Roland JD-800 in Zenology Pro (Roland Cloud)

Screenshot 2021-03-03 at 19.00.21.png


De JD-800 zit nu ook als model in Roland Cloud / Zenology Pro! Tevens compatible met de Jupiter X en Xm, zoals reeds in de draadjes was opgemerkt. En je kunt hem een maand gratis uitproberen, lifetime keys kopen en gratis maanden abo en weet ik wat allemaal niet krijgen ook nog. Ik vind hem wel goed klinken en had al een tijdje interesse in een JD-800 dus ik vind het een mooie aanvulling. Maar ik heb nooit een echte gehad dus kan niet echt vergelijken. Met deze JD-800 zo kort na de Juno 60 verwent Roland ons werkelijk :D

 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
jd800 goede filters???? net mn jd800 weg gedaan. eeuwig gillende oversturende resonanties, dat ding kraakte er over bij de minste of geringste peak. in de 990 klinkt t allemaal een stuk stabieler en strakker. die beukt ook echt als een gek tov de 800. strakker laag, niet best gewoon. de jd's zijn doorgaans heel hifi in t laag ofzo. vond t eerder storend wollig. wederom in de 990 klinkt t snappier en strakker.
ik verwacht geen reet van deze omnisphere wannabe. omnisphere is toch gewoon the way to go als je dit soort sounds wilt...???
roland is van het padje en iemand zit daar behoorlijk vast in een soort ZEN modus van prikkelingsloze levenloze flut plugins
 
mja wie of wat is er niet van het padje tegenwoordig? :beard:
 
mja wie of wat is er niet van het padje tegenwoordig? :beard:
Precies! Ik ben heel erg van de padjes... en de soundscapes... ik heb 'm snel even geïnstalleerd en uitgeprobeerd (helaas met het computertoetsenbord als input device)... Deze JD800 was namelijk een droomsynth van mij en hoewel ik 'm nooit gehad heb blijft het toch een oude liefde... alleen het uiterlijk al. Als ik een JD800 zie krijg ik spontaan weer het gevoel dat ik kreeg toen ik 'm voor het eerst zag en op de firato (ja ja, :beard:) bespeeld heb.... In mijn herinnering is dit precies wat je uit dit beest kon halen. Zoals Harry Turtle al aangeeft zijn er legio andere manieren waarop je dergelijke geluiden kunt produceren tegenwoordig. Mijn nieuwe Pad-/pet-speeltje is de G-Force OB-E dus ik weet niet of ik tot aanschaf (of abo) overga. Tot nu toe vond ik dat niet nodig en ik denk niet dat deze JD800 mij een duwtje geeft om het nu wel te doen...


 
Nee zo bijzonder is ie niet naast de JV1080 en XV5080 die al in de cloud zit en die SRXjes. Die OB-E heb ik ook en is ook wel tof ja. Al vind ik die Arturia versie ook prima.
Allemaal van die 4 partial synthengines. Ik vind het wel tof hoor, maar die JD800 moet het echt van zijn knoppen interface hebben vinnik. Als een plugin is het niet zo heel erg anders dan die JV1080 en 5080 enzo
 
jd800 goede filters????
roland is van het padje en iemand zit daar behoorlijk vast in een soort ZEN modus van prikkelingsloze levenloze flut plugins
Wat een vooroordeel!
De JD is toch vrijwel erg populair geworden. Artiesten zoals Jarre,Depeche Mode,Genesis,,Vangelis,Gary Numan,Laurent Garnier en ik kan nog gerust even doorgaan,hebben er veelvuldig gebruik van gemaakt en nog steeds.De reviews waren in die tijd toch erg lovend.
De filter(1 multi mode filter) zorgt juist daarvoor dat de klank,dat speciale JD timbre heeft, dat crystaline en dat dirty filter resonance.Er is iets unieks aan dat filter vind ik.Je hebt 4 layers met 4 multi mode filters krijg je mooie, soms complexe sounds, voeg daar de effects er nog aan toe(chorus,delay,phaser,enz..).
Dat de plugin minder is in originaliteit is een feit.Dat heb je bij alle plugins die een recreatie willen maken.Maar ik vind dit wel meer dan geslaagd en met deze plugin maak je zeer vlug andere klanken in no time.,net zoals de JD-800.De beroemde JD sound zit erin en dat is het belangrijkste.You like it or not!
 
Precies! Ik ben heel erg van de padjes... en de soundscapes... ik heb 'm snel even geïnstalleerd en uitgeprobeerd (helaas met het computertoetsenbord als input device)... Deze JD800 was namelijk een droomsynth van mij en hoewel ik 'm nooit gehad heb blijft het toch een oude liefde... alleen het uiterlijk al. Als ik een JD800 zie krijg ik spontaan weer het gevoel dat ik kreeg toen ik 'm voor het eerst zag en op de firato (ja ja, :beard:) bespeeld heb.... In mijn herinnering is dit precies wat je uit dit beest kon halen. Zoals Harry Turtle al aangeeft zijn er legio andere manieren waarop je dergelijke geluiden kunt produceren tegenwoordig. Mijn nieuwe Pad-/pet-speeltje is de G-Force OB-E dus ik weet niet of ik tot aanschaf (of abo) overga. Tot nu toe vond ik dat niet nodig en ik denk niet dat deze JD800 mij een duwtje geeft om het nu wel te doen...


Bekijk bijlage 3807699
het formaat van de jd800 leeft niet op tegen de sound.. in de basis blijft het gewoon een rompler die meer vulling en bottom heeft dan een 1080/2080.. ik vond m ergens ook wel een beetje in de k2000 hoek zitten soundwise. maar die was nog dikker. maar weer de hell om te programmen.. die 990 is eigenlijk perfect. wachten tot er een kleine simpele programmer komt.
 
Maar zowel in de mix als met standalone geluiden vind ik het geluid van de echte JD's veel beter. Veel warmer en meer laag. Ik heb het 1 op 1 vergeleken met mn 800 en 990.
Dat is met de JV-1080 en XV-5080 plugins vs de hardware ook zo, heb daar ook 1:1 testen mee gedaan. Ik zal mijn XV-5080 ook niet weg doen ondanks dat ik een JV-1080, XV-5080 en JD-800 in de Roland wolk heb zitten. Desalniettemin een enorme bak bruikbare geluiden, ik heb in de track waar ik nu mee bezig ben een JD-800 patch uit de plugin zitten en die blijft prima overeind tussen al het analoge en digitale hardware geweld.
 
20 euro/ mnd ?
Heb je op 5 jaar je jd800 afbetaald en je krijgt er ook nog wat voor terug als je hem verkoopt
En hij klinkt beter ( niks schreeuwende resonantie, denk dat die van jou kapot was misschien ;-) )
Vindt het erg veel geld voor abonnement software
 
20 euro/ mnd ?
Heb je op 5 jaar je jd800 afbetaald en je krijgt er ook nog wat voor terug als je hem verkoopt
En hij klinkt beter ( niks schreeuwende resonantie, denk dat die van jou kapot was misschien ;-) )
Vindt het erg veel geld voor abonnement software
20 euro/mnd valt echt wel mee als je kijkt hoeveel er in die Roland Cloud zit tegenwoordig. Het is niet alleen de JD800, maar ook Jupiter 8, Juno 106, Juno 60, TR808, TR909, Zenology Pro, alle SRX shizzle, XV5080, JV1080, D50, System-8, System-1, TB-303, SH-05, System-100, SH-101 etc. etc. etc. Als je die Cloud manager installeert kun je letterlijk schermen doorscrollen van al het spul dat je kunt installeren.

Ik snap best waarom mensen geen abo willen (terugkerende financiele verplichtingen, nooit eigenaar zijn), maar je krijgt wel echt HEEL veel voor dat geld.
 
Voor al dat spul valt het goed mee per maand. Ik ben van het "hebben" dus ik doe er niet aan mee, maar ik vind het op zich geen slecht aanbod. Als het werkelijk alleen voor de JD800 was geweest, tja dan was het wel pittig.
 
20 euro/ mnd ?
Heb je op 5 jaar je jd800 afbetaald en je krijgt er ook nog wat voor terug als je hem verkoopt
En hij klinkt beter ( niks schreeuwende resonantie, denk dat die van jou kapot was misschien ;-) )
Vindt het erg veel geld voor abonnement software
Als je een paar koopjes van de maand laat vallen die als bakken bier te pas en te onpas hier op het web verschijnen, is 20 euro peanuts.😷
 
Back
Top