Als Ableton eindeloos lang vst's scant

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.963
Locatie
Apeldoorn
De titel zegt het al; bij mij duurde het in Live 10 het scannen al gauw 1,5 minuut of iets langer dus opende het iedere keer vreselijk traag.
Tot nu toe had ik een oplossing gevonden op internet; aanmaken van een textnote en dan in de preferences folder plaatsen, dat werkte goed alleen als je dan een nieuwe plugin hebt moet je die note er even uit halen want anders scant ie niet je plugin, ook niet als je even rescant.
Maar zag vandaag een hele oude tip over Live uit 2012, je drukt Alt in tijdens het opstarten en dan slaat het scannen over, sommigen zullen het misschien weten maar heel vervelend als je dit niet weet, hier lees je het;
 
De titel zegt het al; bij mij duurde het in Live 10 het scannen al gauw 1,5 minuut of iets langer dus opende het iedere keer vreselijk traag.
Tot nu toe had ik een oplossing gevonden op internet; aanmaken van een textnote en dan in de preferences folder plaatsen, dat werkte goed alleen als je dan een nieuwe plugin hebt moet je die note er even uit halen want anders scant ie niet je plugin, ook niet als je even rescant.
Maar zag vandaag een hele oude tip over Live uit 2012, je drukt Alt in tijdens het opstarten en dan slaat het scannen over, sommigen zullen het misschien weten maar heel vervelend als je dit niet weet, hier lees je het;

dit is een workaround, wellicht noodzakelik in bepaalde gevallen, maar kan er niet iets anders aan de hand zijn?

niet geaktiveerde plugins? of een bepaalde plugin die ableton overhoopt haalt? is de cache, ableton slaat natuurlik de gescande plugins op, op een bepaalde wijze, corrupt?

ik heb een versie installatie voor 11 gedaan, niet geheel vers, vers zat. dat kan wellicht ook werken. 11 neemt de instellingen van 10 over.

vreemd genoeg weet ik beter oplossingen voor cubase... daar weet ik alles wel te vinden.. daar overigens ook nooit last gehad van re-scans, zonder reden.

je werkt op windows 10? ik werk op windows 10 20H2, en heb ableton 10 suite nog op windows 7 gebruikt, moet wel..

het probleem niet tegengekomen. dus als dit werkt voor jou, is dit goed, natuurlik, zo doe ik dat ook met maschine, haha, vanwege dat vanaf een bepaalde versie ie alle automapped plugins gaat re-scannen elke keer. dus, ALT is een goede natuurlik.

nou ja, voor wie echt geen ALT wil gebruiken...
 
dit is een workaround, wellicht noodzakelik in bepaalde gevallen, maar kan er niet iets anders aan de hand zijn?
vanaf het moment dat ik overging naar Live 10 ging het mis dus ik zou niet weten wat er aan de hand zou zijn als het bij Live 9 nog goed gaat, wel vreemd.
 
wellicht nog 32 bits plugins?
Goed bedacht maar ik zit met al m'n plugins al een tijdje op 64 bit, zowiezo scant ie toch niet de plugins als er geen nieuwe bijkomt?
Nog ff geopend en het gaat als volgt; Live open en initialiseert en zegt dan scan vst2 alleen zie je dat helemaal niet gebeuren, normaal zie je dan heel snel dat ie scant maar er gebeurt niets en ik heb even de tijd opgenomen; na 1.45 opent dan het session scherm en wel zijn dan alle plugins aan de linkerkant te zien, vreemd....:?
 
Berichtje naar Ableton, zou ik doen.
Mijn plugin verzameling groeit niet. Maar indien problemen zou ik er alles uit gooien. Benieuwd hoeveel ik er zou missen. Zullen er niet veel zijn. Of zelfs geen.
 
Berichtje naar Ableton, zou ik doen.

Op het Ableton forum is al enige tijd terug er vragen over gesteld maar geen echt antwoord behalve de "workarounds" zeg maar.
Maar zolang het met Alt indrukken goed gaat vind ik het prima.
Ik hoop dat het met Live 11 over is, ik wacht ff met installeren om te horen of er nog vervelende bugs in zitten.
 
Goed bedacht maar ik zit met al m'n plugins al een tijdje op 64 bit, zowiezo scant ie toch niet de plugins als er geen nieuwe bijkomt?
Nog ff geopend en het gaat als volgt; Live open en initialiseert en zegt dan scan vst2 alleen zie je dat helemaal niet gebeuren, normaal zie je dan heel snel dat ie scant maar er gebeurt niets en ik heb even de tijd opgenomen; na 1.45 opent dan het session scherm en wel zijn dan alle plugins aan de linkerkant te zien, vreemd....:?

dubbele vst's? heb je veel izotope spul, die gooit veel dll's erin, maar daar heb ik nooit last van gehad, en vrijwel alles er weer afgegooid van izotope (behalve de leuke dingen..).

goed bedacht, sja, ik dacht al dat je het verschil weet..

live scant vst3 na het openen, overigens.. kun je zien.. scant ie ook vst3's?

het wegdoen van dll's is nooit een oplossing (installers en zo...), maar als je zin hebt... kun je een tijdelikke map aanmaken, alle vst2 plugins... erin gooien, en stuk voor stuk weer terugzetten.

dubbele vst's, dat lost overigens wel op. vreemd genoeg. of niet? oeps. nou ja.

ableton live 11 suite, heeft nog steeds niet de optie voor meerdere plugins folders, dus ik heb een ableton vst folder, met 3 snelkoppelingen, want 3 lokaties voor vst2 plugins.

heb je meerdere plugin lokaties, wellicht een soor rekursie? nee. goed, alle DAW's hebben bepaalde problemen die alleen bij een klein aantal users voorkomen. bitwig doet raar met de panaroma p1 (ook bij jason31 overigens..), maar bitwig zegt het niet te kunnen reproduceren. etc. etc.

de Alt opties, is wel handig in dit geval.


je ziet helemaal niets wanneer ie vst2 plugins scant? dus niet de namen van de plugins? erg vreemd...
 
Je kan in de ableton config plugin scanning uit zetten.
Elke keer als je nieuwe vst's instaleerd kan je die via de opties handmatig scannen.
 
je ziet helemaal niets wanneer ie vst2 plugins scant? dus niet de namen van de plugins? erg vreemd...

Wat je wel ziet (en da's normaal) is dat zowel bij initialiseren als bij creating a new session even een paar seconden een paar puntjes ziet lopen zodat je ziet dat ie bezig is maar bij scan vst's zie je niets, Live zit dan in een soort freeze van een kleine 2 minuten en dan opent Live de session view.
Daarom vind ik het zo raar want in Live 9 gebeurde dat niet.

Je kan in de ableton config plugin scanning uit zetten.

De rescan plugins button staat uit.
 
Wat je wel ziet (en da's normaal) is dat zowel bij initialiseren als bij creating a new session even een paar seconden een paar puntjes ziet lopen zodat je ziet dat ie bezig is maar bij scan vst's zie je niets, Live zit dan in een soort freeze van een kleine 2 minuten en dan opent Live de session view.
Daarom vind ik het zo raar want in Live 9 gebeurde dat niet.



De rescan plugins button staat uit.
Nee dat bedoel ik niet.
In de ableton userconfig file options.txt

$USERNAME = jouw userid

C:\Users\$USERNAME\AppData\Roaming\Ableton\Live 11.0\Preferences

In deze directory vind je de volgende 2 files.

in de file
Code:
options.txt
voeg
Code:
-NoVstStartupScan=true
toe

in de file
Code:
PluginScanner.txt
kun je vinden welke vst er moeilijk loopt te doen.

De rescan button druk je alleen in na een nieuwe installatie zodat je plugin netjes in Ableton verschijnt.
 
De PluginScanner.txt heb ik in de preferences gezet maar dan nog steeds blijft ie een kleine 2 minuten in de freeze bij scanning vst's en gebeurt er niets, ik zie ook niet een vst die moeilijk doet?
 
nee in de option.txt zet je -NoVstStartupScan=true
PluginScanner.txt is een log file
 
nee in de option.txt zet je -NoVstStartupScan=true
PluginScanner.txt is een log file

zat ff op het Ableton Forum, kom ik eigenlik nooit had een FR gemaakt, zag een post in de push section... niet aan gedacht, heb je in push 1, poly aftertouch aangezet? in push 2, moet je het ook aanzetten..
 
Wat je wel ziet (en da's normaal) is dat zowel bij initialiseren als bij creating a new session even een paar seconden een paar puntjes ziet lopen zodat je ziet dat ie bezig is maar bij scan vst's zie je niets, Live zit dan in een soort freeze van een kleine 2 minuten en dan opent Live de session view.
Daarom vind ik het zo raar want in Live 9 gebeurde dat niet.



De rescan plugins button staat uit.

oeps, dacht even dat dit dé andere thread was, in mijn vorige post... goed..

dit is toch heel vreemd, heb je ooit Ableton support gekontakteerd? dus Alt werkt, dat slaat scanning over, het is dus iets met scanning, maar live geeft geen feedback, 'freezed'.
dan raakt live wel erg van slag, van iets. maar wat?
 
nee in de option.txt zet je -NoVstStartupScan=true

Ik had nog niet zolang geleden al een options file met nostartupvstscan text gemaakt maar dan scande die nooit.
Nu ff die NoVstStartupScan=true options file erin gezet, live opgestart en daarna die file er weer uit en weer opgestart en nu zie je wel de vst scan en dan meteen na 2 tellen opent de session view zich, alles gaat weer snel nu en geen freeze.:okdan:
Ik begrijp alleen niet wat er nu verandert is in het scanproces, schiet mij maar lek?:?
Maar bedankt in ieder geval.
 
Ik had nog niet zolang geleden al een options file met nostartupvstscan text gemaakt maar dan scande die nooit.
Nu ff die NoVstStartupScan=true options file erin gezet, live opgestart en daarna die file er weer uit en weer opgestart en nu zie je wel de vst scan en dan meteen na 2 tellen opent de session view zich, alles gaat weer snel nu en geen freeze.:okdan:
Ik begrijp alleen niet wat er nu verandert is in het scanproces, schiet mij maar lek?:?
Maar bedankt in ieder geval.

ik schiet je lek! :D zat er toch iets te klooien, softube plugins werkten niet goed vanwege 1 dingetje in een .txt file... daarna vrijwel vlekkeloos.. :?

nou ja, het werkt. wellicht voor anderen ook. maf =)
 
nou ja, het werkt. wellicht voor anderen ook. maf

Ja, soms zijn dingen onverklaarbaar en ik moet zeggen dat met die workaround met het indrukken van de Alt button vond ik het ook al een hele verbetering maar gewoon zoals het was is wel het lekkerst.
 
zat ff op het Ableton Forum, kom ik eigenlik nooit had een FR gemaakt, zag een post in de push section... niet aan gedacht, heb je in push 1, poly aftertouch aangezet? in push 2, moet je het ook aanzetten..
Verrek, ja je kan pressure op poly zetten. dus wel PolyAT :) nice thanks dude
 
Vandaag was het toch weer mis, weer zo'n freeze van een kleine 2 min, ik zie in het log wel bij sommige vst's een vraagteken erachter wat wellicht erop kan duiden dat het voor Ableton niet duidelijk is maar toch wel gek dat ik dat met Live 9 niet had?
Ik laat het voor nu maar, ik kan goed leven met het indrukken van Alt terwijl live opstart en ik hoop als ik binnenkort Live 11 installeer dat alles weer normaaL is.
 
Back
Top