Cubase straks dongle-vrij!

Steinberg-E-Licenser.001-1024x576.jpeg


For many of you this is the announcement you have been waiting for for a long time. While we put our heart and soul into developing ground-breaking products in your best interests, we haven’t accomplished our promise to provide you with the user experience you deserve in every part of Steinberg’s technologies in recent time.

We have been listening to your feedback for years, but big changes need time and we had to carefully lay out our vision for the future. But now the time has come to put our approach to license management at the center of our attention.

We have decided to adopt a new license management technology that everyone will benefit from to prepare for coming requirements.

An authorization system shouldn’t get in your way, but support you in the onboarding process.
Anti-piracy protection technology shouldn’t restrict you as the customer, but secure your investment.
A license management shouldn’t stop you from using your products, but enable you to be creative, whenever and wherever you are.

At this point in time, all we can tell you is that everyone at Steinberg is strongly committed to providing you as soon as possible with a solution that offers more flexibility, more reliability and, of course, a seamless migration.

It’s too early to announce details on the schedule or the new environment, but one thing is for sure: The future will be dongle-free. #dongle #donglefree #eLicenser #usbeLicenser

Bron:
 
Zal het een soort subscription-gebaseerd iets worden?
Die proberen ze je bij Studio One ook aan te smeren. Ik heb met 50% korting 200 dollar betaald voor het pakket. En dan nu zeker 15 dollar per maand, nee bedankt. Ik snap overigens wel dat ze het proberen. Als je eenmaal aan een DAW vast zit gebruik je het over 10 jaar waarschijnlijk nog.
 
En dan nu zeker 15 dollar per maand, nee bedankt.
Ja, dat dus. Net als Adobe Audition, tegenwoordig kost dat 24 euries per maand om het te kunnen gebruiken. Ik klooi nog wel een tijdje door met m'n antieke versie (hou daarom ook antieke hardware achter de hand... :D).
 
Subscription heb ik nu eigenlijk ook al. Ik wacht meestal wel tot ik met korting kan upgraden maar betaal ieder jaar toch weer. Als ik dat moet inruilen voor een maandelijks bedrag vind ik dat prima zo lang het niet duurder wordt. En dat is het helaas meestal wel.
Ik hoop vooral niet dat dit een online licentie check wordt. Ik gebruik Cubase vooral in de studio met een internetverbinding. Maar het zou mooi prut zijn voor mensen die hun studio computer niet online hebben of mensen die Cubase live gebruiken. Geen internet, geen Cubase.
 
Of gedwongen worden constant een internetverbinding te hebben om de boel aan de praat te mogen houden. Eveneens een gruwel.

Precies zoals 4-tek zegt, ook mijn DAW wordt bewust vrij gehouden van internet. Maar omdat het technisch steeds laagdrempeliger is geworden, kunnen bedrijven de verleiding vaak niet weerstaan om hun bemoeizucht op afstand via internet te laten gelden. We bezitten straks weinig meer. We (lees: teveel mensen) laten ons pushen of verleiden om producten te mogen gebruiken onder de steeds veranderende voorwaarden van de aanbieders, waaronder ook de prijs per tijdseenheid valt.
Geen zin in abonnementsverhoging? Geen zin in een update waar u niet op zit te wachten? Geen zin om ons mee te laten kijken hoe u uw computer gebruikt? Jammer, maar dan trekken we de stekker eruit. U bezit niets (meer). Wij bepalen.
 
Laatst gewijzigd:
Ok ik ben benieuwd wat het gaat worden. Hopelijk de dongle de deur uit! En geen subscriptie.
Dongle gaat weg, dat staat er al letterlijk.
Subscriptie verwacht ik niet al weet je het nooit. Eigenlijk voelt het bij Cubase al heel lang alsof je elke 2 jaar je contributie weer moet betalen dus dat is al een soort van subscriptie. Feit is iig dat Cubase nu al een van de duurdere DAW’s is. Als ze straks een tientje ofzo per maand gaan vragen prijzen ze zich wel erg uit de markt imo. Kijk voor de grap eens wat je de afgelopen 10 jaar kwijt was aan Cubase als je netjes alle updates hebt gedaan en vergelijk dat eens met Logic. Dan heb je bij Logic de Mac er gratis bij gekregen. ;)
 
Neem dan FL Studio, levenslang gratis updates! En ze maken er serieus werk van ook, hulde voor de Belgen 👍
Ja wat dat betreft wel echt respect voor Image line.

Ik vraag me af, wanneer bedrijven software licenties via blockchain gaan regelen. Je kan een licentie dan maar 1x uitgeven. Je hebt 1x internet nodig om te activeren (maar hoeft niet conected te blijven) en zou zonder internet uberhaupt niet kunnen instaleren omdat hij je key op de blockchain moet verifireren. Klinkt waterdicht en iedereen blij toch?
 
Dongle gaat weg, dat staat er al letterlijk.
Subscriptie verwacht ik niet al weet je het nooit. Eigenlijk voelt het bij Cubase al heel lang alsof je elke 2 jaar je contributie weer moet betalen dus dat is al een soort van subscriptie. Feit is iig dat Cubase nu al een van de duurdere DAW’s is. Als ze straks een tientje ofzo per maand gaan vragen prijzen ze zich wel erg uit de markt imo. Kijk voor de grap eens wat je de afgelopen 10 jaar kwijt was aan Cubase als je netjes alle updates hebt gedaan en vergelijk dat eens met Logic. Dan heb je bij Logic de Mac er gratis bij gekregen. ;)
Bij Cubase ben je niet verplicht om een update te nemen.


Logic is tot nu een ander verhaal, maar je weet nooit hoe het in de toekomst gaat. Van Logic 9 naar X was destijds ook geen upgradeprijs.
 
Dongle gaat weg, dat staat er al letterlijk.
Subscriptie verwacht ik niet al weet je het nooit. Eigenlijk voelt het bij Cubase al heel lang alsof je elke 2 jaar je contributie weer moet betalen dus dat is al een soort van subscriptie. Feit is iig dat Cubase nu al een van de duurdere DAW’s is. Als ze straks een tientje ofzo per maand gaan vragen prijzen ze zich wel erg uit de markt imo. Kijk voor de grap eens wat je de afgelopen 10 jaar kwijt was aan Cubase als je netjes alle updates hebt gedaan en vergelijk dat eens met Logic. Dan heb je bij Logic de Mac er gratis bij gekregen. ;)

Je hoeft Cubase natuurlijk niet te updaten. Tenzij je perse altijd alle nieuwe snufjes wil.
 
Kijk voor de grap eens wat je de afgelopen 10 jaar kwijt was aan Cubase als je netjes alle updates hebt gedaan en vergelijk dat eens met Logic. Dan heb je bij Logic de Mac er gratis bij gekregen. ;)
Ja, maar Apple kan Logic ook als loss leader verkopen omdat ze met de hardware de centen toch wel binnenkrijgen. Steinberg moet 't hebben van Cubase. Yamaha heeft ze wel in bezit, maar die gaan ook niet eindeloos voorschieten (al zouden ze dat vast wel kunnen).

Ableton Live is overigens ook niet goedkoop.
 
Bij Cubase ben je niet verplicht om een update te nemen.

Klopt, je bent niet verplicht (duh). Maar ja, die price policy bij Steinberg zit wel zo in elkaar dat als je kiest om niet te updaten je bijna net zoveel afschrijft op je reeds gedane investering dan dat je update zou kosten. Broekzak/vestzak.
 
Ja, maar Apple kan Logic ook als loss leader verkopen omdat ze met de hardware de centen toch wel binnenkrijgen. Steinberg moet 't hebben van Cubase. Yamaha heeft ze wel in bezit, maar die gaan ook niet eindeloos voorschieten (al zouden ze dat vast wel kunnen).

Ableton Live is overigens ook niet goedkoop.
Dat snap ik. Maar ja, voor de eindgebruiker zijn dit soort dingen niet echt relevant. En je zegt het zelf al; Ook Steinberg verkoopt hardware en er zit een grote multinational achter.
Van mij mag goede software ook geld kosten, daar niet van. Maar in dit geval ben ik wel kritisch want ik vraag me in het geval Cubase al wel een aantal jaar af wat ze daar nou met al dat geld doen eigenlijk... Is subjectief natuurlijk, maar ik ben bepaald niet onder de indruk van hoe Cubase zich heeft ontwikkeld sinds zeg, V7. Is een lange lijst voor mij, maar laat ik het samenvatten dat het programma heel erg aanvoelt alsof er een volledige rewrite nodig is.
 
Ik begrijp al het geklaag eigenlijk niet zo goed, behalve bij de laatste Cubase update naar 11 de problemen van de overbelaste licencse server 1 dag en laatst dat hij down was. Maar dat kan bij andere systemen die niet dongle gebaseerd zijn net zo goed gebeuren. En het geklaag over de prijs snap ik evenmin. Als je niet wilt updaten, doe je het niet. Simpel toch? Laatst had ik het er nog met iemand over dat Cubase nu stukken goedkoper is als vroeger. In mijn begintijd kostte de grootste Cubase versie omgerekend bijna € 900. Nu is Cubase Pro net € 550. En hoezo duur? Een programmeur moet toch ook zijn salaris krijgen? Of vinden jullie dat goede programmeurs tevreden moeten zijn met minimumloon ofzo. Mijn slotconclusie: van mij hoeft het niet overhoop gehaald te worden, en ook niet goedkoper. Het is geen Behringer ofzo.
 
Klopt, je bent niet verplicht (duh). Maar ja, die price policy bij Steinberg zit wel zo in elkaar dat als je kiest om niet te updaten je bijna net zoveel afschrijft op je reeds gedane investering dan dat je update zou kosten. Broekzak/vestzak.
Onzin. Als je van Cubase 5 of 9 naar 11 pro update, kost je nog 159 euro.
bron: Cubase 11 out now!
 
Back
Top