Electra One - programmeerbare MIDI controller met touchscreen en knoppen

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.498
Locatie
Nijmegen
De Electra One staat hoog op mijn wensenlijstje, het lijkt me een controller die nog wat extra biedt ten opzichte van een Midi Fighter Twister of een Faderfox EC4. Wel een stukje prijziger dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die 'm al hebben. Zijn er die hier? Ik wil 'm zowel gaan gebruiken als controller voor softsynths als voor oudere hardware, bv mijn Korg Prophecy, waar het knoppengehalte wat lager ligt.


1614550073486.png
 
Laatst gewijzigd:
Het loopt nog geen storm aan reacties, zie ik. Heb het even bekeken, toch best een leuk ding.
 
Het loopt nog geen storm aan reacties, zie ik.
:D Niet echt hè? Had ik ook niet verwacht, ik geloof dat er nog niet heel veel gemaakt zijn. Als het goed is krijgen ze deze week de PCB's binnen en zou er weer een nieuwe batch gemaakt moeten kunnen worden. Ik denk dat ik maar gewoon ga pionieren... Het voldoet iig grotendeels wel aan mijn eisen en heeft m.i. toch wel aardig wat pluspunten t.o.v. die andere twee apparaten die ik noemde. Het is een apparaat wat nog doorontwikkeld wordt, wat dus zowel een voor- als nadeel is.
 
Mocht je gaan pionieren, laat het hier maar weten hoe je ervaringen zijn. :) Als het goed werkt, dan worden al die oudere synths met minimale knoppen een stuk interessanter. (krijg nu vaag een beetje gevoel van spijt dat ik m'n E-mu Morpheus heb verkocht... ;{)
 
Mocht je gaan pionieren, laat het hier maar weten hoe je ervaringen zijn. :) Als het goed werkt, dan worden al die oudere synths met minimale knoppen een stuk interessanter. (krijg nu vaag een beetje gevoel van spijt dat ik m'n E-mu Morpheus heb verkocht... ;{)
Uiteraard! Ja, ik zie ook echt wel de mogelijkheden om nieuw leven te blazen in een synth als de Prophecy. Hoewel ik daar wel prima mijn weg vind is het wel een bewerkelijke synth om te editen. De weinige editors die er nog voor zijn zijn abandonware (Progenie) of werken maar half (CTRLR). Maar die zie ik eigenlijk ook als leuke extraatje. Het gaat me toch voornamelijk om een betere feel met softsynths te krijgen. Er zijn ook al templates voor bv de TAL JP-8, dus fijn dat ik die niet zelf hoef te bouwen. En hoe groter de community, hoe meer templates er zullen komen.

Ik had in eerste instantie eigenlijk een beetje GAS voor een specifieke vintage rack synth. Maar ik heb er wat over na gedacht en volgens mij zit er in de beleving niet veel verschil tussen een racksynth bedienen met een programmer of een softsynth met een goede controller. En het prijsverschil is wel bijna factor 10, dus de moeite waard om eens te proberen. Ik heb tot voor kort eigenlijk weinig met softsynths gedaan, maar ben aangenaam verrast door de softsynths die ik onlangs heb aangeschaft.
 
Mooi ding, als die bidirectional en XV5080 stijl sysex kan dan ben ik wel geintreseerd.
Prijzig maar ja heb ook 350e voor een diy Matrix 6 controller neer gelegt.
 
Heb ze een mail gestuurd. Ze zitten in Praag. Anyhow deze controller lijkt me ook goed om vst's mee te besturen.
Ook ala Console One.
 
Reply van Martin van Electra:
"Electra supports addressing individual bits as well as the calculation of the Roland checksum.
Checksum - you can specify the location of the checksum byte and the range of the data (within the sysex message) that is used to calculate it."

Lijkt me een toffe controller voor Ableton, Mijn Mirage, DX11 en XV5080.
Ik houd het in de gaten. Maar de display icm endless endcoders maken dit een zeer geschikte controller.
 
Ja, hij biedt erg veel mogelijkheden. Ik zag bv ook al een template voor een DX7, dus ik denk dat je er als controller voor je DX11 ook veel plezier aan kunt hebben. Maar nog even wachten totdat de volgende batch beschibaar komt... En Martin gaf aan dat de harde lockdown in Tjechië waarschijnlijk ook nog wel impact gaat hebben op levering.
 
Prijzig maar ja heb ook 350e voor een diy Matrix 6 controller neer gelegt.
Hmm, ja, niet wat je zomaar in een impuls koopt. Ik niet, in elk geval. :D Toch denk ik dat de prijs niet zo heel gek is, als ik lees wat het kan. Voor hedendaagse softsynths en (zo te lezen) geschikt voor uiteenlopende, oudere hardware. Echt wel gaaf en leuk dat dit weer komt van een klein, onafhankelijk bedrijfje dat creative dingen maakt. Ben er wel gecharmeerd van. :)
 
Ben heel erg teleur gestelt dat het ding maar 6/12 draaiknoppen heeft ipv 8/16.
Dat maakt het gemak icm met ableton een stuk minder want controls gaan altijd in banks van 8.
 

Attachments

  • 11-large-1440x1080.jpg
    11-large-1440x1080.jpg
    117,4 KB · Bekeken: 212
Ben heel erg teleur gestelt dat het ding maar 6/12 draaiknoppen heeft ipv 8/16.
Dat maakt het gemak icm met ableton een stuk minder want controls gaan altijd in banks van 8.
Ik denk dat het er erg van afhangt waar je 'm voor gaat gebruiken. Als je 'm als mixer wil gebruiken dan is dat wel een punt. Maar voor parameters aan te sturen van een (soft)synth zie ik dat niet zo als een probleem. En ik denk dat 'm nog groter maken en meer knoppen geven hem ook nog weer een stuk duurder zouden maken. En qua grootte zou die voor mij dan weer minder interessant worden; ik zoek juist iets compacts wat ik bovenop mijn controller keyboard (SCI Prophet 2000) kwijt kan.

check deze eens: MP MIDI Controller

Lijt me wel een gaaf ding
Leuk concept inderdaad, maar voor mij iets te groot. En ik kan geen prijs vinden? Lijkt me wel wat duurder te zijn dan de Electra, maar dat is een aanname.
 
Leuk concept inderdaad, maar voor mij iets te groot. En ik kan geen prijs vinden? Lijkt me wel wat duurder te zijn dan de Electra, maar dat is een aanname.
Ik heb ze gisteren gemaild, er zijn er nog een paar extra de hand gehouden voor de preorder, dat isover een paar dagen voorbij. Prijs is 650+60 shipping +tax en invoerrechten (buiten EU) komt dan op zo´n 850euro, dan vind ik zelf te duur.
 
komt dan op zo´n 850euro, dan vind ik zelf te duur.
Ja, dat is bijna het dubbele van de Electra. Dat is mij ook iets te gortig. Maar wel grappig hoe het oprekken van het budget bij mij gaat; eerst zat ik te kijken naar de nieuwe BCR2000 van Behringer die nog uit moet komen van zo'n 150 Euro. Dan bleken die Faderfox en Midi Fighter interessanter maar waren al een honderd of wat duurder. Nu dus mijn zinnen gezet op die Electra van 440 Euro... Gelukkig is die MP Midi controller niet interessant genoeg voor me... :D
 
ja 6 knoppen of niet het is een tof ding. Lijkt me erg nuttig in de studio met externe hardware of DAW's.
 
ja 6 knoppen of niet het is een tof ding. Lijkt me erg nuttig in de studio met externe hardware of DAW's.
Ja die Electra is op zich wel een mooi ding, alleen grafisch is het toch (nog?) wat minder uitgewerkt precies en er wordt weinig gebruik gemaakt van de combinatie touch/colorLCD/encoder mogelijkheden lijkt me op die manier. Ideaal zou zijn moest je een uitgebreidere Gui kunnen maken. Nu lijkt alles toch nog wat te hard op een array van 6 rijen en kolommen ... maar je hebt er wel veel mogelijkheden mee denk ik

Die MP midi controller heeft niet eens een touchscreen dacht ik en je kan ook maar 32 parameters tegelijk zien, op de Electra zie je 36 parameters overzichtelijk onder elkaar staan ...
 
Electra One is benaderd door een Ableton medewerker.
Er is nu dus een samenwerking met Ableton zodat deze controller goed in Ableton geintregeerd kan worden.

Het is de eerste controller die ik ken die XV5080 stijl sysex kan.

Ik ga hier zeker in mee. Lijkt me een leuke combi met Ableton, Synths en MAX.

Wellicht kan de Electra One van context veranderen gebasseerd op welke plugin je selecteerd en dan je eigen custom template voor die plugin laden.
Dat is voor mij wel de oplossing voor goed geintegreerde controllers.

@SmartBits ga jij er 1 kopen? Weet je al iets van de beschikbaarheid?
 
@SmartBits ga jij er 1 kopen? Weet je al iets van de beschikbaarheid?
Ja, ben ik wel van plan. Ik had een berichtje op hun forum geplaatst m.b.t. de bschikbaarheid omdat ik geen pre-order meer zag staan en ik niet naast de eerstvolgende batch wil grijpen. Martin heeft een notitie er van gemaakt, maar ik weet niet of dat nu echt een wachtlijst is. Dus ik hou het wel scherp in de gaten. In een eerdere post stond iets van dat ze de PCB's rond 1 maart verwachten, maar ik zie verder ook nog geen update. Wellicht dat de lockdown in Tjechië nog roet in het eten gooit, maar daar weet jij waarschijnlijk meer van, hoe streng die is.
Volgens mij wordt dit wel de 1e batch die minder met de hand gemaakt is maar door een fabriek. Misschien dat ze 'm daardoor ook nog wat uitvoeriger willen testen.
 
@flyweight ik weet niet of jij ook een mail van Martin hebt gekregen, maar ik heb er zojuist 1 besteld. Wordt waarschijnlijk midden volgende week verzonden, ben benieuwd!
 
Back
Top