Roland JD-800 in Zenology Pro (Roland Cloud)

Screenshot 2021-03-03 at 19.00.21.png


De JD-800 zit nu ook als model in Roland Cloud / Zenology Pro! Tevens compatible met de Jupiter X en Xm, zoals reeds in de draadjes was opgemerkt. En je kunt hem een maand gratis uitproberen, lifetime keys kopen en gratis maanden abo en weet ik wat allemaal niet krijgen ook nog. Ik vind hem wel goed klinken en had al een tijdje interesse in een JD-800 dus ik vind het een mooie aanvulling. Maar ik heb nooit een echte gehad dus kan niet echt vergelijken. Met deze JD-800 zo kort na de Juno 60 verwent Roland ons werkelijk :D

 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Ik had hem meteen geïnstalleerd en was zo enthousiast dat ik meteen maar een lifetime key heb gekocht , dus hij zit nu ook in m'n JP-X.
Inderdaad is mijn Cloud abonnement meteen veranderd van Pro naar Ultimate, dus ik kan ook nog wat Plugouts veranderen in mijn System-8.
 
okey, eindelk zie ik de JD800 in de zenology staan,,
k heb zenology twee keer moeten uninstalleren, pc resetten, en dan, na lang wachten, zenology terug installeren
de zenology plugin moet geupdate worden, vandaar,

en tja, zie m'n 60-106 topic,
De lifetime key's zijn weg gesmeten geld,, gewoon elke maand 20,76 euro betalen,,

En ja, ik ben ook nog steeds enthousiast over de roland cloud, en da's fun,
maar die windows midi poort count yup weer, die renamed elke keer de system-1 midi poort bij een andere usb hub poort,
en dan nog eens activeren als standard audio cards, tja da's dan geen fun, maar k draai op OSX v10.8, dat gaat ook ni
 
De lifetime key's zijn weg gesmeten geld,, gewoon elke maand 20,76 euro betalen
zonder de lifetime Key krijg ik hem niet in mijn Jupiter-X, dus wat dat aangaat heb ik weinig keuze.
 
Ik had hem meteen geïnstalleerd en was zo enthousiast dat ik meteen maar een lifetime key heb gekocht , dus hij zit nu ook in m'n JP-X.
Inderdaad is mijn Cloud abonnement meteen veranderd van Pro naar Ultimate, dus ik kan ook nog wat Plugouts veranderen in mijn System-8.

Darn.. ik dacht niet dat er life time keys bestonden voor Roland Cloud. Ok.. that changes the game :-D
 
Darn.. ik dacht niet dat er life time keys bestonden voor Roland Cloud. Ok.. that changes the game :-D
Nog even voor de duidelijkheid.
De JD-800 uitbreiding voor Zenolgy Pro is gewoon deel van mijn Pro abonnement.
Het is voor gebruik in de Jupiter-X dat ik een lifetime key moest aanschaffen.
 
Ik heb eigenlijk nog helemaal niet naar de Roland Cloud gekeken, maar volgens mij word het nu wel tijd om dat eens toe doen. Ik begrijp dus dat je bepaalde Cloud synths in digitale hardware synths kan laden maar ze ook alleen als software kan gebruiken?
 
Is er wat te zeggen over de hands-on beleving in de jup-x tov de ‘echte’ jd800, te doen, vergelijkbaar of toch net niet?
 
Ik begrijp dus dat je bepaalde Cloud synths in digitale hardware synths kan laden maar ze ook alleen als software kan gebruiken?
Klopt!
Zo heb je een hoop softsynths waarvan er een aantal als Plugout in de System-8 (en sommige ook in de System 1/1m) geladen kunnen worden.
Daarnaast is er Zenology met de ZenCore engine die in compatible hardware zit. De geluiden zijn uitwisselbaar.
Voor ZenCore zijn er intussen expansion models Zenology uitbreiden met modellen van de JP-8, Juno-106, JX-8P, SH-101 en nu dud ook JD-800.
Deze modellen zijn ook aan te schaffen voor gebruik in compatible hardware.
Voorts zijn er ook nog wave expansions die je meer samples geven in Zenology of compatible hardware.

Het lijkt intussen een wirwar van mogelijkheden, maar dat valt in de praktijk best mee.
 
Is er wat te zeggen over de hands-on beleving in de jup-x tov de ‘echte’ jd800, te doen, vergelijkbaar of toch net niet?
Ik heb nog weinig tijd gehad om er echt mee bezig te zijn.
Bovendien heb ik nooit een JP-800 gehad, dus een directe vergelijking kan ik niet maken.
Zoals met alle modellen zijn de knoppen en schuiven allemaal te gebruiken om je geluiden aan te passen.
Hieronder een overzicht met hoe een en ander werkt in combinatie met de JD-800.

JP-X_JD-800.png
 
Ik mis dan wel een aantal controls, zitten die dan ergens in een menu verstopt?
Bijv Filter envelope

Time1 -> 30
Level1
Time2
Level2
Time3 -> 31
Sustain -> 32
Time4 -> 33
Level4
 
Wellicht is de Electra One nog wel een optie om meer hands-on gevoel te creëren.
 
De jd800/990 filter was echt wel uniek , geen enkele rompler na de 800/990 had een filter dat even goed klonk , zelf niet de xv5080/integra pcm filters
Deze plugin gebruikt de bestaande zen core architecture met de tvf ( niet vcf ) filters , maw het klinkt totaal niet als een jd800
Dit is gewoon een nieuwe (zen core ) macro layer met een paint job + een nieuwe serial effect routing,
Nothing more nothing less .
Het is echt wel een beetje zielig aan het worden dat roland enkel alleen nog zencore gebruikt voor emulaties en geen ACB ,DCB .
 
Erg cool dat deze er nu ook in zit!

Maar moet wel zeggen, het klinkt niet als het origineel. Heb een patch uit mijn JD-990 exact nagemaakt in de software en de hardware blinkt wel uit in het laag en in de warmte.

En jammer dat ie geen sysex dumps uit de hardware accepteert.

Desalniettemin erg gaaf!
 
Maar moet wel zeggen, het klinkt niet als het origineel.
Nee,komt in de buurt en tal zijn niet te onderscheiden van elkaar.Laat staan in een mix.Maar wie heeft ooit de echte in huis gehad?
Wat het voordeel is met deze plug is dat je erg makkelijk zowat honderden JD achtige sounds in no time kunt maken.4 partials waarvan je de waveform(nu meer dan 100)kunt veranderen per partial.Combinaties bij de vleet.Ga je dan verder een kijkje nemen in de mfx groups(phaser,filter,flanger,modulation,delay,chorus,drive/amp,Lo-fi....),vermeervoudig je de mogelijkheden van een JD synth.En Hoewel ik de echte JD heb, sta ik wel verbaasd, beetje perplex omdat ik het niet verwacht had hoe vlot(eenvoudig)je JD sounds kan maken met deze plugin.
Eerlijk gezegd, dit is beter dan de Jp-8 plug van zenology.
 
Nee,komt in de buurt en tal zijn niet te onderscheiden van elkaar.Laat staan in een mix.Maar wie heeft ooit de echte in huis gehad?
Wat het voordeel is met deze plug is dat je erg makkelijk zowat honderden JD achtige sounds in no time kunt maken.4 partials waarvan je de waveform(nu meer dan 100)kunt veranderen per partial.Combinaties bij de vleet.Ga je dan verder een kijkje nemen in de mfx groups(phaser,filter,flanger,modulation,delay,chorus,drive/amp,Lo-fi....),vermeervoudig je de mogelijkheden van een JD synth.En Hoewel ik de echte JD heb, sta ik wel verbaasd, beetje perplex omdat ik het niet verwacht had hoe vlot(eenvoudig)je JD sounds kan maken met deze plugin.
Eerlijk gezegd, dit is beter dan de Jp-8 plug van zenology.
Maar dit kan je al met de standaard zen core engine , de enigste toegevoegde waarde zijn de jd800 romwaves .+ new serial fx block
Is dit 150 euro waard ?
 
Maar dit kan je al met de standaard zen core engine , de enigste toegevoegde waarde zijn de jd800 romwaves .+ new serial fx block
Is dit 150 euro waard ?
Als je standaard Zenology pro noemt heb je alles al voor de JD voor het moment.Tenzij je de JD versie in je X wilt laden, heb je een lifetime key nodig.Ik dacht tot 31 maart, daarna kun je ook met een ultimate platform gebruiken geloof ik.
 
Laatst gewijzigd:
Nee,komt in de buurt en tal zijn niet te onderscheiden van elkaar.Laat staan in een mix.Maar wie heeft ooit de echte in huis gehad?
Wat het voordeel is met deze plug is dat je erg makkelijk zowat honderden JD achtige sounds in no time kunt maken.4 partials waarvan je de waveform(nu meer dan 100)kunt veranderen per partial.Combinaties bij de vleet.Ga je dan verder een kijkje nemen in de mfx groups(phaser,filter,flanger,modulation,delay,chorus,drive/amp,Lo-fi....),vermeervoudig je de mogelijkheden van een JD synth.En Hoewel ik de echte JD heb, sta ik wel verbaasd, beetje perplex omdat ik het niet verwacht had hoe vlot(eenvoudig)je JD sounds kan maken met deze plugin.
Eerlijk gezegd, dit is beter dan de Jp-8 plug van zenology.
Dit is inderdaad beter dan de jp-8 plug. De enige van die losse plugins die mij echt kan bekoren is de D-50. De Zenology (en modellen die daar inzitten) vind ik wel erg goed.

Maar zowel in de mix als met standalone geluiden vind ik het geluid van de echte JD's veel beter. Veel warmer en meer laag. Ik heb het 1 op 1 vergeleken met mn 800 en 990.
 
Back
Top