Rare inval (anti-keyboard)

Inderdaad - een zelfgenererende patch waarop via een toetsenbord bepaalde zaken geblokkeerd worden komt overeen met wat ik bedoel. De volgende vraag is dan welke patches zich daar bij uitstek voor lenen.
 
Zou het knap vinden als iemand dat echt goed kan in realtime en voor langere tijd zich daarop kan concentreren, je moet op hetzelfde moment en spelen en luisteren/bedenken wat te spelen in het moment daarna. Maar niet onmogelijk.

Wat ook nog zou kunnen is dat de anti-toetsenist via LEDjes of op een beeldscherm een preview te zien krijgt van wat er aan geluiden aan zit te komen als die niets doet. Dan gebruik je dus twee verschillen zintuigen (gezicht en gehoor) wat wellicht gemakkelijker werkt. Verder hebben we bij een anti-keyboard in feite maken met circuit bending, want het generatieve circuit is dan op diverse punten opengeknipt en daar zijn de toetsen tussengeschakeld die als verbreekcontacten werken (of wat minder bruut met VCA en envelope de doorgang van signalen beheersen).
 
Laatst gewijzigd:
Dat is een goed idee, visueel weergeven wat komen gaat. Zou sowieso interessant zijn als experiment om te zien hoe goed/slecht dat uitpakt bij een groep van spelers.
 
Een anti-toetsenist moet precies omgekeerd denken als een toetsenist, dus niet simpelweg spelen wat hij wil horen maar via zijn (anti-)keyboard verhinderen wat hij niet wil horen.
 
te zien krijgt van wat er aan geluiden
Dat lijkt me wel erg lastig, je bedoelt dan naar een spectogram kijken? Het visueel weergeven van een geluid en dat correct interpreteren als muzikant lijkt me best een onmogelijke opgave.

welke patches zich daar bij uitstek voor lenen.
Ik denk de patch die je zelf bedenkt... ;) Het is juist het leuke en het leerzaamste om een zelf bedachte casus ook zelf op te lossen. Een kant-en-klare oplossing ga je voor jouw casus niet vinden.

Het kan zijn dat ik de casus verkeerd begrijp, maar als je bv een vaste sequentie op bepaalde momenten wil beïnvloeden dan zou ik kiezen om dat middels een switch te doen. Je stuurt je sequence naar 1 input van de switch en bv gequantiseerde noise naar de 2e input. middels de gate van je keyboard kun je dan de switch omschakelen zodat die op het moment dat je een toets indrukt de gequantiseerde noise pakt, random noot dus. Je moet dan wel iets anticiperen op de stap die gaat komen want de switch moet om zijn voordat die bij de betreffende stap is die je wil beïnvloeden. Misschien nog een comparator er tussen om er zeker van te zijn dat de random note niet gelijk is aan de noot van de sequence.

Bij een zelf-genererende patch is het wat lastiger. Dan zou je wat er aan pitch cv gegenereerd wordt moeten mult-en het ene signaal ga je dan iets later (vertraagd, bv middels Sample & Hold of cv recording) daadwerkelijk laten spelen. Het originele signaal gebruik je dan als monitoring om te luisteren wat er gaat komen.
 
Als het om volstrekt willekeurige geluiden gaat dan wordt een preview heel lastig te interpreteren, zeker als dat ook nog heel snel moet gebeuren. Daarom zou het type afbeelding moeten worden aangepast op de specifieke generatieve patch waarmee gewerkt wordt (waarbij de mogelijke geluiden steeds beperkt zijn).

Het probleem is dat ik steeds veel meer ideeën heb dan tijd en middelen om daar ook zelf mee aan de slag te gaan. Zo ben ik op dit moment ook nog meerdere boeken aan het bestuderen, en ben ik druk met het afronden van mijn huisbibliotheekje.
 
Daarom zou het type afbeelding moeten worden aangepast op de specifieke generatieve patch waarmee gewerkt wordt (waarbij de mogelijke geluiden steeds beperkt zijn).
Dan zou je volgens mij net zo goed een plaatje van een appel, een peer en een banaan kunnen tonen. Appel = A2, Peer = G4, Banaan = C1, zoiets. Toch? Waarom dan moeilijk doen en specifiek het geluid visueel willen tonen?
 
Dan zou je volgens mij net zo goed een plaatje van een appel, een peer en een banaan kunnen tonen. Appel = A2, Peer = G4, Banaan = C1, zoiets. Toch? Waarom dan moeilijk doen en specifiek het geluid visueel willen tonen?
Ik had begrepen dat het inderdaad daarom ging, het visualiseren zou dan eenvoudig kunnen met een pianorol, bijvoorbeeld. Maar zal het draadje nog 'ns goed doorlezen. :D Het weergeven van geluiden, dat maakt het een stuk moeilijker.
 
Hoe de visualisering eruit moet gaan zien hangt af van de complexiteit van de generatieve patch. Een preview van het komende geluid in het geval dat de anti-toetsenist niets zou doen zou voor een zeer simpele patch inderdaad met plaatjes van appels, peren e.d. toe kunnen. Het gaat erom dat de anti-toetsenist zich een beeld moet kunnen vormen van wat er in de generatieve patch gaande is zodat hij via zijn anti-keyboard naar wens kan ingrijpen als er iets dreigt te gaan klinken dat hem niet bevalt.
 
Een preview van het komende geluid in het geval dat de anti-toetsenist niets zou doen zou voor een zeer simpele patch inderdaad met plaatjes van appels, peren e.d. toe kunnen.
Wat het mogelijk complex gaat maken is dat het vergelijken van appels met peren een lastige opgave is, is mijn ervaring.
 
Back
Top