Is gratis muziek minderwaardig?

kijk, ik vroeg me ooit af of muziek van me op bandcamp meer geliefd zou zijn als ie gratis was, dan als ie een habbekrats zou kosten
Dat is een goede vraag. Ik denk, als iemand je muziek graag wil luisteren, dan willen ze er ook voor betalen. Als je het dan gratis zet, dan vindt de luisteraar dat misschien wel vreemd, waarom gratis als ik er ook voor wil betalen? Als je muziek op een punt komt dat mensen het willen kopen, dan moet je er ook geld voor durven vragen. Ik zie het niet zozeer als iets economisch, maar meer symbolisch, want laten we eerlijk zijn muziek is nu spotgoedkoop. Trouwens als je een album in je bandcamp app wil hebben, moet je sowieso minimaal 1 euro betalen.
 
Mijn pa zei vroeger 'Spaar maar zelf voor je auto, dan heb je er veel meer respect voor'
en gelijk had ie, denk ik. Ik zal zien, als ik ooit erf (hopelijk niet, heb liever dat ouders alles opmaken) en met 't geld een auto koop, of ik er dan minder respect voor heb ;)
 
Ik ben van een wat oudere generatie en heb een redelijke verzameling muziek (CD's en vinyl) die ik in de loop der jaren heb gekocht. Ik ben daar zeker aan gehecht en het heeft dus veel waarde voor mij, maar niet zozeer in de zin van geld. Het wordt gewoon een deel van jezelf op de een of andere manier en elke verzameling is weer uniek, omdat ieder zijn eigen smaak heeft. Hoewel ik ook een abonnement heb op Spotify zal ik een album dat ik echt goed vind zeker kopen, want ik heb het dan het liefst thuis staan in "fysieke" vorm.

"Gratis muziek" kan inderdaad net zo goed zijn als muziek waarvoor je betaalt....op Soundcloud etc. staan soms echt mooie dingen die ik ook zou kopen als het op vinyl uitkwam.
 
Mijn pa zei vroeger 'Spaar maar zelf voor je auto, dan heb je er veel meer respect voor'
en gelijk had ie, denk ik. Ik zal zien, als ik ooit erf (hopelijk niet, heb liever dat ouders alles opmaken) en met 't geld een auto koop, of ik er dan minder respect voor heb ;)
Ik zie het zo, als ik iets waardevol vind, zal ik het wellicht kopen. Maar omdat ik het gekocht heb, heeft het niet automatisch meer waarde dan iets anders.
 
Muziek in het algemeen waardeer ik nog steeds evenveel maar ik merk wel dat ik door Spotify, Youtube etc opgenomen muziek minder ben gaan waarderen. Vroeger had ik cds die ik grijs draaide. Nu is er zo veel muziek te ontdekken dat ik niet lang bij een plaatje blijf hangen. Gratis is muziek nog steeds niet. Ik denk dat ik nu bijna evenveel aan muziek uitgeef als vroeger. Of dat nu een tientje per maand aan spotify is of iedere maand een cd, want heel veel meer kocht ik vroeger gemiddeld niet.

Maar ik ben wel veel meer gaan genieten van live muziek. Wat ik eigenlijk ook veel prettiger vind. Dat we veel geld moeten betalen voor stukken plastic met muziek erop is iets wat ons door de muziekindustrie is aangepraat. Met alle copyright ellende die erbij komt. Ik geef liever 20 of 30 euro uit om een avond met vrienden van muziek te genieten. (of nu even via online optredens)
Dit heb ik dus ook, het streaming aanbod is immens, draai eigenlijk alleen nog maar gratis playlists in mijn genres op Spotify en de boomroom op Slam. Heb al jaren geen flacje van mijn nas gedraaid
 
Muziek in het algemeen waardeer ik nog steeds evenveel maar ik merk wel dat ik door Spotify, Youtube etc opgenomen muziek minder ben gaan waarderen. Vroeger had ik cds die ik grijs draaide. Nu is er zo veel muziek te ontdekken dat ik niet lang bij een plaatje blijf hangen. Gratis is muziek nog steeds niet. Ik denk dat ik nu bijna evenveel aan muziek uitgeef als vroeger. Of dat nu een tientje per maand aan spotify is of iedere maand een cd, want heel veel meer kocht ik vroeger gemiddeld niet.

Dat merk ik ook wel, voor internet waren platen en cd's iets wat ik meer koesterde.
Vroeger ging ik naar de platenzaak en zat terug in de bus al helemaal de hoes te bekijken en ging ik er thuis 'ns lekker voor zitten.
Dat was hetzelfde als er vroeger een live concert op tv kwam, dat was in de seventies nog bijzonder.
Dan ging ik er voor zitten en later werd dat met vrienden uitgebreid weer besproken net als met de aangeschafte platen indertijd.
Da's allemaal verandert natuurlijk, nu is het een druk op de knop en je kan alles luisteren of zien dus is het niet bijzonder meer en al is het minder dan vroeger; ik luister af en toe nog graag muziek al heb ik m'n vinyl verzameling en draaitafel al weer wat jaren terug verkocht.
 
Kan de gevoelens van nostalgie wel begrijpen, bijvoorbeeld het bekijken van mooie platenhoezen. Dat waren soms kunstwerken op zichzelf. En vinyl op een platenspeler, hierboven genoenmd, dat heeft inderdaad wel wat. Maar toch zou ik niet meer terug willen naar vroeger, het grote voordeel van tegenwoordig is dat je eenvoudig je muzikale blik enorm kunt verruimen.
 
...
Mijn vrouw begrijpt niet waarom ik platen koop die ik via abo van 10 euro per maand kan luisteren via spotify.

...
Wat ik hierop zou antwoorden (en wat ik überhaupt mis in dit topic) is: om de artiest te steunen. Als je het product koopt - al dan niet fysiek - dan heeft de artiest er ook nog wat aan, en niet alleen spotify.
 
om de artiest te steunen.
Dat hangt wel af van de artiest. De gearriveerde artiest die de opbrengst van een album gebruikt om z'n derde tweede huisje te kopen, daar hoeven mijn centen niet heen. Aan de andere kant van het spectrum, voor de hobbyist die ITB op z'n zolderkamer leuke muziek maakt, die heeft ook niet echt nodig. Ja, die computer moet een keer vervangen worden, maar elke hobby kost geld en tegenwoordig hoeft het niet om hele grote bedragen te gaan. Het gaat vooral om de tussengroep van artiesten waar ik wel wat voor over heb, die door inkomsten de gelegenheid krijgen om zich verder te ontwikkelen, een volgend album beter te kunnen produceren, etc. Waar ik ook best wat voor over heb om live te kunnen zien, een t-shirtje van koop, noem maar op.
 
Daar zit een mooie gedachte achter. Apollo82
Wat ik hierop zou antwoorden (en wat ik überhaupt mis in dit topic) is: om de artiest te steunen. Als je het product koopt - al dan niet fysiek - dan heeft de artiest er ook nog wat aan, en niet alleen spotify.
De laatste cd die ik kocht was van een groep waar ik bij in de studio stond. Hun muziek staat op spotify. Als ik hen exht wil steunen kan ik ze beter 10 euro cash geven, dan houden ze meer over dan de cd te kopen. Maar daar gaat t nu even niet om voor me, het is uiteraard een souvenier. En of die cd ooit gespeeld wordt is maar de vraag nu ie in n playlist zit op mijn telefoon via spotify. Mijn droom cd speler blijkt niet herstelbaar. De technics slp 1200 staat stof te happen bij de repareur.
 
Ik bedoelde niet steunen zoals je een goed doel steunt, maar om je waardering te tonen door hun muziek te kopen. Bijkomend voordeel is dat je daar dan soms een cd of plaat voor terug krijgt.

OT: ik vind gratis muziek niet persé minderwaardig, ik luister wel anders naar muziek wanneer het via een fysiek medium is, een daardoor is de kans op waardering groter. Spotify playlist hebben wel een bepaald muzak gehalte voor mij.
 
Ik ben toch ook meer een platenman en dat vooral vanwege de hoezen. Maar je, de ruimte he. En elke 20 minuten weer opstaan, ook zo wat.

Al dat gepruts op dat CD formaat,is wel ergerlijk. En al helemaal als het artwork van een LP van nu (2021) doodleuk verkleind wordt tot zo'n CD postzegeltje. Zoals de 'nieuwe' Fleet Foxes, eerst komt de CD 6 maanden na de LP uit en dat zit -ie ook nog verpakt in zo'n klote kartonnenhoesje dat niet past en waar de CD dus niet normaal uit te halen is. En de hoestekst gewoon naar 3punts minimicro verkleind. Ja hoor es, DAN is het een wanproduct en net zo minderwaardig als Spotify.

Gratis muziek raak je kwijt en Spotify haalt na een tijdje je favoriete plaat van de server af, net als Netflix. Dus ja, alles bij elkaar heeft een fysiek product voor mij meerwaarde. En ik heb ook het gevoel dat ik meer van de muziek geniet dan wanneer het gratis/Spotify is.
 
Moet je voor muziek betalen dan? ik betaal voor vinyl en cd's 8>
Voor namelijk vinyl is wel een verslaving,.....

Maar voor mp3/flac muziek betaal ik niet, breng maar een plaat uit of cd 8o)8)8~
 
Vroeger ging een aanzienlijk van mijn zakgeld en ander inkomen op aan CDs. In het Napster en Kazaa tijdperk downloadde ik een hele tijd alles voor niets. Nu heb ik alweer een flinke tijd een Spotify abonnement. De enige keer dat ik nog eens een CD koop is bij een speciale (her)uitgave of iets dergelijks, wat misschien eens per twee/drie jaar voorkomt. De hele hype rond vinyl heb ik nooit begrepen dus ik heb niet eens een platenspeler. De keren dat ik nog een fysieke CD uit de kast pak en afspeel in plaats van dat ik Spotify of YouTube aanzet zijn buitengewoon zeldzaam geworden. Ik heb niet het idee dat de manier waarop ik aan mijn muziek kom, welk medium ik gebruik of wat ik er voor betaal veel bijdraagt aan de beleving van die muziek. Een fysiek exemplaar van een geluidsdrager doet me ook niet echt veel.

Wel hecht ik er in het algemeen minder aan. Muziek is niet meer zo belangrijk voor mij als het was in mijn jongere jaren. Ik vind het niet meer zo belangrijk om van alles op de hoogte te zijn, alles te horen en te weten wat er is. Of om mijn puike muzieksmaak naar anderen te etaleren middels een goedgevulde platenkast met uitgestalde highlights. Of om er een groot deel van mijn identiteit aan op te hangen. Maar dat heeft denk ik meer met leeftijd dan distributiekanalen en geld te maken.

Overigens steek ik nog best geld in muziek naast mijn Spotify abonnement, maar dan met name in concertkaartjes en merchandise.
 
Vind dit wel een interessant topic.
Eigenlijk vind ik het ook veel leuker om fysieke albums te hebben en te beluisteren, dan alles maar op de 'automatische piloot' te beluisteren via Spotify, YT, SC etc.
Maar uit financieel oogpunt kies ik vaak toch voor laatstgenoemden.
En je kunt hiermee ook wel sneller nieuwe en ook onberekende(re) muziek weer vinden en beluisteren.
Een fysiek album is echter wel tastbaarder en heeft voor mij eigenlijk wel iets meer waarde.
 
Wat ik meer mis dan fysieke geluidsdragers zijn muziekzenders als 80s/90s MTV die popcultuur letterlijk een gezicht gaven. Dat je met je klasgenoten de videoclips besprak die je de vorige avond had gezien. Videoclips op YouTube zijn toch niet hetzelfde (want fragmentarisch en individueel) en een echte MTV met dezelfde relevantie en impact als toen is er niet meer.
 
Ik heb sowieso het idee dat muziek als cultureel bindmiddel minder belangrijk is geworden bij jongeren. Als ik kijk naar hoe mijn kinderen en hun leeftijdsgenootjes met muziek omgaan heb ik het idee dat het een minder belangrijke rol speelt dan in onze tijd.
 
Juist. Vroeger keek ik s nachts mtv clips na het uitgaan. Dat was jaren later met al die pulp en chats in de clips horror.
nog eerder waakten we naast de cassettespeler in pauze record stand om een goed nummer op te nemen vd radio... en dan was zo n cassette ook goud waard. Zoals een mixtape van je favo discotheek dj. Ben 20 jaar na de feiten nog steeds kwaad op mijn zus dat ze mijn cassette verkocht in Spanje aan een NLer voor 12 euro en de helft claimde omdat t zo een deal was. Not! Trut.
 
Wat ik leuk vind koop ik!
Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik dat zou doen, maar ik heb recent zelfs 2 pioneer USB spelers gekocht.
Als muziekliefhebber hoef ik nu niets meer te missen en daar gaat het toch gewoon om?
Ik ben ook nog steeds bezig met het verzamelen van oud (en nieuw) vinyl maar dat is een heel ander verhaal.

Om op je vraag te antwoorden; is gratis muziek minderwaardig?
Natuurlijk niet; dat hangt af van diegene die ze gemaakt heeft en hoe hij dit naar buiten brengt.
Ikzelf krijg recent via enkele contacten promo's binnen; dat is ook gratis muziek hé.
Als ik iets echt heel leuk vind en het bestaat op vinyl durf ik dat alsnog aan te kopen.
Vaak zijn die promo's ook een kennismaking met een nieuwere artiest en wekt dat mijn interesse waarna ik er muziek van aankoop.

Om in het DJ milieu te blijven; DJ's krijgen echt wel veel gratis muziek en brengen daar dan ook nog eens mensen met aan het dansen... .
 
Back
Top