Electra One - programmeerbare MIDI controller met touchscreen en knoppen

Ik neem hem vaak mee naar bed lekker aan haar knopjes draaien. Geil gewoon :)
Maar idd kunnen er wel dingen beter....
Beter 8 knoppen dan 6.. Ja want 8 is een magisch nummer in de audio wereld.
Een aan/uit knop ....
Maar goed het is wel de meest krachtige hard en software controller die ik ken.
 
Aan en uit zou wel handig zijn. je kunt hem wel in standby zetten door de knop rechtsonder eerst in te drukken (3 sec) en dan de knop links onder erbij indrukken.

En idd. De pots voelen zoooooooooo goed. Alleen daarvoor hou ik hem al.
 
ja kan, maar uit is veel beter. wellicht maak ik er zelf een switch op.

beste pots die ik ooit gezien heb.
 
Ik heb geen enkel probleem met de afstand tussen de knoppen. Ze voelen inderdaad superdegelijk aan. Het feit dat het er 6 zijn ipv 8 maakt me niet veel uit. Als er 8 op zouden zitten dan zou het apparaat ook weer groter zijn en moet het scherm ook weer groter om de knoppen uit te laten lijnen met het scherm. Dus ik vind het een prima compromis. Ik ben nu bv een template aan het maken voor de MS-20 van Arturia. Daar heb je een sequencer die 3x 12 stappen heeft. Dan komt het juist weer precies goed uit; alle "performance" knoppen op 1 scherm. Maar het is soms inderdaad kijken wat praktisch is. Ik denk dat ik er bij nieuwe templates ook een performace page bij maak, met meest gebruikte knoppen als je gewoon wat aan het spelen bent.
Ik heb er 2 naast elkaar gehad, maar dat beet elkaar soms een beetje. Nog niet helemaal duidelijk waarom dat was. Nu heb ik er eentje boven in mijn studiootje en eentje voor op de bank. Geweldig spul.

Overigens kun je UI ook nog wat tweaken en staat de ontwikkeling zeker niet stil. Aan/uit knop was wel handig geweest, maar de slaapstand button-combo vind ik een prima alternatief. Ik zou wel graag nog wat meer MIDI-routeer mogelijkheden zien, ik denk dat daar ook nog wel het e.e.a. aan mooie functionaliteit te verzinnen is.

En die Ableton integratie van @xot staat nog op mijn lijstje om eens te proberen. Maar als Ableton Live noob moet ik me daar even wat meer in verdiepen omdat ik die niet 1-2-3 werkend kreeg.
 
ja 8 is beter omdat veel dingen in groepen van 8 gaan. 8 tracks, 8 controls of 16, 32 etc.
Maar goed het is wat het is.
Ik zou je aanraden om Joris zijn template aan de praat te krijgen want dat bespaart een hoop werk.
Jouw templates kunnen wel weer als de default in het script worden gezet.
Dan switch die automatich naar jouw Arturia template als je het bijbehorende apparaat selecteerd.
Best vet eigenlijk.

@xot you rule!! thanks
 
veel dingen in groepen van 8 gaan
In de praktijk vind ik dat wel meevallen. Ik heb denk ik de helft van de Arturia Collection gedaan en parameters in groepen van 8 kwamen toch veel minder voor dan je zou verwachten. Waar ik wel vaak tegenaan loop is de beperkte beschikbaarheid van MIDI cc's. De hele synth mappen, zodat je niet meer op het scherm hoeft te kijken van je DAW, gaat alleen bij de wat simpelere synths. Bv bij de Korg heb je de SQ-10 die alleen al 3x 12 = 36 cc's in beslag neemt voor de sequencer pots. Dan kom je aan het eind nét wat te kort om álles te mappen. Bij complexere synths is dat natuurlijk nog meer, het is jammer dat je dan keuzes moet gaan maken wat je wel en wat je niet gaat mappen.
 
Ok ik ben overstag, net besteld, wat een vet ding is dat man, kan echt veel!

Er zijn hier vast mensen die naast de Electra ook een MioXL hebben, hoe connecten jullie de boel? Al mijn hardware synths lopen via de Mio met rtp verbindingen, ik heb geen bijzondere midi routings, dus elke synth heeft zijn eigen dedicated rtp connectie, die ik dan in Ableton direct kan selecteren.
 
In de praktijk vind ik dat wel meevallen. Ik heb denk ik de helft van de Arturia Collection gedaan en parameters in groepen van 8 kwamen toch veel minder voor dan je zou verwachten. Waar ik wel vaak tegenaan loop is de beperkte beschikbaarheid van MIDI cc's. De hele synth mappen, zodat je niet meer op het scherm hoeft te kijken van je DAW, gaat alleen bij de wat simpelere synths. Bv bij de Korg heb je de SQ-10 die alleen al 3x 12 = 36 cc's in beslag neemt voor de sequencer pots. Dan kom je aan het eind nét wat te kort om álles te mappen. Bij complexere synths is dat natuurlijk nog meer, het is jammer dat je dan keuzes moet gaan maken wat je wel en wat je niet gaat mappen.
Zeg je nu dat je niet op verschillende midi kanalen kan mappen? Voor bi-directionaal is dat mss. vervelend maar voor een gewone template moet je toch meer als 128 cc's kunnen gebruiken?
 
Ok ik ben overstag, net besteld, wat een vet ding is dat man, kan echt veel!

Er zijn hier vast mensen die naast de Electra ook een MioXL hebben, hoe connecten jullie de boel? Al mijn hardware synths lopen via de Mio met rtp verbindingen, ik heb geen bijzondere midi routings, dus elke synth heeft zijn eigen dedicated rtp connectie, die ik dan in Ableton direct kan selecteren.
Ja heb ik. En ik heb de electra one op de PC aangesloten omdat je dan veel makkelijker configuraties kunt inladen, dat kan volgens mij niet als hij via een USB host (MIDI) poort aangesloten is.
 
Ja heb ik. En ik heb de electra one op de PC aangesloten omdat je dan veel makkelijker configuraties kunt inladen, dat kan volgens mij niet als hij via een USB host (MIDI) poort aangesloten is.
Ok, en dan alle midi routings gewoon zelf in Ableton (of Electra zelf?) opzetten dus, dus verder geen configuratie in Auracle? Ik heb nog niet de moeite genomen de handleiding van de Electra door te nemen ;)
 
Hoop dat Miscroschoft nu eindelijk eens met een degelijke mididriver uit gaat komen.
Midi 2.0 zit in de pipeline. GitHub - microsoft/MIDI: Windows MIDI Services

De Electra One heeft ook Midi 2.0 in de pipeline.
Werkt iig niet onder WinDOS.

Voor Ableton zijn er midiremote scripts.
Door iemand die hier ook op het forum zit.

Ik doe gewoon mijn routing in Live.
Maar goed ben mijn setup aan het verkleinen.
Moet ook nog mioXl via rtp aansluiten.
Geen van mijn synths hebben nu midi dus speel lekker met de hand :-)
 
Ok, en dan alle midi routings gewoon zelf in Ableton (of Electra zelf?) opzetten dus, dus verder geen configuratie in Auracle? Ik heb nog niet de moeite genomen de handleiding van de Electra door te nemen ;)

Waarom zou je in je daw willen routen, zeker als je mioXL tot je beschikking hebt? Volgens mij werken de usb en midi out wel onafhankelijk van elkaar op de Electra. Dus dan usb naar je PC (als ik het goed begrepen heb krijg je een aparte usb port voor de config en midi), en dan heb je nog 2 din outs tot je beschikking die je in de mioXL naar alles kunt routen.
 
Ok, en dan alle midi routings gewoon zelf in Ableton (of Electra zelf?) opzetten dus, dus verder geen configuratie in Auracle? Ik heb nog niet de moeite genomen de handleiding van de Electra door te nemen ;)
Ik gebruik de Electra nu enkel nog in Ableton. Via het MIDI remote script wat @flyweight al aanhaalt werkt dat echt perfect. Het actieve device (te zien aan het blauwe handje) kun je dan bedienen via de Electra. Voor devices die standaard al hun instellingen aanbieden werkt dat automatisch. Voor devices die dat niet zelf doen kun je via de "configure" knop de instellingen toevoegen - dezelfde actie die je al deed als je een instelling wil automatiseren.

Ik ben er nog niet dieper ingedoken dan dat. Ik zou nog wel iets willen bouwen zodat mijn softsynths (en hardware waarbij de interface minimaal is, zoals mij Waldorf MicroQ en MicroWave) automatisch een uitgebreidere interface aanbieden op de Electra. Maar dat heeft lagere prio momenteel dan het afmaken van tracks :engel:
 
Als ik hem slechts voor 1 synth als progger wil gebruiken, lijkt het me wat overkill. Eens onderzoeken of ik dan niet zelf iets kan brouwen met Arduino.
 
Weet iemand hoe je devices, vstPlugins ed aan een track kan toevoegen via de Ableton Remote API?

Dat lijkt me heel tof omdat aan het Ableton Remote script toe te voegen.

Met als doel dat je device aan tracks kan toevoegen via de E.one.
 
Ok, mijn eerste baby steps met de Electra One. Ik heb het deels aan de praat, maar loop nog wel tegen dingen aan.

Eerst ff de setup: ik heb hem met USB verbonden voor het CTRL gedeelte (communicatie met de website/app), USB midi port 1 en 2 heb ik uitstaan in Ableton, want ik heb de externe DIN poorten in gebruik, die zijn via RTP geconnect met mijn MioXL (dat is stabieler bij mij, ik heb veel USB apparaten aangesloten, en dan wil er nog wel eens een port veranderen/uitvallen of in gebruik zijn door wat anders, waardoor de poorten niet beschikbaar zijn, en dus rood kleuren in de Ableton midi config sectie)

- Ik heb een hardware testje uitgevoerd en dat werkt, ik kan mij Korg M1 besturen met de beschikbare preset uit de library.
- Ik heb het Ableton remote script uitgeprobeerd, en die werkt ook. Maar die vind ik niet zo zinnig voor mij, ik heb de Push, en voor die functionaliteit werkt dat net zo goed. zoniet beter (automatisch mappen van device params dus
- Ik heb ook een VST test gedaan, en die heb ik deels aan de praat, maar daar gaat dus mijn vraag over, hieronder wat ik geprobeerd heb.

Ik ben de Serum preset van de library aan het testen, misschien begrijp ik de dingen nog niet goed, maar dit is hoe ik het zie:
Je gebruikt de E.One preset om een UI in te laden die iemand gemaakt heeft, daar zijn allerlei knoppen/params gekoppeld aan CC params (in dit geval). Maar daarmee heb je niet direct een werkend geheel als je een serum VST op je track knikkert. Die moet ook nog gemapped worden op de CCs. Dat kan je doen met de midi learn function van Serum zelf. Dat doe je 1x voor alle params die op de preset UI staan, dan doe je een export van de midi-mappings in Serum, die je vervolgens opslaat als /System/default.mmp, zodat die mappings automatisch voor alle serum presets geldt (ipv dat de mapping bij de preset opgeslagen wordt, wat automatisch gebeurt bij een midi-learn.
So far so goed, en dat werkt allemaal. Maar..... nu staan er in de UI van de preset ook params die in Serum geen midi learn functie hebben: Filter Type bv. Hoe krijg ik die nu goed gemapped op de E.One?

En verder lijkt de standaard midi mapping via Ableton (MIDI knopje naast de KEY mapping knop) bij mij ook helemaak nix te doen. Als ik een param aanklik en dan aan een knop in de E.One draai, gebeurt er helemaal nix (ook al staan de remote vinkjes van de E.One aan, welliswaar alleen voor port 1).

Wie kan er wat meer uitleg geven hoe dit zou moeten werken?

Hier nog een plaatje

1713110768252.png
 
Maar toch is dat niet wat ik wil denk ik, die midi mapping via Ableton is "per song", en dat is dus een CC midi mapping via Ableton naar een Device Param setting, en blijkbaar is dat toch wat anders dan dat je een CC binding direct via de UI van Serum instelt. Bij die directe mappings verandert ook de device param niet mee (dat is dus de taak/het nut van midi remote scripts?).

Ok, dan is mijn vraag denk ik meer Serum specifiek: hoe krijg ik het voor elkaar een midi cc mapping op te zetten zonder dat daar een menu item optie voor aanwezig is in in serum, of weet iemand misschien een hack om zo'n mapping op te zetten, misschien met een M4L device?
Ik heb al wat geprobeerd met bv CC_Map8, maar dat lukt niet. Bv CC_map8 aan een CC koppelen, die knop vervolgens aan en macro koppelen, en dezelfde macro dan ook nog eens koppelen aan een device param, maar de binding van de macro werkt maar 1 kant op, maw die triggert geen CC value richting de hardware, allen de value van de CC_Map8 veranderd mee, dus als de hardware de CC value uitstuurt, dan wijzigt de waarde van de macro helaas niet, logisch ook wel...

1713114702645.png
 
Ok, tis dus idd een beperking in Serum, de vorige/volgende knoppen van de wavetables, noises en preset zijn wel te configuren met CC (via SerumPrefs.json), zgn rocker values (zoals bv "CCForRocker OSC A +": -1), maar de filter types niet, hier het antwoord van Steve op het XFer forum:

1713115722873.png


Zijn suggestie is dus (naast die iffy hack) om eea te automaten via de device param, ok dan, is ook niet zo'n probleem, ben gewoon een beetje aan het kutten, kijken hoever ik het kan stretchen....
 
Back
Top