Electra One - programmeerbare MIDI controller met touchscreen en knoppen

Hey, weet niet maar ik heb op moment ff geen lust in spullen. Wat het ook is :)
 
Heb 'm inmiddels ongeveer een half weekje in huis. Verzending was supersnel; vanuit Tjechië in 1 dag naar mijn voordeur. Fijn compact apparaatje, zo'n 20 x 20 cm. Maar voelt wel heel degelijk aan qua bouwkwaliteit. Knoppen, (touch)scherm en behuizing zijn allemaal top. Ik was nog niet heel erg bekend met dedicated MIDI controllers en werk pas sinds een tijdje wat met softsynths dus nog een beetje onbekend terrein voor me. Ik had gedacht om bv de template voor de TAL J-8 in te laden en dat je dan direct kunt draaien, maar zo werkt dat dus niet. Je moet alle controls 1 voor 1 mappen, maar ik moet zeggen dat dat relatief snel en probleemloos gaat.

Als eerste "project" eens geprobeerd om de Arturia Jun-6 V eens mee aan te sturen, omdat dat een redelijk simpele synth is. Werkt best goed, maar ik moet 'm nog wat finetunen omdat bepaalde parameters in de Jun-6 niet te mappen zijn naar een externe controller. Dat is dan weer jammer, maar dat zou je dus met elke controller hebben. Voordeel van de Arturia plugin is dat de mapping als bestand op te slaan zijn. Dus die kun je met de E1 configuratie meegeven, dan kunnen andere gebruikers van een E1 en Jun-6 beide gebruiken en dan werkt het wel direct. Bij de TAL plugin heb ik die mogelijkheid nog niet gevonden.

Ook een geleende Roland D-05 als hardware er aan gehangen; ook daar werkt het allemaal prima met de template die al voorhanden is. Ik ken de D-05 of D-50 echter niet goed, dus het bleef beperkt tot wat knoppendraaien. Ik wil zelf nog aan de slag met het maken van een template voor mijn Korg Prophecy, maar door het gebruik van de D-05 wel bedacht dat ik daar wat anders mee om zal moeten gaan dan eerder gedacht. Omdat er immens veel parameters in die synth zitten ga je dat nooit allemaal in de E1 kunnen zetten (1 preset heeft 12 pagina's met elk 36 parameters). Ook het "lezen" van de parameters in de synth om over te halen naar de Korg wordt nog een puzzel denk ik.
 
Inmiddels al twee templates verder, zowel voor de Arturia Jun-V6 als de Cherry Audio Surrealistic MG-1 Plus. Beide redelijk simpele synths, goed om eens te kijken hoe makkelijk het is om presets te maken. En werkt uitermate goed inderdaad. Het switchen tussen pagina's gaat ook supersnel doordat er een shortcut is; toets rechtsonder ingedrukt houden en de knop aanraken waar de pagina zit. Dus voor pagina 2 is dat de 2e knop. Touchscreen is heel responsive, ik had nog wel een voorstel gedaan om bv de knoppen uit te kunnen schakelen en dan alle 3 de secties tegelijkertijd actief te hebben. Dan kun je 'm volledig als touchcontroller gebruiken. Het is lastig vanwege het scherm om er een goeie foto van te maken, maar zo ziet zo'n preset er ongeveer uit (inclusief vingerafdrukken...):

1618491989598.png


In de editor ziet dat er dan zo uit:

1618492165550.png


1618492232253.png
 
Zo te lezen werkt het allemaal goed, altijd leuk om te horen dat een kleine fabrikant iets moois maakt. :okdan:

Zeker! Ze zijn nog steeds hard bezig met verbeteringen. Omdat het een klein bedrijf is zitten er natuurlijk wel wat meer dingen mis in misschien, maar ze zijn ook heel snel met het fixen. Ik ben zelf nog niet tegen heel veel problemen aangelopen gelukkig.

Ja vet man, lijkt me wel de tofste controller die ik ken.

Ja, hij voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Het is grappig om te merken hoe snel je een soort van spiergeheugen krijgt voor de softsynths waar je zelf een template voor gemaakt hebt. Het werkt ook zoooooo veel fijner om een plugin met knoppen te bedienen!
Inmiddels heb ik ook al templates gemaakt voor de Knifonium van KniF Audio en de SEM V van Arturia. Geweldig om daar mee te gaan zitten tweaken & freaken.
 
Electra One is benaderd door een Ableton medewerker.
Er is nu dus een samenwerking met Ableton zodat deze controller goed in Ableton geintregeerd kan worden.

Het is de eerste controller die ik ken die XV5080 stijl sysex kan.

Ik ga hier zeker in mee. Lijkt me een leuke combi met Ableton, Synths en MAX.

Wellicht kan de Electra One van context veranderen gebasseerd op welke plugin je selecteerd en dan je eigen custom template voor die plugin laden.
Dat is voor mij wel de oplossing voor goed geintegreerde controllers.

@SmartBits ga jij er 1 kopen? Weet je al iets van de beschikbaarheid?

Bitwig is echt ideaal voor controllers, je kunt je eigen mapping maken die hij saved en elke keer als je de vst track selecteert opent .
 
Gewoon even snel: ik heb de Electra One nu een paar maand en ik ben helemaal verkocht. Fantastisch toestel en de support van Martin is fenomenaal.
Later misschien meer in diepte, maar ik wou het toch al eens meegeven.

Ik gebruik hem als controller van FX en van mijn kleinere modules zonder presets of met functies die niet meteen toegankelijk zijn zonder menu diving of functie-toetsen (DSI Mopho, Moog Sirin, MM2).
 
Bitwig is echt ideaal voor controllers, je kunt je eigen mapping maken die hij saved en elke keer als je de vst track selecteert opent .
Ik zag inderdaad dat Bitwig en Live nog betere integratie hebben t.a.v. de Electra One. Volgens mij pakt de E1 daar ook de instellingen over van de plugin. Dat is bij de DAW's die ik gebruik helaas niet het geval, dus wellicht toch een reden om eens naar die 2 DAW's te gaan kijken. Ik heb nu al een aantal presets gemaakt voor de E1 en daar ook steeds (indien mogelijk) een export gemaakt van de mapping template van de plugin. Dan kunnen anderen direct er mee aan de slag zonder dat je eerst met MIDI learn eerst alle knoppen langs moet. Het enige waar ik een beetje tegenaan loop is dat de meeste plugins alleen maar CC, en dus maar 127 waarden, kunnen mappen. Dus bij complexere plugins moet je keuzes maken wat wel en wat niet te mappen. Ik ben nu bezig met de Arturia Jup-8V en de DS Thorn te mappen. Die voelen veel meer aan als "echte" synths met knoppen nu. En wat meer verborgen opties zie je nu in 1 oogopslag.

Ik gebruik hem als controller van FX en van mijn kleinere modules zonder presets of met functies die niet meteen toegankelijk zijn zonder menu diving of functie-toetsen (DSI Mopho, Moog Sirin, MM2).
Ja, daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Als ik nog een Moog Minitaur zou hebben zou dat zeker een mooie uitbreiding zijn.
 
@SmartBits heb mijn bestelling geplaatst.

heb je al biderectioneel controller opgezet?

en sysex? anyhow ik zie er naar uit.
 
ik wil hem gebruiken met

software:

-- ssl4000 channel strip
camel audio Alchemy
Arturia pigment ( is al een template voor )
Ableton, mixer

-- hardware
matrix 6
mirage
sy22/tg33
dx11
prologue
xv5080
Pioneer sp16
 
@SmartBits heb mijn bestelling geplaatst.

heb je al biderectioneel controller opgezet?

en sysex? anyhow ik zie er naar uit.
ik wil hem gebruiken met

software:

-- ssl4000 channel strip
camel audio Alchemy
Arturia pigment ( is al een template voor )
Ableton, mixer

-- hardware
matrix 6
mirage
sy22/tg33
dx11
prologue
xv5080
Pioneer sp16
Nice, ben benieuwd wat je er van vindt! (ik denk dat je 'm vandaag al binnen hebt, verzending is supersnel; in 1 dag naar NL zelfs). Ik heb nog geen bidirectionele preset gemaakt, alleen nog maar wat VST's gemapped. Volgens mij is het ook afhankelijk van de DAW hoe daar dan mee gecommuniceerd wordt, of de E1 de waardes overneemt van de plugin. Ik geloof dat Ableton Live en Bitwig daar meer mogelijkheden in hebben. SysEx voor mijn Prophecy ben ik ook nog niet aan begonnen, nog iets teveel klusjes te doen...
Ik had nog niet gezien dat er ook al een preset is voor Pigments. Die leek me juist best lastig om zinnig te mappen vanwege de enorme hoeveelheid parameters. Ik heb Pogments 3 ook sinds vorige week, dus eens uitproberen. Ik ben nog bezig met de JP8 van Arturia en DS Thorn. Die Thorn is ook erg leuk met een goeie controller... ;)

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
 
@SmartBits ja heb hem net binnen. Persoonlijke aflevering in Praag.
Apparaat ziet er heel degelijk uit. Maar ook lekker compact.
Hand gemaakt met onderdelen uit china en de encoders uit Taiwan.
Er hebben al wat grammy award winning artiesten gemeld bij Electa.

Voor Pigments 2 is al een template wellicht kun je die uitbouwen voor Pigments 3.

Wat ik nog mis is een midiremote script voor Ableton. Wellicht snel een gedeeld project starten en dat maken.

Anyhow is idd wel wat werk om templates te maken. bidirectioneel is wel heel waardevol omdat je dan je patches visueel kan zien.
 
Persoonlijke aflevering in Praag.
Kijk, da's mnog eens service!

bidirectioneel is wel heel waardevol omdat je dan je patches visueel kan zien.
Ja, dat is iets wat ze volgens mij nog wat makkelijker moeten maken. Ik ben maar een simpele gebruiker, sommige dingen op het forum gaan me echt boven de pet. Maar het is mooi om te zien dat hoe meer gebruikers er bij komen hoe meer het daar ook begint te leven en er toffe ideeën worden aangedragen. Martin staat ook open voor verbeteringen en aanvullingen, dus ik denk dat als je zo'n MIDI remote script voor Ableton wil gaan ontwikkelen dat je zijn zegen wel hebt en wellicht via Github nog wat hulp gaat krijgen.

Ik probeer alvast mijn steentje bij te dragen door wat presets te maken voor een aantal softsynths.
 
Wilde hem kopen zodra mn vakantiegeld er is maar helaas is hij los. Op het forum zei Martin dat in augustus de nieuwe batch komt (laat ivm chips tekorten). De nieuwe batch krijgt ook wat kleine hardware upgrades.

Overigens zag ik ook dat bi-directional met bigwig nu nog niet kan, live wel kennelijk.
 
Overigens zag ik ook dat bi-directional met bigwig nu nog niet kan, live wel kennelijk.
Misschien moet ik inderdaad toch ook eens naar een (light) versie van Ableton gaan kijken hoe dat werkt. Ik heb inmiddels al een aardige waslijst aan plugins gemapped naar de E1, zou leuk zijn om 'm bi-directioneel te kunnen gebruiken.

Ook erg tof om te lezen is dat de E1 nu LUA scripting toelaat. Niet dat ik daar iets van ken, maar gelukkig zijn er veel slimme mensen die daar wel verstand van hebben. En bijvoorbeeld al een rudimentaire sequencer op de E1 gebouwd hebben:

 
De nieuwe batch krijgt ook wat kleine hardware upgrades.
een aan/uit ipv reset switch gok ik. beetje onhandig want nu blijft mijne aanstaan.

wel echt een tof ding. heb to nu alleen met een tx81z template op mijn DX11 gespeelt. maar die ziet er niet of nog niet biderectioneel uit.
ook een begin voor een matrix 6 editor aan het maken.

echt tof de One kan templates switchen op program changes, cc of nog iets.
stel je voor dat ieder apparaat in ableton automatisch de bijbehorende editor opent.
 
Back
Top