 
Ja. Het is even afwachten. Meer dan die snippet heb ik ook nog niet voorbij zien komen.
 
More from the official #Amazonia announcement:

Jean-Michel Jarre has composed and recorded a 52 minute sound-creation for "Amazônia", a new project by award winning photographer and filmmaker Sebastião Salgado, for the Philharmonic Paris. The exhibition launches on April 7th and will later travel to South America, Roma and London…
"Amazônia" is an immersive exhibition focussing on the Brazilian Amazon, featuring more than 200 photographs and other media by Salgado. He travelled the region for six years, capturing the forest, the rivers, the mountains and the people who live there, and most of the work will be seen publicly for the first time. At the heart of the exhibit is an invitation to see, hear and think about the future of biodiversity and the place of humans in the living world.
JMJs accompanying sound-creation is a symphonic world which will engulf visitors to the exhibit in the sounds of the forest. Using a blend of electronic and orchestral instruments with other real-life natural sounds, the score has also been recorded in binaural audio, for a truly immersive experience.
The CD & Vinyl come with a link to the binaural version & 5.1. version which will also be available as a stream and download digitally.
JMJ: I wanted to avoid the ethnomusicological approach, or creating background music. So I conceived a sort of toolbox containing musical elements - orchestral and electronic - intended to recreate or evoke the timbre of natural sounds, to which I added sounds from the environment, and finally ethnic sources (voices, songs, and instruments) from the sound archives of the Ethnography Museum of Geneva (MEG). I approached the Amazon with respect, in a poetic and impressionistic way. I chose the vocal and sound elements in their evocative dimension, rather than trying to be faithful to a particular ethnic group. It seemed interesting to me to fantasise the forest. It carries with it a powerful imagination; for both Westerners and Amerindians. This music also evokes a form of nomadism, as if sounds appear and disappear during a migration. It was necessary to go back to the principles of orchestration of the sounds of nature, to work from sounds which follow one another randomly, but which can compose a harmony or a dissonance. And as in any symphony, the work has moments of clarity or tension.
 
Kan niet zeggen dat het goed of slecht is aan de hand van dat stukje. Doet me een beetje denken aan het jaren '80 spul wat hij maakte.
Ben niet echt een fan van Jarre, maar Zoolook vond (en vind) ik een goed album. Dus...

Ik zie dat hij nog steeds erg fantasieloos is met z'n titels. :D De tracklist van deze nieuwe:

jarretracks.jpg


Stukje ook te horen op Twitter.

 
Laatst gewijzigd:
Ben al 30 jaar fan en kijk altijd uit naar nieuw werk. Dit is natuurlijk een album in functie van de foto-tentoonstelling en geen traditioneel studio album, maar Waiting for Cousteau, wat ook een soundtrack was, vind ik ook erg goed dus ben ook nu wel heel benieuwd!
 
Die is goed bezig de laatste jaren,70 jaar, stemt me hoopvol in de toekomst om nog jaren bezig te blijven.
 
Ik ben benieuwd!
Het is altijd spannend met een artiest die al zo lang meegaat, maar ik vond zijn laatste Oxygene en Equinoxe Infinity albums ook heel goed.
 
Ik ben benieuwd!
Het is altijd spannend met een artiest die al zo lang meegaat, maar ik vond zijn laatste Oxygene en Equinoxe Infinity albums ook heel goed.

Ik luister dan toch liever de originele Oxygene en Equinoxe. Voor mijn gevoel is het dan toch een beetje uitmelken of voortborduren op je eigen succesformule. Net zo als Mike Oldfield met de zoveelste Tubular Bells.

Maar wel benieuwd naar de nieuwe Jarre.
 
Er zijn natuurlijk heel veel artiesten die een eigen geluid hebben. Voor mij is dat ook een vorm van voortborduren op je eigen succes. Jarre, maakt zich daar ook schuldig aan. Maar heeft ook veel zijwegen ingeslagen wat ik dan toch wel kan waarderen. Het pakte misschien niet altijd even goed uit, maar deed in ieder geval een poging.
 
Ik weet niet of dat iemand EoN kent?Dat is eigenlijk een eeuwigdurende album,je download een app voor $17,99.
Je krijgt dan gewoon nu en dan een nummer van JM te horen.Sommigen zijn interessant ander wat minder.
 
Ik weet niet of dat iemand EoN kent?Dat is eigenlijk een eeuwigdurende album,je download een app voor $17,99.
Je krijgt dan gewoon nu en dan een nummer van JM te horen.Sommigen zijn interessant ander wat minder.
Ik ken het wel maar heb het nooit aangeschaft. Hij heeft kennelijk honderden muzikale phrases opgenomen, van baslijnen, tot sequences etc en die worden met een soort AI algoritme doorlopend gehusseld. Ik luister liever naar iets waar geen AI aan te pas komt en wat door de maker precies zo bedoeld is. Vroeger had je ook zo’n soort app van Kraftwerk en dat vond ik ook niks.
 
Ik heb een paar minuten van Amazonia gehoord, maar die ontbraken zeg maar totaal iets van structuur of melodie. Meer het soort tapijtje dat door de speakers komt in een museumsetup. Nuja, dat was 2 minuten van een volledig album dus mogelijk zitten er wel oorwormen en Calipsobeats tussen. :D
 
Ik weet niet of dat iemand EoN kent?Dat is eigenlijk een eeuwigdurende album,je download een app voor $17,99.
Je krijgt dan gewoon nu en dan een nummer van JM te horen.Sommigen zijn interessant ander wat minder.
Ja, staat al een tijdje op m'n iPhone. Zeker leuk concept, niet elke track vind ik even mooi maar er komt vaak genoeg iets voorbij wat me aanspreekt. Hoop dat het ook voor de appleTV komt want de graphics zijn ook best leuk om naar te kijken.
 
Ik heb Eon regelmatig aanstaan en dat is niet zelden aangenaam.
Het prettige vind ik ook dat als het me niet kan bekoren of het te lang doorkachelt je gewoon een nieuwe start.

Oxygene is voor mij het begin van alles als het om muziek gaat.
De eerste plaat waar ik bewust van onder de indruk was, hoe klein ik ook was.
Ik vind niet alles even goed van hem, maar zijn laatste werk kan ik ook erg waarderen.
Ik ben dus benieuwd naar Amazonia.
 
Had het voorproefje nog niet beluisterd, maar zo te horen is het weer voortborduren op alle gebruikte geluiden uit oxygene en equinoxe. Ik hoor de eminent weer veelvuldig voorbij komen. Dat blijft natuurlijk wel mooi, maar van mij mag hij wel eens met wat nieuws komen. Zo’n 35 jaar geleden kocht ik oxygene en equinoxe op LP. Dat had echt iets magisch voor mij. Maar die magie is langzamerhand wel verdwenen.
 
Hij mag wel eens met wat nieuws komen? Het is toch niet zo dat de eminent op elk album na Equinoxe gebruikt is?
 
Back
Top