Rare inval (anti-keyboard)

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.534
Locatie
Zeist
Bij het bekijken van een video over de Nonlinear Labs C15 kreeg ik de indruk dat het apparaat uit zichzelf speelde en de toetsenist enkel bezig was het geval in bedwang te houden. Dat bracht mij op het idee van een "anti-keyboard" waarbij de toetsenist niet aanslaat wat die wil horen maar juist wat die niet wil horen, en waarbij de aangestuurde synthesizer dus ook niet middels "bevelen" maar middels "verboden" wordt bestuurd en verder de vrije hand heeft. - Of bestaat iets dergelijks ook al? Werkt de Nonlinear Labs C15 misschien ook zo?
 
Lijkt me dat het technisch kan werken, maar hoe zit het met de interactie tussen synth en speler? Je moet als speler wel weten wat de synth gaat doen, als die de vrije hand heeft, hoe kun je dan tijdig anticiperen?
 
Snap niet hoe je bij deze gedachte komt, lijkt me onhandig als je een akkoord speelt op je 49 keys keyboard dat je 46 toetsen gaat indrukken om op die manier bijv een C akkoord te spelen, hoe ga je dit doen?
 
Een interessante gedachte, hoewel ik me afvraag in hoeverre het echt praktisch en muzikaal gaat zijn.
Toch komt dit in de buurt van ervaringen die ik heb met de Permutation module in mijn modular.
Die genereert willekeurige, onvoorspelbare sequences en CV waarden die je kunt temmen de Variant module.
Het is een andere manier van werken, maar inspirerend en met interessante resultaten.
 
Een interessante gedachte, hoewel ik me afvraag in hoeverre het echt praktisch en muzikaal gaat zijn.
Toch komt dit in de buurt van ervaringen die ik heb met de Permutation module in mijn modular.
Die genereert willekeurige, onvoorspelbare sequences en CV waarden die je kunt temmen de Variant module.
Het is een andere manier van werken, maar inspirerend en met interessante resultaten.
Of de modulo magic van CGS
 
Ah - dus het kan al met een toetsenbord aangesloten op modular synth?
 
Die genereert willekeurige, onvoorspelbare sequences en CV waarden
Niet geheel waar... In deze post beschrijf ik hoe je Permutation kunt controlleren. Het is wel een beetje afwachten hoe de sequence klinkt als je bepaalde posities aan of uit zet, maar er zit zeker een logica in en je kunt de sequence altijd reproduceren.
Is dat niet gewoon een subtractieve synth?
Nee, dat is het weghalen van harmonischen door filtering.
 
Snap niet hoe je bij deze gedachte komt, lijkt me onhandig als je een akkoord speelt op je 49 keys keyboard dat je 46 toetsen gaat indrukken om op die manier bijv een C akkoord te spelen, hoe ga je dit doen?
Het zou inderdaad onhandig zijn om "gewone muziek" op een dergelijke manier te gaan spelen. Ideaal gesproken leidt het gebruik van een anti-keyboard dan ook tot een nieuwe muziekstroming.
 
Klinkt als een sequencer die vrijloopt waarop je enkele noten niet op programmeert (door ze met n knop te muten)
 
Ik heb geen idee welke opzet leuke resultaten zou geven. Daar valt nog een boel te experimenteren.
 
Nou een quantizer met noise of lfo erin gebruik ik best vaak. Dan kun je toffe toonlader sweeps maken of s&h achtige sounds.
 
De truc van een anti-keyboard is dat je daarbij via de toetsen zaken in de synth "uit" in plaats van "aan" gaat schakelen. Ik kan nog niet goed overzien welke opzet voor het musiceren met zo'n anti-keyboard het beste werkt. Maar dat je met een quantizer met noise of lfo erin op zich interessante dingen kunt doen wil ik best geloven, zoiets heb zelf ook wel eens gepatched (is dat een goed woord?).
 
gepatched (is dat een goed woord?).
Volgens hier, "ik heb gepatcht". Maar kijk daar een beetje raar tegenaan en vraag me af of dit volledig volgens de regeltjes is. Ik zou ook de Engelse oorsprong aan het eind zo laten en gewoon de Nederlandse "ge" ervoor zetten. Is er een neerlandicus in de zaal?
 
Lijkt me dat het technisch kan werken, maar hoe zit het met de interactie tussen synth en speler? Je moet als speler wel weten wat de synth gaat doen, als die de vrije hand heeft, hoe kun je dan tijdig anticiperen?
Je zou de toetsenist eventueel via een koptelefoon een voorproefje kunnen laten horen van wat er gaat klinken als hij niets doet.
 
Zou het knap vinden als iemand dat echt goed kan in realtime en voor langere tijd zich daarop kan concentreren, je moet op hetzelfde moment en spelen en luisteren/bedenken wat te spelen in het moment daarna. Maar niet onmogelijk.
 
in een zekere mate is de modulare synth dit.
Dan heb je het over de richting zelf genererende patches.
muziek dat uit een algoritme komt.
Het zij in eurorack, of max bv.

In de patch bepaal je van tevoren een bepaald kader. Waarna de patch zichzelf gaat spelen.
Maar dan kun je nog steeds de patch beinvloeden en veranderen.
 
Back
Top