Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 1

Fifth Bot - DIY 19" Console Desk Module - Deel 1

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.706
Locatie
Nijmegen
Hey, ik had een hier een prototype van een ideetje geplaatst. Het doel is om mijn toetsenbord binnen handbereik te houden, maar wel op een flexibele manier, zodat ik nog bij mijn andere gear kan. Nu oogt het natuurlijk nog allemaal wat rommelig, dus dat kan allemaal wel wat beter. Tevens een mooie gelegenheid om ook wat andere issues die me storen aan te pakken. Aangezien dit best wel een projectje gaat worden, leek het mij wel een leuk idee om daar een mini-blog van bij te houden, misschien leuk ter inspiratie voor anderen om ook zo iets te bouwen.

 
Eerst nog maar ff de begin situatie. Hieronder is het prototype te zien, gemaakt met wat scrap wat ik nog had liggen, maar misschien eerst nog ff een stapje terug, ff uitleggen wat ik tot nu toe gebouwd heb.

Ik ben ooit begonnen met het inbouwen van een elektrische piano, verzonken in het bureau, vandaar die uitsparing die onder de Maschine en Push te zien is. In de praktijk bleek dat toch niet helemaal handig te werken, ondanks dat ik er die plastic Ikea stands overheen kon zetten, was het wisselen daartussen gewoon teveel gedoe. Als je zoiets wilt doen, doen is het denk ik beter om een schuifsysteem te maken onder het bureau.

Wat wel redelijk werkte, was die groene stand die ik had gemaakt (die achteraan het bureau staat), daar zit ook een uitschuifbare lade in het midden, zodat ik daar bv wat pedals of ander klein spul op kon zetten.

Maar ik wilde meer shit kwijt, mijn toestenbord, een keyboardje en iets voor mijn muis. De volgende stap was daarop de schuine uitbouw onderaan het bureau, waar ik tot nu toe nog steeds zeer tevreden mee ben. Dat zit niet in de weg en heeft een perfecte hoek. Een uitdagingkje was wel om de muis kwijt te kunnen, die wil je niet in een hoek hebben, dus daar moest ik wel een custom padje voor maken.

Alleen nu zat ik toch wel een stukje verder weg, en die groene deskstand achteraan kan ik nu niet meer helemaal lekker bij, hij is nu eigenlijk alleen nog handig om ff wat gear weg te leggen als ik wat wil wisselen. Doordat die lade uitschuifbaar is, kan ik die nog wel redelijk gebruiken, die pedals kan ik dus nog wel op een normale manier bijkomen.

old desk.jpg


Alright, nu het prototype zich wel bewezen heeft is het tijd om wat beters te maken, en dan is dat ook gelijk een excuus om de probleemjes die ik hierboven benoem aan te pakken.

Het eerste wat ik altijd doe is een design maken in Sketchup (gratis versie). Met zijn 3D-design kan je je project van alle kanten bekijken. Zo komen eventuele knelpunten snel aan het licht, en kan je eea makkelijk aanpassen, zonder dat je al wat echts hoeft te bouwen. Je kan met Sketchup zeer nauwkeurig werken, en zo weet je ook exact welke materialen je nodig hebt.

Hier is het voorlopige design, ik heb bewust gekozen voor een modulair systeem ipv een monolitsche bouw, zodat eea hanteerbaar blijft, zowel tijdens het maak proces, als bv bij een verhuizing.

console desk module - full desk.png



Hier een detail view zonder gear en zonder die steunplaten. Zoals gezegd probeer ik eea zo modulair en flexibel mogelijk te houden, zodat als mijn workflow in de toekomst veranderd ik eea makkelijk kan wijzigen. Daarom kies ik ook voor het standaard 19" formaat (bij die eerdere groene stand heb ik de fout gemaakt dat niet te doen, aldoende leert men :P). Het kleine rek is 3U en die racks aan de voorkant zijn 6U (de rails bovenop voor mijn toetsenbord worden 8U btw, zodat ik het toetsenbord net boven de Push kan plaatsen).

Ik heb verder wat zitten spelen met wat haalbaar is, deze constructie is in de basis vrij simpel en ook makkelijk in serie te maken.

Tijdens het onwerpen kwamen ook al snel wat probleem aan het ligt. De hoek van die voorste panelen bv komt erg nauw. Als die te stijl is, wordt de hele constructie snel veel te hoog. Deze panelen zijn nu wel heel specifiek voor mijn situatie gemaakt. Ik maak nu dan ook dankbaar gebruik van die uitsparing die ik al in mijn bureau heb zitten. Daardoor kan ik de panelen iets laten verzinken in het bureau, dan moet ik wel aan de zijpanelen nog wat uitsparingen maken. Misschien net wat minder mooi, maar scheelt wel een paar nuttige cm zodat het geheel wat lager kan blijven.

Aan de achterkant heb ik nog steeds plek om tijdelijk wat gear neer te kunnen zetten, maar het is niet echt de bedoeling dat ik daar bij moet kunnen om eea te bedienen, vandaar dat ik het ook maar iets lager heb gemaakt, anders staat die shit weer in de weg voor mijn monitor (de eerste foto boven toont trouwens niet mijn echte setup, ik heb noodgedwongen mijn studio 180 graden moeten draaien ivm een lekkage, normaal gesproken heb ik een monitor aan een muurstand hangen).

Verder ook nog rekening gehouden met kabelmanagement, het is fijn om daar hier en daar wat open plekken voor te houden zodat je nog overal bij kan.

console desk module - single.png


Ik kan helaas nog niet direct aan de slag, sowieso eerst nog ff wat materiaal bestellen, bv deze strips Adam Hall 61535B6 Rack Strip 6U blk en misschien dat ik nog ff 8 maart afwacht, hopelijk is de bouwmarkt dan weer gewoon toegankelijk. Als je elke keer 4u moet wachten om een klein kutdingetje te halen, dat sux natuurlijk.
 
Als ik n tip mag geven. Een trek lade. Op hoogte zodat ie als keyboard dient, klavier dient, en muis dient. Niet nodig? Duw dicht, klaar.
denk ook aan cables. Als je maschine aansluit zit er een boel spagetti in de weg voor die wasp en er aan tweaken is net de pret. Als de gezr verder naar achter staat en je begraaft m achter t spul ervoor, kom je arm te kort. Dat ding moet dus hoger ipv lager dan je maschine, lijkt me
 
Als ik n tip mag geven. Een trek lade. Op hoogte zodat ie als keyboard dient, klavier dient, en muis dient. Niet nodig? Duw dicht, klaar.
denk ook aan cables. Als je maschine aansluit zit er een boel spagetti in de weg voor die wasp en er aan tweaken is net de pret. Als de gezr verder naar achter staat en je begraaft m achter t spul ervoor, kom je arm te kort. Dat ding moet dus hoger ipv lager dan je maschine, lijkt me
Thnx, maar het probleem van een master keyboard voor mijn neus hebben, dat probleer ik nu niet meer op te lossen. Ik heb inmiddels een Roland RD-1000 staan, en dat bakbeest (bijna 50 kg) kan je echt niet onder je bureau monteren (laat staat dat het qua afmetingen past). Ik probbeer nu dus juist mijn computer keyboard ergens bij de hand te hebben (zodat ik shorcurts kan invoeren in mijn DAW).

Die RD-1000 heeft nu fijn hier een plekje gekregen:

20200905_134050 - Copy.jpg
 
Als ik n tip mag geven. Een trek lade. Op hoogte zodat ie als keyboard dient, klavier dient, en muis dient. Niet nodig? Duw dicht, klaar.
denk ook aan cables. Als je maschine aansluit zit er een boel spagetti in de weg voor die wasp en er aan tweaken is net de pret. Als de gezr verder naar achter staat en je begraaft m achter t spul ervoor, kom je arm te kort. Dat ding moet dus hoger ipv lager dan je maschine, lijkt me
Ah sorry, ik las je post verkeerd. Ja ik heb ik ook ooit wel overwogen hoor, maar ik heb toen uiteindelijk voor die vaste schuine uitbouw gekozen, dat werkt fijn en zit toch niet in de weg.

Het probleem met zo'n schuiflade is weer dat het in de weg zit voor je knieen of je moet je bureau op poten zetten (en dat levert weer RSI klachten op.....)
 
Mijn Zoar heeft n schuif op wielen en rails. Geen knie issues. (Heb er ondertussen 2)
77056210-87D9-4A2C-921E-738C94D4D657.png
Ik wou enkel dat de schuif nog breder was. Eens je een schuif hebt wil je enkel meer er op kwijt haha...En een alpha juno 2 is de ideale masterkeyboard, niet diep. Goeie keys. Betaalbaar. Klinkt prima. benieuwd naar je resultaat.
 
Mijn Zoar heeft n schuif op wielen en rails. Geen knie issues. (Heb er ondertussen 2) Bekijk bijlage 3807254 Ik wou enkel dat de schuif nog breder was. Eens je een schuif hebt wil je enkel meer er op kwijt haha...En een alpha juno 2 is de ideale masterkeyboard, niet diep. Goeie keys. Betaalbaar. Klinkt prima. benieuwd naar je resultaat.

o ja, in de schuif zou ik je NI keys doen, muis en toetsenbord. En nog wat fx pedaaltjes...
 
ik begrijp je vraag niet, maar zaor (of is het zoar) verkoopt die treklade ondertussen apart, laat je inspireren door de foto :)


onder mijn miza desk zit dit ongeveer, enkel opstaande kanten (zijn ze blijkbaar van afgestapt, wat maakt dat je ruimer in de diepte kan, geen slecht punt) maar de miza geleidt ook opzij met glijders de treklade, dat zie je niet bij die losse.
 
Ik zie deze post net voor het eerst en ik ga 'm volgen in ieder geval, altijd leuk om te zien hoe het een en ander verloopt.
Succes in ieder geval!
 
Ik heb paar jaar terug een sessiondesk quintav nagemaakt. Modulair ding waarbij je eigenlijk alleen platen nodig hebt voor de zijkanten met er tussenin latten.

Je kunt em naast deze compacte versie dus ook uitbouwen naar 3 stuks of 2 stuks met ertussen in ruimte. Ideaal! Heb er zelf nog een lade plank voor keyboard onder gejast!

Quintav_Blk__74936.1526694856.1280.1280.jpg
 
Ik heb paar jaar terug een sessiondesk quintav nagemaakt. Modulair ding waarbij je eigenlijk alleen platen nodig hebt voor de zijkanten met er tussenin latten.

Je kunt em naast deze compacte versie dus ook uitbouwen naar 3 stuks of 2 stuks met ertussen in ruimte. Ideaal! Heb er zelf nog een lade plank voor keyboard onder gejast!

Quintav_Blk__74936.1526694856.1280.1280.jpg
Ook een nice ontwerp en zo te zien relatief eenvoudig (wel wat werk, maar niet super complex) om zelf te bouwen. Maar ik ga toch maar liever voor mijn eigen ontwerp, die voorziet nl helemaal in mijn behoefte :):

- 3 rijen, eerste rij voor main bediening, 2e rij voor de kleinere gadgets, 3e rij om dingen tijdelijk weg te leggen (en dan heb ik dus ook nog een 4e rij (die schuine vooraan) tot mijn beschikking
- modulaire design, is makkelijk te transporteren (vs zo’n monolitische bouw die je uit elkaar moet halen om makkelijk te verhuizen
- makkelijk te plaatsen op een bestaand bureau, dus als ik nog eens ga wisselen kan ik die dingen overal kwijt
- geen last van een vervelende paal in het midden (of andere obstakels zoals een lade waar je knieën tegenaan komen, daar heb ik dus wat mee geëxperimenteerd en ik vond dat zeer vervelend)
 
Laatst gewijzigd:
Inderdaad, dit gaat frustratie opleveren als er USB of midikabels voor je synth zitten. Op de lange duur gaat het loszitten in de poort vanwege toch opzij duwen etc en dan zijn je poorten gaar. Verhoog die achterste tier met 5cm ofzo. Tenminste dat zou ik doen.
Jep, dat had ik ook bedacht. Daarom ga ik nu eerst een proefopstelling maken, voordat ik al het materiaal op maat ga bestellen en eea in serie ga maken.

Ik wil eerts ff testen of de afstanden en de hoeken in de praktijk wel goed bevallen, en idd of die 2e rij niet wat verder omhoog (maar niet te, want dan zit alles weer voor je monitor) en naar achteren moet, dus daar ga ik vandaag mee aan de slag. Ik pak eerst ff deze schets (zonder die 2e rij) en dan ga ik ff wat spelen met de afstelling.



20210306_104353.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Nadeel van al die prefeb studiomeubels met een keyboardlade; ze zijn ALLEMAAL te laag. Zo'n tafel is meestal 75 cm hoog, met een lade kom jezo rond de 60cm, dat is echt te laag voor mensen na de peuterleeftijd.
Idd, dat is dus precies wat ik bedoel. Ik ben niet superlang, maar ook niet de kleinste (190m) en heb naar verhouding redelijk lange benen, dus als een bureau wat lager is (door een keyboard lade) zit eea altijd in de weg. Als je dan het bureau op poten zet, dan is het bureau zelf weer te hoog en kan je overal klachten krijgen. Die afstanden komen dus vrij nauwkeurig, en daarom heb ik voor die schuine uitbouw gekozen, die zit voor mij op de perfecte plek.
 
Mijn werkplek. Hopelijk heb ik nog genoeg afval materiaal liggen voor de testopstelling, anders gaat het feestje vandaag helaas niet door.

20210306_110839.jpg

20210306_110813.jpg
 
Back
Top